Dwanggedachten

Discussie in 'De lounge' gestart door Pandora, 9 okt 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pandora

    Pandora VIP lid

    18 okt 2010
    6.530
    363
    83
    Noord-Brabant
    Wie heeft er nog meer last van dwanggedachten / intrusies

    Wat zijn de meest bizarre / enge dingen die je ooit denkt?
     
  2. tantetoos

    tantetoos Bekend lid

    17 nov 2010
    612
    525
    93
    Ik heb best vaak “last” van dwanggedachtes, last tussen aanhalingstekens omdat ik er zelf geen last van heb, ik ben het gewend van mezelf en kan er goed mee leven....

    Dwanggedachtes die ik heb:
    Ik moet het getal 4 mijden, radiovolume, aantal stappen die ik nog moet zetten, aantal papieren in mijn hand, alles met het getal 4 “mag niet”

    Als ik op de B weg rijd, denk ik altijd aan een flinke ruk tegen het stuur geven zodat ik tegen een boom aan rijd en hoe dat zal voelen

    Etiketten moet altijd naar voren/boven staan in kast/koelkast

    Dit zijn een aantal voorbeelden die ik dagelijks heb, voor de rest ben ik vrij normaal hoor :roflmao:
     
    Paardenbloem en Pandora vinden dit leuk.
  3. Palmpje

    Palmpje VIP lid

    8 jul 2017
    8.522
    6.528
    113
    Vrouw
    Ik heb er soms ook last van. Maar tegenwoordig denk ik, je moet je gedachten niet zo serieus nemen. En dat helpt gek genoeg echt goed. Ik zeg liever niet wat mijn dwang gedachten zijn omdat ze soms echt heel heftig zijn, een ander zou er enorm van schrikken.
     
  4. Pandora

    Pandora VIP lid

    18 okt 2010
    6.530
    363
    83
    Noord-Brabant
    Mag per pb, de mijne zijn ook heftig
     
  5. Palmpje

    Palmpje VIP lid

    8 jul 2017
    8.522
    6.528
    113
    Vrouw
    Ik schaam me er toch een beetje voor eerlijk gezegd.. ik weet dat ik het nooit zou uitvoeren wat ik denk. Maar om het zo op te schrijven, vind het echt heftig.. En wat ik voor mezelf nu het belangrijkste vind, ik kan er goed mee omgaan. Ik laat me niet meer zo meesleuren in nog veel meer gedachten. Heel soms dan betrap ik mezelf er nog wel op. Ik kan hele scenario’s bedenken wat er op een avond kan gebeuren. Dan denk ik bijvoorbeeld dat er een inbreker komt en wat die allemaal kan aanrichten. En dat zijn ook weer hele heftige dingen. Klinkt jou dat ook bekend?
     
  6. tantetoos

    tantetoos Bekend lid

    17 nov 2010
    612
    525
    93
    Dat lijkt me dan wel weer heel heftig, dan heb je ook wel echt last van je dwanggedachtes denk ik?
    Dwanggedachtes zijn ook niet zo 123 uit te schakelen helaas...
     
  7. Paardenbloem

    Paardenbloem Niet meer actief

    Dat herken ik ook wel. Als ik op bed lig, toch nog een keer de deur moeten controleren terwijl ik eigen wel weet dat ik hem op slot gedaan heb. Maar omdat ik dan de meest angstaanjagende scenario’s bedenk die er plaats zouden kunnen vinden wanneer ik de deur per ongeluk open gelaten zou hebben, ga ik dan toch nog even controleren.. Heel irritant.
    Al heb ik dit soort dingen momenteel niet veel, ik heb het al wel lang, het gaat vaak een beetje op en neer bij mij.
    Die dingen als je afvragen hoe het voelt om tegen een boom of een tegenligger aan te rijden, zijn volgens mij ‘normaal’:roflmao:
    Oké dat klinkt gek, maar dat is juist een soort beschermingsmechanisme om het niet te doen o.i.d. Heb ik wel eens gelezen tenminste.
     
  8. Yaisa

    Yaisa Fanatiek lid

    31 jul 2013
    1.200
    1.246
    113
    @tantetoos dat over die ruk geven aan het stuur heb ik ook... niet alleen op b wegen overigens, ook op de snelweg. En met hoogtes, hoe het zou zijn om te springen.

    Ik heb het niet met een bepaald getal, maar ik heb wel echt een voorkeur voor even getallen, van oneven getallen krijg ik jeuk. En ook als etiketten niet naar voor staan.

    En als iemand te laat is of als ik iemand niet te pakken krijg stel ik me de meest heftige scenario’s in m’n hoofd voor.

    Dit is wat me nu even snel te binnen schiet.

    En ook ik ben verder heel normaal :roflmao: die gedachtes zoals een ruk aan het stuur geven ed zou ik echt nooit doen.
     
