Ik zal de situatie zo goed proberen uit te leggen. Begin juli heb ik hier een topic geopend over mijn vriend die na een avondje stappen met zijn fiets gevallen was doordat hij te veel gedronken had. Hij dronk altijd aardig wat,niet overdag en functioneerde ook wel gewoon.maar er was steeds vaker ruzie en spanning over. Op een gegeven moment begon het weekend steeds eerder en als ie savonds bier dronk ging het ook erg hard.gaf zelf al toe dat hij als hij eenmaal dronk niet kon stoppen.vaak geprobeerd te minderen maar lukte nooit. Maar na die val wat ook al vaker was gebeurd is ie toch echt enorm geschrokken.was ook echt ernstig. Is bij de eerste hulp geweest en kon paar dagen niet werken. Hij was er van overtuigd dat het echt anders moest en is zelfs voor hulp bij huisarts geweest. Die vertelde dat er idd allerlei hulp mogelijk is maar hij het eerst zelf moest proberen. En dat is hij gaan doen en dat gaat echt heel goed.absoluut!! Hij heeft sinds 3 juli geen druppel alcohol gedronken. En hij zegt zijn eigen ook beter te voelen. Ben ook ontzettend trots op hem. Af en toe neemt ie in het weekend een alcohol vrij biertje . Maar nu vier ik volgende week mijn verjaardag en twijfel ik een beetje over bier in huis halen. We hebben het eigenlijk tegen iedereen afgelopen tijd verteld dat hij niet meer dron en ook de reden en heb ook geen bier meer in huis gehaald. Maar nu met de verjaardag tja ik weet het niet,Tuurlikk hij komt als hij ergens anders op verjaardag ofzo is ook drank tegen maar ik denk dat hij het wel zwaar vind om in zijn eigen huis bier voorradig te zien. En Als ik het hem vraag zegt ie dat het niet zo veel uitmaakt maar ik weet dat het voor hem wel moeilijk is op dat moment. Zou het heel raar zijn om tegen de visite te moeten zeggen dat er geen bier is? Mijn ouders zouden er echt geen probleem mee hebben en begrijpen het helemaal maar merk dat sommige het niet drinken niet zo snappen al kennen ze zijn probleem. Zijn vader vraagt nog steeds als we daar op visite zijn of ie biertje lust, hij is tenslotte volwassen. En een andere vriend die hij wel eens spreekt via whats app die zegt elke keer in het gesprek nou ik neem er nog een hoor maat. Vind dit vrij respectloos. Maar ja wat zouden jullie doen?
Jouw huis jouw verjaardag toch. Zelf zou ik geen alcohol in huis nemen,denk dat de verleiding erg groot is. Anders alcohol vrij bier in huis halen ? Vrienden komen als het goed is voor jou, en niet voor het bier.
Ik zou mijn vriend steunen en pech voor de mensen die op visite komen die wel een biertje zouden lusten... Respect voor je vriend!
Geen alcohol in huis halen. Het is jullie huis, en jullie beslissing! Als vrienden of familie het raar of belachelijk vinden gaan ze maar ergens anders heen. Zoals ik het lees gaat het nu hartstikke goed met je vriend, waarom hem onnodig in de verleiding brengen?
Als hij er zelf vanaf zou kunnen blijven zou je wat in huis kunnen halen en wat over is mee geven aan schoonvader. Aan de andere kant vind ik dat ze rekening met jullie moeten houden. Je zegt dat ze allemaal van jullie probleem kennen. Daarnaast is juli nog niet zo lang geleden en is een terugval altijd aanwezig. Mijn instelling zou denk ik zijn, echte vrienden begrijpen het en anderen die het niet willen begrijpen ben ik liever kwijt dan rijk. Want jouw man heeft een serieus probleem en stel dat hij op stap zou gaan met die "vrienden" zullen ze hem dan ook niet serieus nemen.
Jij maakt toch,uit of er alcohol geschonken wordt?? Sommige mensen kunnen het bv niet betalen, nou die hebben het ook,niet. Ik zou wel mensen waarvan,jij weet dat die erover kunnen gaan,zeuren van te voren,inlichten. Niet voor hen, maar lijkt mij voor je vriend heel vervelend als ze een scene gaan maken.
als mensen alleen komen voor de alchol, zijn ze zielig, ze komen toch voor jou?!!, ik zou geen alchol in huis halen, een vriend vanons drinkt ook nooit, heeft dus ook geen alchol in huis, nou ik mis het echt niet op een verjaardag hoor.
Ik zou het niet in huis halen. Verleiding in huis hebben is iets heel anders dan bij iemand anders, daar vertrek je uiteindelijk wel weer. Als mensen er moeite hebben, is dat hun probleem, dat valt voor mij onder een stukje respect en acceptatie. Net als het niet roken bij iemand thuis bijvoorbeeld. Ook vind ik het nog vrij vers vanaf juli, over een jaar is het misschien weer anders. Nu zou ik het echt niet doen en een volgende keer zie je dan wel weer. Daarbij; alle respect voor je vriend dat zelf heeft kunnen stoppen en het zo goed volhoudt, ondanks dat het hem wordt aangeboden en hij toch verleidt wordt.
