Vluchttijd woningbrand slinkt naar 3 minuten

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door pcootje, 29 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. pcootje

pcootje VIP lid

17 jun 2009
    5.888
    0
    0
    In ons hutje.
    BEVERWIJK - Bij een woningbrand hebben mensen gemiddeld 3 minuten de tijd om het huis uit te vluchten. Dertig jaar geleden duurde het nog 17 minuten, voordat een brand zich door een huis kon verspreiden. Doordat bouwmaterialen en meubels steeds meer brandbare stoffen bevatten, is die tijd drastisch ingekort.
    Dat blijkt donderdag uit informatie van de Brandwondenstichting. Jaarlijks zijn er in Nederland ongeveer 7000 woningbranden. Volgens de stichting duurt het gemiddeld 8 minuten, voordat de brandweer ter plekke is. ,,Brand is dus sneller dan de brandweer'', aldus René Hagen, lector brandpreventie van het Nederlands Instituut Fysieke Veiligheid (NIFV).
    De Brandwondenstichting vindt dat de meeste mensen het gevaar van brand onderschatten. De stichting houdt daarom in oktober een campagne om mensen aan het denken te zetten over brand in hun woning. De campagne heeft plaats in nauwe samenwerking met de brandweer.

2. pcootje

pcootje VIP lid

17 jun 2009
    5.888
    0
    0
    In ons hutje.
    #2 pcootje, 29 sep 2011
    Laatst bewerkt: 29 sep 2011
    Nav diverse topics op ZP waarin moeders zeggen hun kindje eventjes alleen laten om de hond uit te laten of een ander kindje van school te halen, hoop ik dat ze na het lezen van dit bericht daar anders over gaan denken.

Ps; lees het niet als aanval, maar als er maar 1 kindje behoed wordt voor dit gevaar dan heeft dit bericht al een functie gehad.

3. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Mee eens!

4. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    Lang leve een ouder huis dan maar :p

zitten er toch nog voordelen aan, aan de andere kant vind ik het bullshit want mijn ouders huis (oud) brand echt 100 keer sneller, houten verdiepingen e.d. als mijn huis (allemaal beton) maar goed we gaan het niet testen LOL

Ik ga wel gewoon mijn zoon halen als de kleine op bed ligt de school zit aan mijn voortuin en blijf dan niet kletsen dus ben binnen 5 minuten terug, als ik beneden zit en de zolder brand en de rookmelder doet het toevallig niet kan ik even weinig doen.. dan zie ik het zelfs van het schoolplein beter als vanuit de woonkamer haha

5. Bob1981

Bob1981 Fanatiek lid

7 mrt 2011
    2.253
    26
    48
    Vrouw
    Ik vind het maar eng...ik heb het van heel dichtbij meegemaakt...ik sliep toevallig toen bij een vriendinnetje en 's ochtends is er op de zolder (ruimte waar ik sliep) brand uitgebroken en is de zolder uitgebrand...verschrikkelijk...als ik er had geslapen was ik nu niet meer hier...
    Ik ben zo bang voor brand...wij hebben gelukkig overal rookmelders en zelfs een trapje vanuit het raam...blusdeken in de keuken en een kleine brandblusser staan er beneden en boven...ik ben wel lichtjes paranoia...bah!! Je moet er niet te lang bij stil staan...verschrikkelijk maar goed om dit bericht te posten!!

Liefs

6. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Jammer genoeg zit het niet zo heel sterk in de bouw van je huis maar in de isolatie (en tegenwoordig isoleren we oude huizen alsnog!) en in je inboedel.

Voor jouw informatie: hout brand wel en wordt heel warm maar geeft relatief weinig rook af. En het vuur is zelden dodelijk, de ROOK is eigenlijk altijd de boosdoener!

Ikea meubels, vitrage, plastic speelgoed, veel accessoires etc etc zijn de grootste boosdoener van snelle overslag.

Tips:
    maak een vluchtplan
    oefen een keertje (trek deuren achter je dicht)
    hou je balkondeur of tuindeur open (vanaf de binnenkant)
    hoe beter je je huis beveiligt, hoe slechter JIJ er vaak uit kan!
    rook is de doder, blijf laag en ga nooit terug!

7. Bri

Bri Niet meer actief

Ik geloof niet dat ook maar iemand dat doet met als redenering: als er brand uitbreekt, kan ik nog naar huis en m'n kind eruit halen. De redenering is meestal: de kans dát er brand uitbreekt is zo gering dat ik het wel aandurf. En ik lees nergens dat de kans op brand groter zou zijn geworden, wel dat je in geval van brand minder tijd hebt om je huis uit te komen.

8. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.028
    3.841
    113
    Vrouw
    Thuis
    Mijn ouders kenden vroeger een echtpaar die op die manier 2 kinderen verloren was, ze waren er even niet toen er brand uit brak :(.

3 minuten is wel heel erg weinig, voordat je wakker bent 's nachts zijn er toch wel een paar minuten verstreken (ik dan) en mijn vriend heeft nog langer nodig. Helaas hebben we hier ervaring mee met een brandalarm in een hotel, vals alarm dat dan weer wel gelukkig. Je kunt als je geluk hebt nog net je kinderen meenemen naar buiten toe.

