Nieuwsgierig (beetje brutaal misschien)...

Discussie in 'De lounge' gestart door Linn84, 19 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamavanmeisje

mamavanmeisje Fanatiek lid

17 jan 2010
    3.076
    0
    0
    Dank je wel, lief dat je het zegt :) Het lastige is dat ik een HBO opleiding heb afgerond en dat dat een erg eenzijdige opleiding is. Momenteel is er geen werk in mijn branche te vinden. Alle beroepen die ik leuk vind hebben of weinig vacatures of ze verdienen erg weinig (mijn eisen zijn niet hoog maar ik ben natuurlijk wel alleenstaand). Het liefst wil ik opnieuw een duale studie doen maar het is lastig om een leerwerkplek te vinden.
    Ik ben niet de enige hoor (zie mamakelly). Ik ben wel verbaasd dat sommigen meer dan mijn inkomen per maand kunnen sparen :$

2. Eliz30

Eliz30 Niet meer actief

#122 Eliz30, 20 okt 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 okt 2012
    Op dit moment hebben wij een buffer van €1000,-
    Wij sparen op dit moment €250 p/m en ik spaar op mijn eigen rekening €100 p/m. Lief spaart zelf ook nog op zijn eigen rekening, geen idee hoeveel.
    Gezamenlijk sparen we onze belastingteruggaaf, vakantiegeld en mijn eindejaarsuitkering daar nog bij.

Wij hebben afgesproken dat €5000,- de ondergrens wordt op onze gezamenlijke spaarrekening. Dat bedrag moet er minimaal opstaan om er zeker van te zijn dat we een eventuele tegenslag kunnen handelen.

3. 1986Lynn

1986Lynn Fanatiek lid

3 sep 2009
    2.638
    381
    83
    ..
    Ik woon alleen, dus de situatie is wel een beetje anders, dan bovenstaand..

Ik spaar ongeveer 250 euro per maand.. Heb nu een buffer van 2500 euro,

maar heb dit jaar een compleet nieuwe inboedel + nieuwe auto gekocht (woonde voordien nog thuis, dus dat spaargeld is er door) en dit heb ik inmiddels weer opgespaard.. :)

4. Agter

Agter Fanatiek lid

3 mei 2012
    2.266
    0
    0
    In een huis
    Ik vind het adviesbuffer dat het Nibud geeft ook echt minimaal.
    Zou me heel veel zorgen maken als ik daar onder zou zitten.

Maken mensen zonder spaargeld zich daar geen zorgen over?
    Ik vind dat sommigen erg makkelijk overkomen.

5. Miss T

Miss T Fanatiek lid

3 mei 2012
    4.367
    306
    83
    Ik vond het ook erg weinig; gelukkig zitten we er ruim boven. We hebben een eigen huis; ik moet er niet aan denken dat we zouden moeten lenen voor het onderhoud van ons huis. Maar ik vind dat mijn man en ik een goed inkomen hebben (de lasten zijn dan in verhouding ook meer) en we zijn geen 'big spenders'.

6. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    Nee ik maak me daar echt niet druk om. We sparen niks maar kunnen alles doen wat we willen. Zetten belastinggeld weg maar daar gaat ook iedere maand wat van de rekeningen af. Gaat er wat stuk dan lenen we dat geld van 1 van de ouders

7. mamv1

mamv1 Niet meer actief

Heel erg herkenbaar..
    Maar als er iets overblijft, dan stop ik dat in een potje en laat het niet op de rekening staan ;)

8. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Zo werkt het inderdaad niet :)

Per volwassene in je huishouden mag je die 20.000 rekenen en per kind zo rond de 2800. Alles wat daar boven zit moet je aangeven als 'vermogen' en betaal je belasting over. En...op het moment dat je aangegeven vermogen hebt, wordt je ook gekort op je toeslagen als je die zou hebben. De meeste mensen met dergelijke spaarsaldi hebben ook een bijpassend inkomen, dus hebben dan toch al geen recht op toeslagen.

