Wij zullen in de aankomende dagen een konijnenbevalling hebben. Wij hebben voor onze voedster een andere voedster erbij gehaald. Ze konden het super goed vinden, maar werden na een paar dagen steeds agressiever tegen elkaar. De nieuwe gingen we terug brengen en dat bleek ineens een ram! Dus nu is onze voedster zeer waarschijnlijk zwanger. Vandaag dag 29, dus een bevalling zit er bijna aan te komen! Zo spannend! Het was uiteraard niet de bedoeling, maar nu is het toch wel erg leuk. Tenminste als alles goed gaat. Zijn er dames hier die hier ervaring mee hebben?
Ja, wij houden Vlaamse reuzen voor de hobby. Wij fokken ze dus ook, we hebben per voedster 1 of 2 keer een nestje, maximaal 1 nest per jaar. Qua bevalling kun je weinig doen, de dracht is meestal 30/31 dagen. Ben benieuwd hoeveel jonkies ze krijgt Oh ons grootste nest tot nu toe waren 12 jonkies 1 daarvan heeft het toen ook niet overleefd helaas
Volgens mij is het belangrijkste het nest niet te verstoren, dus als je zeker weet dat er nog niets is, nu nog goed het hok schoonmaken en dan na de geboorte zo lang mogelijk met rust laten. Anders kan ze ze gaan verstoten. Succes!
Het gaat om een beweeglijkheid dus verwacht geen groot nest. Hok is schoon en nest ligt ook ver van haar plastiek dus die kan ik na die tijd gewoon verschonen zonder in de buurt van het nest te komen.
Zodra ze een nest gaan bouwen (dus met wol enz) kun je de kooi beter niet meer verschonen. Anders heb je kans dat ze geen nieuw nest maken. En inderdaad, met rust laten totdat ze zelf uit het nest komen
Ik fok voor de hobby dwerg-hangoren en franse hangoren. Ik zou persoonlijk het hok zo kort voor de bevalling niet meer schoonmaken Dat brengt onrust. Als de kleintjes geboren zijn moet je toch het nest controleren of er geen dode jonkies onderin het nest liggen. Vaak slepen de voedsters de dode jong zelf uit het nest, maar dit is echt niet altijd zo. Ga eerst met je handen even over het moeder konijn. Aai haar even en ga met je handen even door het hooi en stro wat in het hok ligt. Dan komt dat luchtje aan je handen en zal het moederkonijn vaak niet moeilijk doen. Zijn er geen dode jonkies, dan het nest met rust laten. Af en toe herhaal je het om er zeker van te zijn dat er geen jong dood is gegaan. Geef de moeder voldoende te eten en te drinken want ze moet zogen dus ze zal extra honger en dorst hebben. Succes ermee en laat je hier nog even weten of de jonkies er al zijn? Tis echt heel leuk jonge konijntjes Als je meer vragen hebt dan mag je me best pben
Ze heeft tot dusver alleen een nest met stro gemaakt, nog geen haren geplukt. Hok is 2 dagen geleden verschoond dus nog schoon genoeg. En even controleren of er geen dode jongen zijn en extra eten en drinken geven wist ik. Het gaat hier om een Nederlands hangoordwerg, maar papa is kleurdwerg. Uiteraard laat ik het weten als er jongen zijn.
Vacht plukken doen ze vaak kort voor de bevalling (maar je hebt uitzonderingen). Dus als ze dat gaan doen, dan duurt het niet lang meer
Nog geen jonkies, ook heb ik mij vergist in de datum, heb de dag van dekking (in mijn geval hun eerste dag samen) als dag 1 geteld. Als ik een dag later als dag 1 tel is ze vandaag 29 dagen drachtig.
Ze heeft duidelijk nesteldrang, is geheel druk op de plek van haar stro nest. En tussendoor ligt ze uitgeput op haar zij.
Leuk! Ga dit topic even volgen. Hier ook verschillende keren nestjes gehad! Nu helaas geen konijnen meer. Vond het altijd zo bijzonder om mee te maken..
Dag 30, nest nog mooier gemaakt, maar nog geen vacht en nog geen jonkies. Ze was druk bezig met het stro nest. Straks weer even spieken als ik haar eten ga geven als het licht is. Bevallen ze ook wel eens overdag? Of hoef ik van vandaag sowieso niet meer uit te gaan?
Bij ons gebeurt het bijna altijd in de nacht of vroeg in de ochtend. Maar het is ook al een paar keer overdag gebeurd dus het zou kunnen
Ze is nog steeds heel druk met het stro. Ze is nog nooit zo onrustig geweest. We wachten en wachten maar weer. Ik ben zelf alleen niet zo goed in wachten haha, vind het veel te spannend.