9. ik heb tegenwoordig de sleutel van de voordeur erop staan.
    De voordeur is onderaan de trap, dus al er brand uitbreekt ruk ik mijn meiden uit bed en vlieg ik naar buiten door de voordeur

Want voor ik in paniek mijn sleutels heb gevonden is het te laat :(

en de externe schijf van mijn pc waar al mijn foto's op staan ligt in de schuur

10. Bri

Bri Niet meer actief

Heb je nog een andere uitgang ook, waar je net zo makkelijk uit kunt? Het kan ook zomaar je trap zijn die in lichterlaaie of vol met rook staat, of de hal.

Wij hebben op alle verdiepingen een mogelijkheid om naar buiten te komen, en inderdaad ook overal een sleutel in het slot zitten, zodat je nooit voor een deur kunt komen te staan die niet open kan. Daar kan ik echt nachtmerries van krijgen, het idee dat je zo dicht bij een ontsnapping bent, maar die deur gaat niet open...!

11. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

OH echt! als je het brandalarm hoort krijg je ineens ZOVEEL adrealine, dat je zomaar wakker bent:)
    Wat een vreselijk verhaal trouwens!
    @onderwerp: Ik zal inderdaad binnenkort eens een oefening plannen hier thuis. Ik denk altijd, ik haal eerst de kinderen en dan ga ik via het dakraam naar buiten het dak op. maar ik heb geen idee hoe ik dat moet gaan doen nu ik een babytweeling heb;)

12. Ik heb hier een schuin dakraam, zou daar ook nooit uitkomen.. Helemaal niet als ik Damien moet tillen. Gelukkig heeft Damien een makkelijk verschuifbaar bed, daar zou ik op kunnen gaan staan, maar als je dat allemaal moet doen als er brand is en je in paniek bent.. Ik zie zo'n trapje naar en vanuit het raam ook wel zitten eigenlijk..

13. brabbel1988

brabbel1988 VIP lid

8 jul 2009
    7.504
    139
    63
    Mijn man en ik hebben t er wel eens over gehad, en we weten precies wat we zouden doen:

Hebben we elkaar? : CHECK!
    Harde schijf : CHECK!
    Autosleutels: CHECK!

En als er tijd is: M'n trouwboek, meer heb ik niet nodig, WEGWEZEN!!

Lijkt me zooooo eng, ik hoop t nooit mee te maken. :(

14. eventueel kunnen vanuit de badkamer het platte dak op, maar dat duurt misschien wel langer dan 3 minuten, en dan de vraag hoe we daar af moeten.... dus de voordeur is het snelste

Ik hoop alleen dat het nooit nodig hoeft te zijn

15. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    harde schijf is zoiezo handig om in een brandkluis te leggen of op blu ray branden en in de brandkluis leggen, zo heb je je alleen zorgen te maken over elkaar en auto sleutels vind ik een kwestie van lekker belangrijk, zoiets onbelangrijks...

16. brabbel1988

brabbel1988 VIP lid

8 jul 2009
    7.504
    139
    63
    Goede tip van die brandkluis!
    Er is bij ons maar 1 uitgang, en al deze spullen staan voor t grijpen op de weg naar buiten.
    Behalve mn man dan, die staat niet de hele dag in de gang, ;) :p

Snap je, bedankt voor de tip.

17. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    Wat je ook kan doen is ze op een andere lokatie leggen natuurlijk maar brandkluis is meteen handig voor andere belangrijke papieren natuurlijk..

Ik heb ook al onze foto's online opgeslagen op Welcome to Flickr - Photo Sharing kost je 25 euro of dollar per jaar en kan je onbeperkt en in origineel formaat alles opslaan, dus ik heb dubbel (vind ik ook zo belangrijk zeker van je trouwdag en kinderen enzo!)

Ik zeg altijd maar zo al moet ik uit een raam springen liever mn benen gebroken dan levend verbrand maar onze buren hebben een uitbouw en kan ik vanuit raam op springen dus is wel handig.

18. Yelice

Yelice Niet meer actief

brandmelders en een brandblusser in huis scheelt ook al veel ellende!

19. pcootje

pcootje VIP lid

17 jun 2009
    5.888
    0
    0
    In ons hutje.
    dat zeg ik ook nergens.
    Ik heb dit topic geplaatst met de hoop dat ze wel aan dit risico gaan denken.
    Iedereen kan wel roepen dat de kans erg klein is, maar dat hebben waarschijnlijk al velen geroepen die nu wel alles kwijt zijn door brand.

20. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Bij brand moet je maar één ding doen:

jezelf en je kinderen in veiligheid brengen (en eigen veiligheid eerst)

autosleutels? Nergens voor nodig!
    harde schijf van je computer? Ja jammer dan
    katten en honden? Heel naar maar jij en je kinderen gaan voor

@Brabbel.. er is NOOIT tijd

enne.. verbranden doe je zelden.. je ademt de rook in.. die rook is bloedheet.. je stikt! En dat gaat heeeeel snel... gaan dus.. die autosleutels... laat echt zitten.. waarom zou je die nodig hebben?

Deel Deze Pagina