zez uitkering

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by Loesje78, Dec 20, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Loesje78

Loesje78 Actief lid

Oct 28, 2014
    396
    0
    0
    #1 Loesje78, Dec 20, 2014
    Last edited: Dec 20, 2014
    Hoi,..

Ik baal echt enorm. heb echt het gevoel mezelf gigantisch in de vingers te hebben gesneden.

Ik werk als zzp'er en heb in 2001,2012 en 2013 ieder jaar ongeveer 38.000 per jaar verdiend.

Dit jaar was ik zwanger en enorm ziek. Uiteindelijk is dat misgegaan. En ben ik daar psychisch even goed van slag geweest.

Ik heb dus 8 maanden in totaal niet gewerkt en geen uitkering aangevraagd. Omdat ik niet graag mijn hand op hou. Ik heb geleefd van mijn spaargeld.

Maar nu ben ik inmiddeld 13 weken zwanger en wil een ZEZ uitkering aanvragen omdat ik in die periode eigenlijk ook niet echt kan werken.

Maar nu heb ik dus maar een inkomen dit jaar van 11.000 EUR.

Alleen ga ik in 2015 zelf voor juni alweer meer werken. en waarschijnlijk zo'n 12 uur per dag 7 dagen in de week. ( dat doe ik nu ook ) Dan zit ik voor 2015 ook al aan die uren.

Maar dat telt dan weer niet mee zeker?

Dus ook geen recht op de ZEZ uitkering. En als ik dat wel heb dus echt zo weinig dat ik er niets aan heb.

Dus had ik beter een uitkering kunnen aanvragen toen ik langdurig ziek was. ( had de mogelijkheid.) Dan had ik nu wel recht gehad en ook mijn spaargeld nog.

Zit me behoorlijk dwars en heb ook wel even paniek..want kan ik berekenen hoeveel ik wel krijg? wil het graag weten, anders moet ik gaan inplannen om door te werken en dan alleen na de bevalling een weekje te rusten tot de kraamhulp weg is.

Zou iemand mij kunnen helpen?

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Loesje78,

Lastige situatie.
    Ik kan me goed voorstellen dat je baalt.

Je wilt weten hoe de hoogte van de ZEZ-uitkering wordt bepaald nu je volgend jaar met zwangerschapsverlof gaat.

Heb je dit jaar (2014) minder dan 1225 uren als zelfstandige gewerkt?
    De hoogte van de ZEZ-uitkering is dan afhankelijk van de winst die je dit jaar (2014) hebt gemaakt.
    Je geeft aan dat je dit jaar 8 maanden vanwege ziekte niet hebt als zelfstandige hebt kunnen werken.
    De hoogte van de ZEZ-uitkering zal dus inderdaad laag uitvallen.
    Daar valt helaas niets aan te veranderen.

Heb je dit jaar wel meer dan 1225 uur als zelfstandige gewerkt?
    Je hebt dan recht op de (maximale) ZEZ-uitkering van 100% van het wettelijk minimum loon.

Ik heb nog wel een opmerking/vraag.

Je zegt dat je wel recht hebt op een uitkering gedurende je ziekte maar deze destijds niet hebt aangevraagd.
    Bedoel je daarmee dat je een vrijwillige verzekering voor ziekte hebt afgesloten en dat je vandaar uit (mogelijk) recht hebt op een Ziektewet-uitkering van UWV?

In dat geval zou je kunnen proberen of je alsnog ( met terugwerkende kracht ) voor een Ziektewet-uitkering in aanmerking kunt komen.
    Daarnaast kun je vanuit deze vrijwillige verzekering ook nog een WAZO-uitkering naast je ZEZ-uitkering aanvragen.

Ik wens je sterkte met je moeilijke situatie en natuurlijk een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

René
    UWV Webcare Team
    UWV Webcare Team - UWV - Over UWV

Share This Page