Maar in mijn geval kwam er nog een addertje onder het gras tevoorschijn. Ik ben alleenstaand moeder en kom zelf niet aan die norm (was het maar waar:D). Maar mijn ex-man heeft zelf ook een spaarrekening voor onze dochter. En als dat op haar eigen naam zou staan, dan wordt de helft daarvan opgeteld bij mijn vermogen! En raak ik dus m'n toeslagen kwijt en moet ik extra belasting betalen omdat hij spaargeld heeft. Raaaaar! Gelukkig kwamen we er op tijd achter en heeft hij het geld op zijn eigen naam gezet. Want anders was het wel een beetje erg idiote situatie geweest natuurlijk. Hij zit erg ruim in z'n geld en kan heel veel sparen, ik absoluut niet en dan moet ík daar op in leveren? Het is soms dus best interessant om de website van de belastingdienst heel goed uit te pluizen :)

9. Eliz30

Eliz30 Niet meer actief

Ja, ik maak me daar vreselijk veel zorgen over. Maar ik denk dat het in veel gevallen geen bewuste keus is.

10. mamv1

mamv1 Niet meer actief

Knap dat je het zo red met je kleine meid! Het is soms echt puzzelen. Dat hebben we hier momenteel ook.. Soms erg balen! Maar het komt vast ook wel weer goed! ;)

Ik schrok er ook van dat sommige dat kunnen sparen :$ Dat hebben wij samen nog niet eens.. vriend zit momenteel in de ww

11. mirell

mirell VIP lid

17 jul 2007
    15.021
    1
    0
    in een hele leuke winkel de xenos
    ik woon in julianadorp aan zee

mee eens
    ook wij waren al 34 en 40 toen onze dochter geboren werd.
    en daarbij heeft de 1 meer hypotheek dan een ander'
    als ik lees hypotheek elke maand 1200 euro:$]
    tja wij nog geen 300 en dan krijg ik er nog belasting over terug
    maar huis gekocht met veel eigen geld overwaarde vorige woning
    wij leven echt van mijn man zijn inkomen
    en sparen dus mijn hele loon

12. Miss T

Miss T Fanatiek lid

3 mei 2012
    4.367
    306
    83
    Dat is lekker wonen, Mirell. Fijn hoor!

13. mirell

mirell VIP lid

17 jul 2007
    15.021
    1
    0

in sommige gevallen zal het wel bewuste keus zijn'

maar ik geloof ook dat veel mensen graag anders willen maar niet kunnen

14. mirell

mirell VIP lid

17 jul 2007
    15.021
    1
    0
    ja ik kocht samen met dre ons 1e huis toen was ik 17 hij 20:)
    huisje van 50 duizend gulden helemaal verbouwd en is verkocht voor 198.000 gulden
    dus de overwaarde in nieuwe woning gestopt en hoop verbouwt
    nu dus een hypotheek van nog geen 100.000 euro
    dat is vrij uniek in deze tijd denk ik wel
    huizen staan hier te koop rond 2 ton' vind het fijn om lekker te kunnen leven en me niet druk te maken over dat soort lasten

15. mirell

mirell VIP lid

17 jul 2007
    15.021
    1
    0
    maar ik ben me er dus echt wel van bewust dat het niet voor iedereen vanzelf sprekend is.

16. Amezen

Amezen Fanatiek lid

13 aug 2012
    1.421
    0
    0
    Haarlemmermeer
    Ik spaar 150 euro per maand + 50 euro per week.
    Op de spaarrekening staat nu een kleine 3000 euro. Ik heb net een auto gekocht en moest 1000 euro terug betalen aan de belasting ivm een onjuiste aangifte van 4 jaar geleden. Dat was even flink balen.
    Ik heb een tijd niet gespaard maar ben nu net weer begonnen, nu het nog kan omdat de kleine er nog niet is.
    Helaas spaart mijn vriend niet en heeft die nog vrij veel schuld op zijn naam staan (wat helaas van zijn ex is maar die h**r heeft hem ermee laten zitten).
    Als we straks echt 1 huishouden hebben, kan er veel meer gespaard worden, maar dat is echt nog toekomstmuziek.

17. BabyR

BabyR Fanatiek lid

18 dec 2011
    2.009
    5
    38
    Julianadorp he, daar kosten de woning geen drol :D

18. mirell

mirell VIP lid

17 jul 2007
    15.021
    1
    0
    '

maar stel je ouders hebben dat geld niet te leen'
    dat is toch een vervelende situatie dan'

aan de andere kant ook knap dat je je niet druk erom maakt'
    ik zou het echt niet lekker gevoel vinden

19. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Omdat niemand er wil wonen.:D

20. mirell

mirell VIP lid

17 jul 2007
    15.021
    1
    0
    inderdaad is waar dat de huizenprijs hier erg laag is'
    maar ook door onze verkoop eerder woning met goeie overwaarde zorgt er voor dat we goedkoop wonen

Deel Deze Pagina