foliumzuur

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door vissie26, 29 sep 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. vissie26

vissie26 Actief lid

15 sep 2006
    272
    0
    0
    Ik heb het advies gekregen om foliumzuur te gaan slikken, voor het geval dat ik toch zwanger ben.

Wat vinden jullie?

2. maisy

maisy Fanatiek lid

12 jun 2006
    4.859
    0
    0
    Doen, kan geen kwaad toch!

3. lovelygirl

lovelygirl Actief lid

29 jun 2006
    144
    0
    0
    Amersfoort
    zeker doen!

4. rebtam

rebtam Actief lid

27 jun 2006
    331
    0
    0
    Dronten
    Baat het niet dan schaad het niet.

Alles wat je te veel binnen krijgt verlaat je lichaam met je urine .

5. vissie26

vissie26 Actief lid

15 sep 2006
    272
    0
    0
    Wat is en doet foliumzuur precies? Het beschermt je kind toch tegen aandoeningen als ik het goed begrijp?

6. Judy77

Judy77 Fanatiek lid

31 aug 2006
    1.699
    0
    0
    Het beschermd je kind tegen een open ruggetje. Wordt geadviseerd te slikken zodra je stopt met voorbehoedsmiddelen (ze zeggen vier weken voor je zwanger wordt, maar langer kan geen kwaad). Daarna krijg je het advies tot 10 weken zwangerschap foliumzuur te blijven gebruiken....

7. vissie26

vissie26 Actief lid

15 sep 2006
    272
    0
    0
    Wat is een open ruggetje precies dan?

8. Fleur1

Fleur1 VIP lid

14 apr 2006
    5.068
    0
    36
    Ik slik gravitamon dit zijn zwangershapsvitamine.
    Het word aanbevolen om al foliumzuur te slikken als je stopt met de pil

9. Judy77

Judy77 Fanatiek lid

31 aug 2006
    1.699
    0
    0
    Tja, ff de uitleg op Wikipedia opgezocht, geen makkelijke uitleg, word er ook niet vrolijk van....kort gezegd: je kindje kan lichamelijk gehandicapt zijn....

Spina bifida, beter bekend als een open rug, is een aandoening aan de neurale buis die ontstaat tijdens de embryonale ontwikkeling. Dit wordt een neuraalbuisdefect genoemd. Anencefalie is een minder bekend voorbeeld van een neuraalbuisdefect.

Bij spina bifida sluiten de ruggenwervels en -spieren niet goed rondom het ruggenmerg. Het komt voor bij 4,5 op de 10.000 geboorten. Als de handicap eenmaal voorkomt in de familie, is de kans op een kind met deze handicap tien maal groter. Door het innemen van foliumzuur voor de geboorte is 75% van de gevallen te voorkomen. Ook de omgeving lijkt echter een oorzaak omdat in Zuidoost-Azië de handicap minder vaak voorkomt (2,5 op de 10.000 geboorten).

Het hangt van het type en de hoogte van de spina af hoe de beperkingen van de persoon zullen zijn. Zo hoeft de spina bifida occulta niet altijd tot invaliditeit te leiden. Incontinentie en impotentie zijn wel bijna altijd als lichamelijke beperking aanwezig.

Drain
    Een ander voorkomend gevolg is hydrocephalus (waterhoofd). Om een ernstige vorm te voorkomen wordt vaak vlak na de geboorte een drain aangelegd om overtollig hersenvocht af te voeren. Oorspronkelijk werd het vocht naar het hart getransporteerd, tegenwoordig wordt de drain naar de buik gelegd.

De drain moet, tot de patiënt is uitgegroeid, meerdere malen verlengd worden. Dit gebeurt door achter het oor de drain door te snijden en er een nieuw stuk aan te zetten. Indien er geen complicaties optreden, kan men na drie of vier dagen al het ziekenhuis verlaten.

10. lovelygirl

lovelygirl Actief lid

29 jun 2006
    144
    0
    0
    Amersfoort
    Ik heb van 4 weken tot 12 weken foliumzuur geslikt,en slik nu gravitamon.

11. Sanne

Sanne Fanatiek lid

18 sep 2005
    3.691
    0
    0
    verzorgende
    limburg
    Zeker doen als ik jou was..

12. Minyaweth

Minyaweth VIP lid

20 aug 2006
    9.082
    1
    0
    Overijssel
    Ik ben vorige week met de foliumzuur gestopt. Heb wel van die A-Z pillen in huis. Die slik ik nu. Wil nog wel Gravitamon gaan halen, speciaal voor pregnant dames!

Ik begon al met foliumzuur toen ik met de pil was gestopt. 2 maanden voor mijn zwangershap dus ;)

13. Fleur1

Fleur1 VIP lid

14 apr 2006
    5.068
    0
    36
    Gravitamon is goed voor als je zwanger wilt worden, zwanger ben , eerste weken na je zwangerschap en voor tijdens de brostvoeding.

Gewone vitaminepillen zijn dacht ik niet goed ivm een verhoogde vit B die er in zitten

14. Meliske

Meliske VIP lid

29 mei 2006
    7.731
    0
    36
    NL
    ik slik al foliumzuur vanaf het moment dat ik gestopt was met de pil, dus das een dik jaar! nu maak ik me potje leeg en stop ik ermee. me kindje KAN nu geen open ruggetje meer krijgen lijkt mij zo na een dik jaar foliumzuur slikken ;)

maar gewoon doen hoor vissie!

15. vissie26

vissie26 Actief lid

15 sep 2006
    272
    0
    0
    Ik heb net een pakje gehaald en begin er vandaag mee. hopelijk doe ik het niet voor niets en ben ik zwanger. We zullen zien.

16. NikkiF

NikkiF Fanatiek lid

17 jan 2006
    3.554
    0
    0
    Doen ! Het is alleen maar goed voor je. Gravitamon is ook goed, zit nog van alles extra in wat je goed kunt gebruiken als je zwanger bent !

Groetjes,
    Nikki F

17. Nemo

Nemo Niet meer actief

foliumzuur: zeker doen !

18. Yentl

Yentl Fanatiek lid

30 aug 2006
    2.445
    0
    0
    Culemborg
    Ik heb het ook gebruikt toen ik stopte met de pil en drie maanden erna was ik zwanger heb het tot de 13e week van de zwangerschap geslikt!
    Kan geen kwaad hoor!

19. flyke

flyke Fanatiek lid

15 jun 2006
    1.580
    0
    0
    hoi

ik slik vanaf het stoppen met de pil foliumzuur,
    ik ben nu pril zwanger, ik las dat sommigen vitamines nemen, is dit nodig, haal je die bij de apotheek of elders?

alvast bedankt vr de reacties

20. jopie

jopie VIP lid

10 aug 2006
    6.030
    1
    0
    Putten
    Het is de Vitamine A waar je zuinig mee moet zijn. Vitamine B kan geen kwaad.

Deel Deze Pagina