Nee, ik zou het niet doen. Door geen alcohol in huis te halen steun je je vriend. En dat is veel belangrijker dan de visite tevreden willen stellen met een biertje.
Jullie huis, jullie feestje. Vrienden zullen die keuze begrijpen en anders maar niet. Knap dat het zo goed gaat nu! Ik weet hoe lastig het kan zijn dit probleem aan te pakken zolang iemand normaal lijkt te functioneren.
Als het bijv op een zaterdagavond is zou ik het wel in huis halen, mits je vriend er echt geen problemen mee heeft. Maar dan zaterdag eind van de dag halen en wat over is meegeven aan familie ofzo. Maar dan moet je er wel echt van overtuigd zijn dat je vriend er geen probleem mee heeft. Als je echt het vermoeden heeft dat het voor hem heel moeilijk is zou ik het niet doen. Dan hebben diegene maar pech die bier willen. Jouw huis, jij beslist.
Ikzelf zou het eigenlijk wel in huis halen Nu ik zwanger ben mag ik ook geen filet american, maar als ik weet dat mijn visite heel graag filet american heeft haal ik dat ook in huis. Ikzelf heb al 10 jaar geen druppel alcohol gedronken maar toch haal ik het voor visite. Overal zijn verleidingen, is het niet bij je thuis dan wel in de sportkantine of verjaardagen bij anderen Het is juist een ultieme test om te kijken of je het kan weerstaan. Iemand er volledig van afschermen gaat je vaak toch niet lukken, je moet er ook gewoon mee leren omgaan. Het bier wat over is zou ik dan meegeven aan familie/vrienden
Maar je moet het overigens niet voor andere niet doen Jullie huis jullie regels. Wat andere vinden zou ik niet mee zitten, net als dat je bijv bij Jantje binnen wel mag roken en bij Pietje binnen niet, prima toch? Gewoon doen wat jullie het prettigst vinden en niet kijkn/bang zijn voor de mening van anderen
Ik zou het wel in huis halen. Jouw vriend moet namelijk ook leren om de verleiding te weerstaan bij situaties zoals een verjaardag, in een restaurant en zelfs na het sporten in de kantine. Jij kunt hem hierbij helpen en je eigen omgeving is een goede eerste stap. Ik zou wel afspreken dat na afloop van het feest alle drank meegaat met bv je vader. Natuurlijk drinkt je vriend alcoholvrij bier. Ik zou ook vragen aan je vader of hij wat alcoholvrij bier in huis wilt halen voor je vriend. Alvast gefeliciteerd en een fijne verjaardag!
Ik ben het volledig eens met daantje 22, had het zelf niet beter kunnen verwoorden. een hele fijne verjaardag toegewenst en ik heb diep respect voor je vriend, knap hoor !
Ja dat vind ik dus ook. Als ik in jouw schoenen stond, zou ik dus geen alcohol in huis halen! Dadelijk loop jij de hele avond op eieren. Ik weet niet hoe jouw visite zal zijn, maar dadelijk hitsen ze hem in zn eigen huis op om ook een pilsje oid te pakken, en ik denk dat dan de drempel toch lager zal zijn om er "eentje " te pakken. Nee, ik zou dat risico niet nemen, zeker als het je vriend niks uitmaakt!
Sorry hoor maar dit vind ik echt geen vergelijking. Als het goed is moet je niet eens moeite hebben om van die filet af te blijven aangezien het risico's voor je kind met zich mee brengt, en dat wil je niet. Filet of een (beginnende) alcohol verslaving is wel even wat anders
Jeeee die vergelijking met Filet American! Schandalig... Ik zit in dezelfde situatie als vriend van TS en vind dat zelfs vrij pijnlijk te lezen. Ik ben 4 jaar clean maar heb er nog steeds moeite mee tussen drinkende mensen te zitten. Ik zoek die situaties dus ook niet op en zou het echt super op prijs stellen als mijn man mij hierin steunt en dus geen alcohol in huis haalt. (doet hij ook niet) Mijn vader komt heel soms hier en dan wil hij een wijntje, neemt hij zelf mee en ook als hij naar huis gaat neemt hij de fles weer mee naar huis. Dat zit me dan al niet lekker, maar prima. Het is ECHT niet te vergelijken met een etenswaar waar je even niks van mag hebben hoor, kom op zeg! Wij hebben trouwens met verjaardagen wel alcohol in huis maar dit neemt mijn vader dan mee en wat over is gaat met hem weer mee naar huis. Ik moet er gewoon niks van in huis hebben staan van te voren of achteraf. Dat wil ik niet. En de afwas doe ik na een verjaardag waar gedronken is ook niet. Klaar. Beetje respect ervoor hebben mag wel, zo gemakkelijk is het echt niet om er vanaf te geraken.