Mijn vriend is half marokkaans en we zitten in discussie dus bijdeze de vraag..Is het ongebruikelijk om 2 islamitsche namen te geven of niet... Ik zou het mooi vinden om 2 namen te geven maar meneer vind het niks.
Ja het komt wel voor, ik zie het vooral bij turken maar nog nooit bij marokkanen. Mijn vriend zegt dat het meer een christelijk gebruik is.
Ik ken wel een Marokkaanse die haar kinderen 2 namen heeft gegeven. Het is inderdaad meer een christelijk gebruik, maar tegenwoordig gebeurt het bij Marokkanen ook steeds vaker hoor, ik vind het niet raar..
Wij hebben ook 2 Namen voor het consulaat gebruiken wij alleen de roepnaam. . Of het "haram" is zijn de meningen over verdeeld. .
Bij mijn turkse schoonfamilie komt het wel voor. Meerdere familieleden hebben hun kind 2 namen gegeven. Onze zoon heeft ook 2 namen. Bij marokkanen weet ik niet of het 'normaal' is. Anders kan je vriend het toch bij een imam navragen?
Ik denk ook echt dat de meningen erover verdeelt zijn en dat de 1 het haram vind en de ander het wel vind kunnen. Wij gaan het eens goed uitzoeken op het moment dat we een kleine verwachten.
Nou als je het hebt over 'haram' dan heb je het niet over 'gebruiken'. Haram betekent namelijk 'verboden door god', toch? Daarom dus mijn vraag: waarom is het verboden om je kind twee namen te geven?
Daarom heb ik dit topic geopend omdat ik geen idee heb. Dus ik kan je vraag niet beantwoorden. Op internet staan allemaal verschillende meningen en hij wilt gewoon het goede doen. het is zelfs een discussiepunt bij marokkaanse fora. Dus vroeg me alleen af of iemand hier het toevallig weet.
Nee, ik ben niet Islamitisch, mijn man ook niet. Mochten wij ooit in verwachting raken dan gaan wij voor een Nederlandse, Franse of Vietnamese naam, haha. (hoop nationaliteiten hier in de familie)
Het is inderdaad niet gebruikelijk om je kind meer dan één naam te geven, maar of het ook daadwerkelijk verboden is heb ik te weinig kennis over. Ik deel wel de mening van je vriend, maar dat is echt mijn persoonlijke mening. Ik vind het hebben van meerdere namen iets wat me aan een christelijk gebruik doet denken, hoewel ik zelf ook twee namen heb en niet christelijk ben opgevoed, maar toch. Daarom hebben we ook bewust bij alle kinderen voor één naam gekozen. Vraag me trouwens wel af of je nu met je vriend, je man bedoelt? Want als je je echt aan de regels wil houden zou ik anders maar gaan trouwen, het al dan niet geven van twee namen is namelijk eigenlijk maar bijzaak lijkt mij, vergeleken ongehuwd samenwonen. Maargoed zo denk ik er ook maar over hoor.
jullie willen je aan Islamitische gebruiken houden en vraagt je af of iets "haram" is, terwijl julllie (als ik het goed lees) geen van beiden Islamitisch of Moslim zijn? Die snap ik niet....
Dat is ook prima, maar ik vind het zo'n aparte vraag, juist omdat jullie geen van beiden Moslim zijn...Wat maakt het dan uit of je er dan 1, 2 of 6 namen van maakt. Je hoeft je toch nergens aan te houden dan?