ontslag ww/ zwangerschap

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Mamenzo, 10 sep 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mamenzo

Mamenzo Fanatiek lid

31 mei 2010
    1.108
    0
    0
    bezig bij'tje zijn
    zuid holland
    Beste medewerkers,

Ik krijg per 1 nov ontslag om bedrijfseconomische redenen...na 13 jaar dienstverband
    Echter ben ik op dat moment dan 29 weken zwanger... uitgerekend 28 januari.

Hoe gaat dat nu verder en wat zijn de percentages die ik uitbetaald krijg..?
    Ben ik in november nog wel verplicht te solliciteren...?

Bedankt alvast...
    Maartje

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Mamenzo,

Als je op 1 november werkloos wordt, kun je per die datum een WW-uitkering aanvragen. Je kunt dat een maand van tevoren al doen, via de website www.werk.nl. Daar moet je je ook inschrijven als werkzoekende.

Om in aanmerking te komen voor WW moet je aan een aantal voorwaarden voldoen. Tegenover het recht op WW staat de plicht om actief naar werk te solliciteren, en passend werk te accepteren.

Vanuit de WW heb je recht op zestien weken betaald zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO). Dat kan zes tot vier weken voor je uitgerekende datum ingaan. De WAZO vraag je acht weken voor je uitgerekende datum aan via UWV Telefoon (0900 - 9294).

Je WW vanwege het verlof beƫindigd. Tijdens het verlof heb je geen re-integratieverplichtingen. Je hoeft dan dus niet te solliciteren. Ben je na het verlof nog werkloos? Dan kun je het resterend deel van je WW-uitkering laten voortzetten.

Op onze website vind je actuele informatie over WW en WAZO.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina