@snoopy: hier dus een compleet desullusioneerde kleuter... Heel lastig. @dolce: verwachtingsmanagement... Leg hem vast uit dat dat dus niet meteen gaat gebeuren (en alles wat hij er dan toch over leert is leuk....) En als je een iPad hebt is dragonfly visual learning erg leuk. Lezen, schrijven, woorden leggen... En in het handschrift dat ze straks op school ook leren. Rekenen en tellen zit er ook in net als klok kijken... Onze dochter vindt het geweldig. Verder speelt ze ook regelmatig met de jumbo "ik leer lezen koffer" Dan heb je blokjes met letters en kaarten waarop je dan woorden moet leggen. Omdat er pinnetjes aan de blokjes zitten kan je kind zelf bepalen of hij het goed heeft gedaan. Maar.. Risico is straks wel dat hij thuis alles leert en op school met de pet ernaar gaat gooien.. Dan ben je ineens (net als ik) Juf Mama. En eerlijk is eerlijk... Het is echt leuk om je kind zulke dingen te leren maar ik heb toch vrij bewust gekozen voor de basisschool ipv thuisonderwijs dacht ik?
Bedankt voor alle reacties! Ben erg blij te lezen dat het waarschijnlijk toch met de leeftijd te maken heeft en natuurlijk ook wel het temperament van het kind. Gelukkig kon hij deze week weer gewoon 2 x naar psz en daar ook lekker zijn energie kwijt en met andere kinderen spelen. Merk als hij de hele week thuis moet blijven, hij echt veel minder tevreden is dan wanneer hij ook uitdagingen heeft buitenshuis. We gaan als het goed is per 31 mei de sleutel krijgen van ons nieuwe huis en daar kan hij lekker gaan buiten spelen. Kunnen we samen nog even lekker genieten voordat hij naar de basisschool gaat. Iemand nog meer tips/ideeën kwa uitdagingen wat leuk is met die leeftijd?
Mijn dochter is nog een stukje jonger, maar ik merk ook wel aan haar dat heel de dag 'mama' haar niet gelukkiger maakt. Ik probeer dus regelmatig dingen buiten de deur te plannen, liefst ergens waar ook andere kinderen zijn. Dus bv. afspreken met een vriendin die ook een kindje van haar leeftijd heeft. En anders buiten wandelen, naar de speeltuin, naar de kinderboerderij, naar het bos, boodschappen doen, enz. Fysieke dingen dus, maar zo nu en dan gecombineerd met 'leerdingen' (over planten, dieren, ...). Als we voldoende weggaan, merk ik dat ze in huis ook een stuk gezelliger is. Maar ze kan zichzelf in principe ook prima vermaken en heeft, vind ik, ook een prima concentratie. In huis speelt ze vooral met Duplo en PetShop, verder vindt ze zo nu en dan Loco (Bambino) en spelletjes (zoals memory en Koetje Boe) en puzzelen leuk. En rommelen met kleine dingetjes, zoals de mini's van de AH. En ik ben blij dat ze bijna jarig is, want dan heeft ze daarna weer wat nieuwe dingen om mee te spelen.