weet ik niet ik was zelf 21 toen de eerste werd geboren en we hebben altijd makkelijk kunnen sparen en sparen nog steeds maar dan voor de kids. dus een x bedrag in de maand en dan de kinderbijslag gaat naar de kids. kijk en dan heb ik het absoluut niet over de mensen die niets overhouden hoor bedoel dat hebben wij ook een tijdje gehad en toen spaarden wij ook niet. Maar heb is waar je prioriteiten liggen. ben je 21/25/34 en wil je ieder weekend uit tja dan gaat daar als snel iedere maand 200 euro heen. Koop je maandenlijks voor 250 euro kleding ook dat kun je niet sparen. sparen ik prioriteiten stellen. ga je voor 200 euro in de maand 4 keer stappen of ga je een keer minder stappen en spaar je 50 euro? nogmaals het gaat hier helemaal niet om mensen die gewoon weg niet kunnen sparen omdat er daar geen inkomen voor is. maakt ook niet uit kies ervoor te leven hoe je het doet moet je zelf weten. als je maar geniet dat is toch het belangrijkste in het leven
eens!!! als wij beiden fulltime werken, kunnen we ook weer een hele hoop sparen. En er is ook nog een verschil in wat je woonlasten zijn bij aanvang wonen. Ml en ik hadden ons eerste huis inde particuliere verhuur en sz in de sociale woningbouw. Zij was de helft kwijt als wat wij kwijt waren. sz verdiende toen meer dan dat wij binnen haalden. Wij hebben toen snel ons huurhuis vaarwel gezegd en een koopwoning gekocht, alleen de kosten niet goed overzien. Wat we daar erin hebben gestoken hebben we met verkoop nooit meer terug gekregen. Dussss we sparen nu al 10 jaar voor een bruiloft, en helaas... helaas... wilt dat nog iet zo lukken.. nu eerst de ww, en dan gaan we als we werk hebben wel weer eens opnieuw beginnen. Hoe minder ik nu uitgeef aan boodschappen en andere lasten kan besparen, hoe meer kunnen we sparen als ik straks weer werk heb..
Wordt er structureel gespaard? Of wordt er gespaard wat er "over" is per maand? En hoeveel is dat dan ongeveer? Wij sparen circa 700 euro in de maand (deels voor onszelf, deels voor de kinderen) En ook niet onbelangrijk...hebben jullie een buffer? Hoe groot is die? De courante buffer is flink en daarnaast hebben we nog virtueel vermogen van bijna 5 nullen en aanspraak op een toekomstige grote erfenis. Sparen doen we omdat het niet nodig is om alles uit te geven... Op de buffer gaan we nu snel een aanslag plegen: verbouwen (van één kamer, twee kamers maken en ik hou op dit moment een sabbatical (mooi gezegd ik ben werkloos en vind het niet erg...) en vanaf januari houden we wat minder over ivm langer dan 3 mnd ww.. en dus geen teruggave van de kinderopvang :x
Sparen: 100,- per kind en 400,- zelf, dus 600,- in totaal. We lossen ook nog 100,- extra hypotheek pm in. Buffer: hebben niet een vast bedrag afgesproken... Na de koop van auto, vakantie, verbouwing was t op en toen begonnen we gewoon weer opnieuw Ik ben wel 500,- minder gaan verdienen sinds deze maand, we zitten nu aan het einde van de maand en het is duidelijk dat we toch iets beter op de centen moeten gaan letten als we dit zo willen volhouden
Wij sparen niet, momenteel een inhaalslag aan het maken Door schoonloeder en schoonzus is mijn vriend destijds in de problemen geraakt jammer genoeg... Heb hier wel een deposito. Rond de 10.000 voor echte noodgevallen. Kan er alleen geld afhalen met goedkeuring van ouders.
Wij hebben tot vorige maand 6 maanden lang 1000 per maand kunnen sparen. Dit kwam omdat mijn inkomen gewoon extra was. Momenteel heb ik tot januari geen werk, wel ww maar we steken dan al het geld in ons nieuwe huis. Voordat ik werkte spaarde we 100 euro pm.
op het moment sparen we niks, hebben net een nieuw huis en een hogere hypotheek, dus even afwachten hoe het allemaal gaat lopen. veel van onze buffer is opgegaan naar het huis, moet nu nog de tuin doen en schutting zetten dus dan kunnen we weer opnieuw beginnen met sparen.
Hier niet zoveel 2000 euro op spaarrekening, en sparen eigenlijk alleen als we wat over hebben. Hebben jullie die bedragen allemaal op de spaarrekening? Ik heb de rabobank en mij is vertelt dat je niet boven de 4982 euro ( zoiets in die trant ) mag gaan want dan moet je enorme belasting erover betalen. Hoe zit dat bij jullie?
Denk dat je verkeerd voorgelicht bent. Je mag per persoon 20.000 euro belastingvrij sparen. Daarboven betaal je 1,2% vermogensrendementsheffing. Wel iets om rekening mee te houden, maar niet echt schokkend.
Ow oke ik wist dat echt helemaal niet, beetje dom misschien, maar is ook niet van toepassing want wij komen nooit aan zulke bedragen omdat ik niet werk. en wat betekent dan vermogensrendementsheffing? of is dat heel dom dat ik dat niet weet?
Wij sparen elk jaar het vakantiegeld, belastingteruggave, winstuitkering van m'n man, teruggave gas/water/electra Dat is zo'n 5000 per jaar en daardoor spaar ik niks meer per maand. Als je die 5000 elk jaar op de spaarrekening zet tikt dat zeer lekker aan. Voor mijn zoon ( en dochter dadelijk) spaar ik wel elke maand. Gaat er automatisch af elke 1e vd maand en is 50 per kind per maand, en wil het uiteindelijk verhogen naar 100 per kind per maand
Als je dan 40.000 hebt pak je toch 2 aparte spaarrekeningen? Dan is er niks aan het handje lijkt me zo
Wij sparen 250 per maand en een groot deel van het vakantiegeld. Buffer is nu 3000, die zou ik graag wat hoger zien. We hebben flink wat in ons huis gestoken. Nu weer opbouwen want ik schat in dat onze auto het ergens volgend jaar begeeft.
Haha, dat denk ik ook. Dan zou ik gewoon tig spaarrekeningen openen als het zover was Denk dat dat valt onder belasting ontduiken
Ik weet niet of het voor kinder spaarrekeningen ook geld, anders zou ik het gewoon op m'n kinderen hun spaarrekening zetten. Bijv als je 80.000 vermogen hebt 20.000 verdelen over jezelf, partner, 2 kids Kom je per persoon aan die 20.000 wat toegestaan is
Nee, voor kinderen geldt een veel lager bedrag. Maar goed, zoveel is die 1,2% belasting nou ook niet dat ik daarvoor de belasting ga ontduiken. De boete zal hoger zijn.
Vermogensrendementsheffing is dat je 1,2% belasting betaalt boven die 20.000 (of 40.000 euro als je samen bent).