  9. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Heel herkenbaar!
     
  10. Willemijntje19

    Willemijntje19 Fanatiek lid

    26 apr 2016
    2.356
    1.186
    113
    Vrouw
    verwijderd ivm privacy
     
    Paardenbloem en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  11. Willemijntje19

    Willemijntje19 Fanatiek lid

    26 apr 2016
    2.356
    1.186
    113
    Vrouw
    voor mij ook vreselijk herkenbaar!
     
  12. Palmpje

    Palmpje VIP lid

    8 jul 2017
    8.522
    6.528
    113
    Vrouw
    Dit is dan toch wel een soort van geruststellend om te lezen :D
     
    Paardenbloem en Pandora vinden dit leuk.
  13. Aries

    Aries Niet meer actief

    Voor mij ook allemaal heel herkenbaar. Ik heb er inmiddels weinig last meer van, maar ik kan me de behoefte niet echt voorstellen om hier de meest heftige dwanggedachtes te delen.
     
    DutchPrincess vindt dit leuk.
  14. Pandora

    Pandora VIP lid

    18 okt 2010
    6.530
    363
    83
    Noord-Brabant
    Mij zou het in deze periode helpen om te weten dat ik niet de enige ben met deze heftige gedachten
     
    hummeltje5 en Paardenbloem vinden dit leuk.
  15. Paardenbloem

    Paardenbloem Niet meer actief

    Voor mij ook ja. In mijn gedachten heeft mijn man al heel wat meegemaakt:oops::| (vooral toen we nog niet in 1 huis woonden en hij nogal vaak te laat bij mij was;))
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  16. Aries

    Aries Niet meer actief

    Ken je het boek Het duiveltje van de geest? Misschien dat je daar iets aan hebt. Je bent zeker niet de enige, ik denk er alleen niet graag bewust aan en was altijd juist bang dat de heftige intrusies van anderen mijn brein weer op nieuwe ideeën zou brengen. ;)

    Heb je trouwens wel eens met iemand gedeeld dat je hier last van hebt? Bij mij hielp het enorm op het erover te hebben plus er meer over te weten te komen: Hoe het werkt en hoeveel mensen er last van hebben en welke manieren zijn om ermee om te gaan. Ik kan niet zeggen dat er nooit meer een gedachte door me heen schiet, maar ik heb er oprecht geen last meer van.
     
    hummeltje5 en DutchPrincess vinden dit leuk.
  17. Mim89

    Mim89 VIP lid

    29 jan 2019
    8.713
    6.984
    113
    Vrouw
    Ik heb ocd dus àltijd last van dwanggedachten. Paar jaar geleden zelfs 16 weken intern in behandeling voor gezeten. Dit heb ik al vanaf dat ik ongeveer 4 jaar was. Hoogstwaarschijnlijk overblijfsel van mijn meningites/hydrocephalus als baby maar dat is niet te bewijzen.
     
  18. Pandora

    Pandora VIP lid

    18 okt 2010
    6.530
    363
    83
    Noord-Brabant
    Ja deel het met mijn partner, ouders, vriendin, psycholoog

    8 jaar geleden heb ik hier ook last van gehad, de laatste 7 jaar helemaal niet meer
    Door mn zwangerschap nu weer getriggerd en ben nu denk ik extra gevoelig, waardoor ik het slecht van me af kan zetten
     
  19. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    5.753
    5.443
    113
    Vrouw
    2 en 4 zijn mijn favoriete getallen en 8 wanneer ik een angstaanval heb, of jeuk, 8 keer krabben.

    Boom: bekend
    Wat als... angstgedachten en deuren checken: bekend
    Labeltjes in de kast: bekend

    Oortjes van de kopjes naar dezelfde kant, eigenlijk alles in huis op dezelfde manier neerzetten, handdoeken op dezelfde manier gevouwen en soort bij soort, kleur bij kleur. Dat biedt me gewoon rust in mijn hoofd. Het liefst leg ik alles op kleur. De kinderen worden gek van het Duplo ladenblok waar ze van mij moeten sorteren met opruimen :roflmao:

    Enge gedachtes om iemand wat aan te doen heb ik gelukkig niet. Zit mezelf alleen soms wat in de weg met mijn dwangmatige gedachtes.

    Vroeger begon het met niet op de voegen van tegels mogen stappen, al zo lang als ik me kan herinneren.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  20. DutchPrincess

    DutchPrincess Niet meer actief

    Ja ik. Ik wil dat best opschrijven maar bij een intrusie moet ik altijd zo janken en jullie zullen me een freak vinden. Ik heb trouwens geen dwanggedachten maar wel als ik iemand niet kan bereiken,die persoon me niet leuk meer vind of me gaat verlaten. Dit is een dwanggedachte denk ik?
     

Deel Deze Pagina