hoi meiden, volgens mij ben ik terug bij af, onze dochter wil geen brood eten, daarvoor in de plaats krijgt ze pap, ze was er eerder stapel op maar nu draait ze haar hoofd weg en zegt ze neeeeh mamma!!! ik geef haar nu meestal maar weer een fles opvolgmelk maar ga ik zo niet terug in de tijd??? aan de andere kant denk ik alles zit daar in qua vitaminen etc. wat ze nodig heeft. Maar straks drinkt ze op de lagere school nog een fles opvolgmelk (beetje overdreven hoor ha ha ha) Vanmorgen heeft ze haar pap wel weer opgegeten. vraag 1 oe ik het wel goed door wanneer ze geen pap wil haar melk aan te bieden!! zelfde probleem heb ik dus met voeding, ze eet haast nog geen warm eten, alleen pastas, nasi, en patat, maar nooit genoeg om vol van te worden, ik doe eigenlijk standaard haar om 15.30 een potje, die eet ze half op, en dan om 18.00 uur gaat ze mee aan tafel. Zou ik het potje moeten laten vervallen?? maar dan krijgt ze toch nooit genoeg binnen, die paar hapjes warm eten?? dus vraag 2: moet ik haar nog om 15.30 een potje aanbieden of helemaal niet meer en dan genoegen nemen met wat ze eet? maar wat dan toe doen met het weinige eten, dan krijgt ze toch te weinig voeding binnen? groetjes jette
Hoe oud is ze? Ik herken het niet willen eten van mijn zoontje wel van rond zijn 1e verjaardag. Hij was verder goed gezond, dus zijn hem gewoon de normale dingen gaan aanbieden. ontbijt, lunch, avondeten+toetje, en tussendoor een keer fruit en een keer koekje. Verder niks extra's. Wilde hij niks, dan niet, wilde hij wel, dan was het fijn. Verder niet echt veel aandacht geven aan het niet eten. Maar wel zeggen dat het fijn is als hij wel een hapje nam. Hij wilde ook perse zelf eten. Dus we gaven hem een bord en een vork (en makkelijker prikbaar/pakbaar eten), en lieten hem zijn gang gaan. Het is een paar maanden op en af gegaan, maar tegenwoordig eet hij netjes zijn porties op. Natuurlijk wel wisselend qua hoeveelheden, ik eet ook niet elke dag evenveel. Na hun 1e verjaardag hebben ze sowieso iets minder eten nodig, ze groeien niet meer zo hard. En ze leren dat nee zeggen, of weigeren een machtsmiddel is tegenover de ouders. Als je er op reageert dan wordt het een leuk spelletje..
sorry vergeten erbijte zetten ze is 20 maanden, is een lekkere gezonde meid, met mega veel energie dus dat is het probleem niet echt!!! jette
Met 20 maanden zou ik gewoon de normale dingen geven. Als jij aan tafel gaat, gaat zij gewoon mee. Wil ze niet eten, dan niet. Ze eten wel als ze honger krijgen, en geen leuke reactie.. Hier was het rond zijn 1e verjaardag heel sterk. Nu komt het af en toe nog een weekje terug. Maar door gewoon weinig aandacht te geven lost het snel op. Ook niet teveel opvolgmelk/peutermelk geven. Dat vult namelijk best veel. Wil je het geven, dan in ieder geval ruim voor een maaltijd.
Ik zou daar heel snel klaar mee zijn hoor...Zeker geen vervanging geven voor iets wat ze niet "wil". Eet ze helemaal geen brood of tussen de middag wel? Ze moet het toch leren. Door het niet aan te bieden leert ze het nooit. En ik zou haar ook zeker in de middag geen potje aanbieden. Je maakt het haar op die manier alleen maar makkelijker om nee te zeggen tegen de warme hap op de normale tijd. Ze heeft immers al een bodempje, dus waarom zou ze dan nog meer eten. Gewoon 's ochtends pap aanbieden. Wil ze niet, dan toch lekker niet! Tussen de middag brood aanbieden, wil ze niet, dan toch lekker niet. En idem met het warme eten. Als je stug volhoud en consequent hierin bent, zal ze zich de volgende dag (of mss een paar dagen later) wel bedenken voordat ze nee tegen haar eten zegt. Immers, mama laat echt niet meer met zich sollen.. Die kleintjes kunnen wat dat betreft best wat hebben hoor. Als je maar genoeg vocht aanbiedt (en dan niet teveel melk, want dat vult lekker), krijgt ze er niet veel van. En een paar hapjes is een begin, wees daar ook tevreden mee. Ze gaat vanzelf meer eten als ze honger heeft, echt waar...Desnoods geef je haar, zolang ze nog niet goed eet, een multivitamine ter aanvulling. Als ze goed begint te eten, stop je daar gewoon weer mee... Ik ben zelf echt heel radicaal met eten. Etenstijd is etenstijd en er wordt gegeten wat de pot schaft. Wordt er gekliert, dan zet ik het bord een meter opzij. Meestal wordt er dan gehuild en gezegd, "wel eten". Gaan ze daarna nog verder, dan gaat het bord naar de keuken en krijgen ze morgen weer een kans. En dan kunnen ze huilen wat ze willen, maar het bord komt dan echt niet meer terug. Met als gevolg dat ze de volgende dag poeslief zitten te eten