sparen .. nee alles wat "över" is gaat op dit moment in het huis. Als dat klaar is gaan we weer sparen. Nu heb ik net gekeken op de nibud site maar vind de advies minimum buffer behoorlijk hoog. Dar staat dan bij kun je wasmachine, tv etcvervangen bij stukgaan. Maar ben ik nu gewoon zo simpel en denk ik als je het minimuum hebt ga je toch geen dure wasmachine van 1000,- euro kopen ofzo. dus ik denk dat het echte minimum voor apparaat vervangen e.d. behoorlijk naar beneden gaan. Kijk voor door leven bij werkeloosheid e.d. dat is wat anders maar dan nog heb je de eerste tijd een verworven recht op iets van een uitkering. Dus hoef je de eerste maanden niet het volledige inkomen zelf op te hoesten. Dat deze buffer in de ze tijd wel wat hoger ligt snap ik wel. Maar de reden van als de auto stuk is kan je dan een nieuwe kopen ook van deat vind ik gelden .. je kan ook iets goedkopers zoeken en dus vind ik het zelf onzin om 7000,- euro ofzo apart te hebben staan voor een auto. (nu weet ik dat ik mazzel heb met mijn man die zelf de auto's onderhoud e.d., dat scheelt denk ik wel. )
Tjee wat een bedragen zeg, wij sparen wel maar helaas de laatste jaren vaak grote en dure tegen slagen gehad (3x een andere auto moeten kopen en niet omdat we dat wilde maar echt moest ect..... ) Dus het bedrag is nu minimaal wat erop staat helaas
Toen we nog geen kind hadden en in een goedkoper huis woonden konden we met gemak 1000 euro per maand sparen. Nu hebben we een kind, een tweede op komst, een duur huis en we werken beiden stukken minder om zoveel mogelijk bij onze dochter te zijn. Dus nu sparen we 150 euro per maand. Daarnaast nog een deel van de eindejaarsuitkering, de belastingteruggave, vakantiebonnen en vakantiegeld. Ik wil minimaal een buffer van 5000 euro hebben, daar zitten we gelukkig makkelijk aan. Het had stukken meer kunnen zijn, maar we hebben dit jaar 4000 euro aan de auto moeten verspijkeren...
Wij sparen maandelijks 700,- en voor de kids sparen we maandelijks per kind 100,- Daarnaast gaan alle extra's (kinderbijslag, vakantiegeld, eindejaarsuitkering naar de spaarrekening) In de buffer hebben we in ieder geval veel. Maar we willen een grote gedeelte daarvan gebruiken voor het bouwen van ons eigen huis.
Hier wordt nog niet structureel gespaard, maar daar willen we wel heel graag naartoe gaan werken. We sparen nu wat we overhouden in de maand... en dat is zo nu en dan een beetje... De laatste maanden is daar de klad in gekomen ( dure maanden, de komst van de kleine e.d. ). Mijn vriend krijgt straks wel een dertiende maand en een bonus en ik hoop dat we die in zijn geheel weg kunnen zetten op de spaar. Dan hebben we een mooi buffertje gecreëerd op de gezamenlijke rekening. Hij heeft wel nog wat centen op zijn eigen spaarrekening, maar dat is ook lang niet meer wat het geweest is. Het zal misschien een paar duizend euro zijn, maar een schijntje bij wat het was... In het nieuwe jaar maakt hij promotie en zal behoorlijk wat meer verdienen. Onze levensstijl zal hetzelfde blijven, dus ik hoop dat we meer en meer weg kunnen zetten in de maand. Ik wil als de kleine er is op den duur ook meer opdrachten aannemen en wellicht een klein ontwerp-label opzetten... Mijn inkomsten trekken meestal het teveel aan uitgaven recht, maar wellicht dat het dan structureel naar de spaar overgeboekt kan worden. Het ontbreken van voldoende spaargeld of überhaupt de onrustige financiële toestanden bij ons thuis of in de omgeving, maar ook in de wereld grijpen me soms zo naar de keel... Alles is zo onzeker tegenwoordig en ik maak me er best regelmatig zorgen over. Het hebben van een grotere buffer kan misschien wat van die zorgen wegnemen.
