Ik vroeg me af of er hier mensen zijn die in loondienst werken maar daarna ook een eigen bedrijfje hebben? Is dit financieel wel aantrekkelijk genoeg met aftrekposten etc? En zijn er dan nog dingen waar je nog extra op moet letten?? Ga nog in overleg met een adviseur maar ervaringen van mensen lees ik graag. Mijn doel is uiteindelijk om steeds minder te gaan werken en steeds meer met het toekomstig bedrijfje te doen..
Mijn beste vriendin doet dat (en ik doe haar administratie ). Opzich loont het zich zeker, vooral als je bij je werkgever al zvw betaalt... Je moet er wel rekening mee houden dat je wel natuurlijk meer belasting betaalt over het gedeelte van je eigen bedrijf omdat je alg heffingskorting al bij je werkgever wordt verrekend. Wel heb je wat aftrekposten (als je voldoet aan meer dan 1225 uur werken per jaar voor je onderneming, belastingdienst controleert hier wel strikt op). Voordeel is bijv ook dat je toch al pensioen opbouwt bij je werkgever dus daar hoef je in het begin in principe nog niks voor te regelen.
Dikgedrukt geldt niet meer voor 2013. Ik heb ook een eigen bedrijf naast loondienst. (webshop) In mijn ogen loont het áltijd zolang je winst maakt
Hmm.. Volgens mij geld het urencriterium nog steeds om in aanmerking te komen voor de aftrekposten...
Klopt inderdaad nog hoor! Ik heb ook een webshop en ben dit jaar begonnen, 2013 dus en voor mij geld dat criterium ook. Wel alleen voor het eerste jaar, puur als je starter ben dus. Maar als je nog daarnaast in loondienst bent weet ik niet of je die uren wel gaat halen?
Je moet 1225 uur aan je bedrijf spenderen en minimaal 50% van je tijd. Als je dus 1400 uur werkt en 1200 uur bedrijf spendeer je geen 50% aan je bedrijf.
Hoe controleren ze precies de daadwerkelijke gewerkte uren? Ik ben ook bezig met het opzetten van eigen webshop naast m'n baan.
Ik heb ook een eigen webshop. Ben dit jaar begonnen dus kan er nog niks over zeggen, ik werk er ook niet naast.
Ik heb geen webshop ik geef presentaties en ben in opstart maar er is zoveel vraag na dat het geen hobby meer blijft.. Die uren moet je zelf bij houden volgens mij? En dan moet het wel reëel zijn zo had ik het begrepen
Oké. Ik heb volgende week een gesprek bij de kvk, dan zal het ook wel duidelijk zijn. Leuk zeg, dan maak je van je hobby je baan
Ik heb, samen met mijn zus, ook een webshop. Ook naast mijn baan. Bij de kvk moesten we bij het inschrijven aangeven hoeveel uren we per week aan de webwinkel gingen besteden. We hebben toen beide 8 op gegeven. (dus 16 uur per week in totaal) Maar niemand die dit controleert lijkt mij. Bij ons is het vooral ook wel hobbymatig en zolang je een klein bedrijfje hebt ben je volgens mij ook niet interessant voor de belastingdienst enzo...
Tja ik weet niet in hoeverre het uiteindelijk succesvol wordt.. Het kan wel succesvol worden want een collega die had afgelopen maand 8000 euro omzet (moet dan nog wel belasting af) maar die gaat het hele land door en is er echt fulltime mee bezig, dat kan natuurlijk niet met kindjes..
Ja, hier een eigen bedrijf naast loondienst. Heel pittig! Hier geen webshop maar een eigen praktijk. Er zijn v3rschillende ondernemnings vormen die door de belastingdienst wordt gepaald aan de hand van criteria en voorspellingen. De uren criteria geldt voor bedrijven die worden aangemerkt als ondernemer en dan moet je je uren verantwoorden aan de hand van agenda's/tijdschrijven. Als je minder uur per week dan 25 besteed of de verwachte winst lageris dan ? Dan heb (hoop dat ik het goed zeg) winst uit onderneming. Eigenlijk een uit de hand gelopen hobby die wat geld oplevert. Dan ben je voor de belastingdienst geen ondernemer met bepaalde voordelen van aftrekposten.
Als je geen ondernemer bent (volgens de criteria van de Belastingdienst) dan moet je de winst die je maakt met je bedrijf wel aangeven maar dan als resultaat uit overige werkzaamheden. Je hebt dan geen recht op aftrekposten MAAR je moet wel je inkomsten uit je bedrijf gewoon netjes opgeven.
ja, ik heb samen met een vriendin een eigen bedrijfje; een snoezeltheater voor kinderen met een beperking! superleuk en we doen het rustig aan omdat wij allebei ook gewoon in loondienst werken. maar het geeft heel erg veel voldoening!
Ik heb ook een eigen bedrijf gehad naast loondienst, maar mijn webshop bracht te weinig op omdat er opeens super veel van dezelfde webshops uit de grond werden gestampt.