Hoi, onze zoon van 15 weken heeft vanavond 39.5 graden koorts. Verder heeft hij sinds 3 dagen diarree en is hij verkouden. We hebben de huisartsenpost gebeld en er wordt gezegd dat kindjes vanaf 12 weken 41.5 graden koorts mogen hebben. We moeten het verder aankijken en contact houden als het erger wordt. Verder is hij wel allert. Wat zouden jullie doen? Groetjes Fabienne
Pff, wat moeilijk! Hem in ieder geval goed in de gaten houden. Regelmatig temperaturen. Meer kun je niet doen denk ik.
Niets. Ik zou 'm goed in de gaten houden, genoeg laten drinken en even kijken hoe het morgen gaat. Als hij drie dagen zulke hoge koorts houdt, dan zou ik naar de huisarts gaan. Hoge koorts is voor kindjes ouder dan 3 maanden een redelijk normaal verschijnsel. Dat komt en dat gaat ook weer. Het kan een paar dagen duren. Het mag natuurlijk niet te lang duren en je kindje mag niet suf worden en moet voldoende blijven drinken. Je hebt de HApost al gebeld dus veel meer kan je niet doen en hoef je dus ook niet te doen zolang hij genoeg drinkt en niet suffig is. Lekker laten slapen en misschien een beetje paracetamol geven om de koorts te drukken (als je het idee hebt dat hij er last van heeft anders zou ik de koorts gewoon z'n werk laten doen)
Drinkt hij wel goed? Ik zou hem in ieder geval heel goed in de gaten houden. misschien 's nachts even een paar keer de wekker zetten om te kijken. Heb namelijk gehoord dat baby's zomaar uitgedroogd zijn. Vertrouw je het niet gewoon nog een keer bellen dat je het niet vertrouwt omdat hij ook diaree heeft.
Wat Cygnet zegt. Als er iets verandert waardoor je het niet meer vertrouwt, gewoon weer de HAP bellen. Zij kunnen je dan geruststellen of vragen toch even langs te komen.
Toen ik de titel las dacht ik zel": huisartsenpost bellen. Dat heb je al gedaan en advies gekregen... Drinkt hij wel goed? Dat is namelijk belangrijk bij die kleintjes! Verder, neusspray voor de verkoudheid zodat het slijm wat op kan lossen, en misschien mag hij een beetje roosvicee stop hebben? Hij is natuurlijk wel jong maar omdat kindjes vanaf 4 mnd ook wat roosvicee mogen... Ik zou hem nu even goed in de gaten houden, en als je het niet vertrouwt opnieuw bellen hoor naar de hap! En anders morgen even naar je eigen huisarts? Sterkte!
Let wel.. zowel koorts als diarree hebben een functie. Geef dus niet zomaar roosvicee stop e.d. Je hoeft ook de wekker niet te zetten als je kindje overdag voldoende gedronken heeft. Maak het wel wakker op een tijdstip die voor jullie normaal is zodat je weer te drinken kunt aanbieden. Een beetje slappe thee kan soms wat beter werken dan water.
Bedankt voor de antwoorden. Hij heeft zich vandaag niet anders gedragen als normaal. Het is dat mijn man per toeval zei dat hij zijn hoofdje zo warm vond na het spelen waardoor ik even de temperatuur opnam. Toen gaf de thermometer dus 39.5 graden aan. Hij drinkt verder nog prima. Wat wel zo is. Hij heeft vandaag bij mijn oma in haar slaapkamer gelegen. Toen ik hem na 1.5 uur wakker maakte schoof ze het gordijn aan de kant en zei ze doodleuk. O ik heb het raampje open gelaten... Mss komt het daardoor? Het was alleen echt niet koud op die kamer want de verwarming stond wel aan. Nou ja we gaan het goed in de gaten houden. Over 2 uur weer even de temperatuur opnemen en dan een halve zetpil. Vannacht zet ik inderdaad een paar keer de wekker.
Oke, dan zou ik het inderdaad even aankijken hoor! Zetpil alleen als hij ook echt beroerd is, want koorts is niet meteen 'slecht'. Diarree idd ook niet, dat klopt, maar dat meot na een paar daagjes wel stoppen. En als je een halve zetpil besluit dan neem ik aan dat je een halve van 120 doet? Heb gelezen dat je hem dan in de lengte door moet snijden dus vanaf de punt, omdat de werkzame stoffen dacht ik vooral in de punt zaten? Of t klopt weet ik niet maar als je m toch doorsnijdt! Sterkte, Sas
Zorg ook dat hij z'n warmte goed kwijt kan, dus niet te warm aankleden. Ik zou ook zeker een zetpilletje geven om de koorts enigsinds te drukken. Weet je wat je moet doen bij koortsstuipen? Van tocht/kou word je overigens niet ziek, wel door een virus of een bacterie. Volgens mij heerst er wel weer buikgriep, ik hoor het tenminste heel veel. Beterschap! Liefs Huismus
Ja het heerst inderdaad, buikgriep! en op het kdv zijn alle kindjes verkouden....! Tijd voor warmer weer!
Even in de gaten houden en anders na 3 dagen zeker terug naar de HA gaan. Met zetpillen uitkijken: de koorts moet er toch uit. Als je een zetpil gebruikt, kan de koorts afnemen, maar dat zegt niet dat je kindje beter is. Je kan dan minder merken hoe het met hem/haar gaat. En goed letten op vocht binnen krijgen. Beterschap!