Wij betalen netto rond de 750 euro aan hypotheek, maar lossen wel t hele bedrag af. Ik werk fulltime, mijn vriend als ZZp'er. We hebben een aardige buffer, omdat VL nooit een vast inkomen heeft. Dus we proberen het wel tussen de 10.000 en 20.000 te houden. Omdat we nu nog geen kids hebben, en ik nog fulltime werk, zet ik zelf ook nog 300 extra aan de kant. Op mijn (kleine 5000) studieschuld na, sparen we aardig veel op het moment. Normaal zou ik met een buffer van 10.000 echt heel blij zijn, maar nu werken we "vooruit" zeg maar. VL wil een vaste baan zoeken naast zijn werk als ZZp'er, en ik wil straks minder werken als ik zwanger mag raken. Onze financiële toekomst is wat onduidelijk, dus willen we wat extra hebben. Ik ben begin dit jaar mijn baan kwijt geraakt (bedrijf waar ik werkte ging failliet) en heb 7 maanden thuis gezeten in de WW, waar ik we gelukkig door de buffer geen problemen mee hebben gehad! Dus als ik nu kan sparen voor straks meer tijd thuis met een kindje, dan doe ik dat graag!
Wij wel, juist voor een auto! Wij rijden allebei veel km's voor ons werk (40 en 70 km enkele reis) en wij hebben dus beide een goede auto nodig. Vriend gaat overigens ook regelmatig met het OV. Stuk goedkoper dan autorijden voor ons. Maar dat is dus voor iedereen persoonlijk. Als wij allebei werk om de hoek zouden hebben, hadden wij ook zeker niet zo veel geld voor een auto apart staan.
Same here. Een vaste buffer van rond de 5000-6000 ongeveer (wisselt weleens, bijvoorbeeld nu met de verbouwing van peuterkamer, babykamer en badkamer is hij tot de 1000 gezakt maar alsnog genoeg mocht de wasmachine en de droger het begeven om nieuw te kopen.) Auto is nieuw gekocht maart dit jaar, nieuwe cv vorig jaar en keuken dit jaar ook nieuw dus eigenlijk kan er verder niet veel belangrijks kapot gaan. Wij leven ook liever optimaal nu per dag als dat we ons rotsparen. Geloof dat er iedere maand 100 naar de spaarrekening van ons gaat en 50 naar zoon, en wat er overblijft ook nog weleens verdeeld. Grote toeslagen, 13e maand en vakantiegeld gaan vrijwel meteen naar de spaar trouwens.
Wij sparen behoorlijk veel. Daardoor hebbewe een flnke buffer. Vorig jaar hebben we een deel van dit bedrag gebruikt om extra af te lossen op de hypotheek. Dat willen we dit jaar weer doen. (Zo'n 10 000 tot 15 000 euro, moeten we nog beslissen.) Dat is wel lekker, gaan de maandlasten omlaag voor het geval er magere tijden komen. En tot die tijd kunnen we natuurlijk mog meer sparen en dus nog meer aflossen. Onze hypotheek was hoger dan de waarde van ons huis (door kosten koper en prijsdaling) Maar na de extra inleg die we straks gaan doen, zitten we er gelukkig weer ruim onder. Bijkomend voordel van die extra inleg: zo hoeven we geen vermogensbelasting te betalen erover. Wij zijn trouwens geen grootverdieners hoor (beide onderwijs, ik deeltijd.) Ons inkomen is niet slecht hoor, maar dat we zoveel spaargeld hebben, heeft vooral te maken met de keuzes die wij maken. We geven niet enorm veel geld uit aan luxeproducten en A-merken. En we hebben er destijd heel bewust voor gekozen om een hypotheek te nemen die ruim onder ons maximum lag, zodat we de kosten ook bruto kunnen dragen. In onze regio konden we daarvoor ook al een nette eensgezinswoning voor kopen. Ik ben blij dat het voor ons mogelijk is om het zo te doen. Het is een fijn gevoel om een ruime boffer te hebben. En ook te weten dat we het eventueel ook zouden redden als een deel van ons inkomen zou wegvallen.
Op het moment sparen we geen vast bedrag. Wel komt er zo nu en dan weer een bedrag binnen. Belastingteruggaaf, iets verkocht, vakantiegeld, bonus etc. etc. Ik denk dat we hiermee ongeveer 8000 euro per jaar sparen zonder maandelijks apart te zetten. Dit was voor de geboorte van onze dochter wel anders. Toen spaarde we echt 1500+ per maand.. Na de geboorte van onze dochter ben ik (tijdelijk) gestopt met werken. Heel bewust eten wij nu onze buffer op. En het is me dubbel en dwars waard! Binnenkort gaan we ook weer verbouwen dus dan zal er ook wel weer een grote hap uit ons spaargeld verdwijnen. Ach tegen de tijd dat ik weer ga werken vullen we het wel weer aan. Ben wel luchtiger geworden over geld. Wie dan leeft dan zorgt is iets meer ons motto geworden. Al zou ik wel een beetje zenuwachtig worden als we op 0 staan. Dan wordt het weer tijd om te gaan werken...
Toen mijn vriend nog zijn eigen bouwbedrijf had konden we alleen van "zijn" geld al 1000 euro sparen en ik werkte toen al 28 uur en spaarden 120 euro per maand. We waren al bezig aan kijken voor een koophuis omdat wij een huis huurden particulier voor +/- 1000 euro in de maand en dit redden we makkelijk. Mijn vriend had goed werk al jaren en we leefde als god in Frankrijk en spaarden een lekker bedrag. Maar toen gingen zijn aannemers niet betalen , of duurde heel lang dat we een tijd erg krap moesten leven van mijn kleine 900 euro in de maand en dat ging natuurlijk niet. Dus werd er steeds iets van ons spaarcenten gesnoept. Uiteindelijk is mijn vriend failliet gegaan en zijn we in plaats van een koophuis naar een huurwoning via woningbouw gegaan. Toen hebben we een half jaar echt veel moeten betalen , dingen die me vriend achter gehouden had en waren we dus al ons centen kwijt. En toen van leven als god in Frankrijk al een paar jaar en hij meer als 10 jaar met zijn ex naar mensen met bijna niks. Nu zijn we weer opgekrabbeld en werkt me vriend voor de grootste aannemer die hij had in loondienst. En ik werk 20 à 24 uur. We hebben ongeveer nu 2500 euro gespaard eerst alleen wat we over was en nu een vast bedrag. Dus we komen er wel weer . Daarbij heb ik nog zown 4000 euro bij me ouders staan maar die krijg ik pas op me 21e en wordt elke maand meer. Dus volgend jaar heb ik die .
Lief dat je het zegt! Hoe leuk ik het ook heb alle dagen met mijn dochter, ik mis toch echt het werken hoor. Dat vind ik weleens moeilijk. Het went ook wel om weinig geld te hebben. Voor mijn dochter koop ik alles maar voor mezelf denk ik 10x na en laat ik het maar liggen in het schap. Ach, zo heeft iedereen wel wat toch?
Geen vast bedrag, maar we sparen de kinderbijslag (van drie kids) de 13e maand, de vakantietoeslag en de belastingteruggaaf.... We hadden een aardige buffer, maar hebben een nieuwe keuken gekocht, verlichting en laten een website bouwen... Nu stroomt de kinderbijslag en de 13e maand straks weer binnen en kunnen we onze buffer weer gaan opbouwen.... Verder proberen we elke maand extra af te lossen...
Proberen zo een 200 euro in de maand te sparen maar geregeld wordt het een week later er weer afgehaald (auto stuk,onverwachte rekening en meer van dat soort geintjes). Daarbij hebben we in januari een huis gekocht en daar gaat nog steeds veel geld in zitten. Dus de buffer is momenteel 200 euro maar ik voel me prettiger bij 2000euro.
Wij sparen wat wij kunnen missen, de ene maand meer dan de andere. Binnenkort gaan wij de badkamer aanpakken en dan is het ver op. We sparen ook voor onze dochter.
Sjee, Mamavanmeisje... Diep respect voor jou! Hoop dat je binnenkort ergens mag komen werken en het allemaal wat makkelijker gaat worden voor je.
Sparen? Wat is dat? Helaas moeten wij van dag tot dag leven, en hopen dat er niks kapot gaat! Gelukkig zijn we allemaal gezond!
Ik heb net bij Nibud gekeken. We hebben momenteel ruim 5x de minimale buffer op de spaarrekening staan. We sparen iedere maand voor onszelf 250 euro, voor onze dochter 50 euro. Daarnaast sparen we het vakantiegeld (gebruiken we wel deels) & onze dertiende maand.
buffer is rond de 20.000 euro maar dat is ook voor kosten aan ons huis als dat nodig is dus vind ik wel belangrijk sparen voor onszelf 500 per maand en 1 keer per jaar belasting teruggaaf dochter 115 per maand spaargeld maar vanaf november willen we dat verhogen (dan betalen we geen kdv meer)dus mooi extra op zilvervloot