Onze kleine is al bijna 5 maanden en zit nog altijd op 5 flessen. Hij heeft een periode gehad dat hij minder dronk en toen kreeg hij maar 4 flessen, toen sliep hij ook door (tot 5u of 7u). Maar omdat hij op een gegeven moment weer 's-nachts kwam zijn we die 5de fles weer gaan geven. Ook houden we die 5de fles aan omdat we hopen dat het echt een keer altijd rond 7 uur gaat worden en dus niet meer 5 uur... Nu spookt hij regelmatig 's-avonds, dus na de fles van 7 uur slaapt hij dan 3 kwartier en is dan wakker (gezellig en vrolijk). Maar hij gaat dan niet slapen voordat hij een fles heeft gehad. Hij lijkt doordat hij wakker is sneller honger te hebben. Laatste fles krijgt hij ook al ooit om 9 uur omdat hij dan al honger lijkt te hebben. Hij krijgt wel al 1 soms 2 papflessen (3 schepjes rijstebloem) en 2x per dag een hapje maar alleen als het fruit is eet hij 1 klein potje per dag. Groentes heeft hij nog niet zo graag. Dus ik vroeg me af wanneer "moeten" kindjes naar 4 flessen. En hoe pak je dit aan? En wanneer lukte dit bij jullie kindjes? En zal het hier ooit eens altijd een uurtje of 7 worden, want het is nu al 2 maanden tussen 5 en 7... Wel toevallig de laatste 1,5 week 3x na half 8.
Poeh, dan moet ik even goed terug denken....Met 6 maanden gaf ik nog 3 flessen. Dus ik denk dat ik rond de 4 maanden 4 flessen gaf. Geen idee of dat een kwestie van "moeten" is, alleen is het wel zo dat, wanneer je met bijvoeding begint, het aantal flessen omlaag gaat. Persoonlijk zou ik dus nog even wachten met fruit/groente zolang je nog 5 flessen geeft, en ermee beginnen rond de 6 maanden.
Ik ga wanneer mijn zoon 4 maanden is proberen de fles van 23uur, hij krijgt om 7, 11, 15, 19 en 23uur een fles, er af te halen omdat ik hem altijd wakker moet maken voor die laatste fles. Als dat eenmaal gelukt is ga ik zeker niet terug naar 5 flessen want wanneer ze 's nachts komen omdat ze hongerig zijn kun je beter de 4 flessen verhogen of een extra pap fles geven (dus van een melk en papfles maken) dan weer een 5e fles te geven omdat ze daar snel aan wennen! Maar ik denk vooral dat je moet doen wat voor jou goed voelt. En vanaf 6 maanden zijn ze echt groente en fruit nodig dus dan zal de 5e fles er wel af moeten denk ik!
Hier met 6 maanden naar 4 flessen, ze was rond die tijd erg hongerig en ik denk ook wel toe aan vast voedsel. Ze kreeg al groente en fruit, maar er moest nog een half flesje bij. Nu ze 's ochtends pap krijgt nog maar 4 flessen. We hebben dit nog nagevraagd bij het CB trouwens, die zeiden dat een baby prima zelf aangeeft wat er nodig is, verder is het een kwestie van uitproberen. Voelen wij ons ook het beste bij trouwens, en het wijst zichtzelf uiteindelijk ook wel.
Ik denk dat je inderdaad even moet afwachten tot je vanzelf merkt dat hij die 5e fles niet meer nodig heeft. Wij zijn sinds een week of 2 over op 4 flessen, omdat ik merkte dat mijn zoontje steeds meer tijd tussen zijn flessen liet vallen (ik voed in principe op verzoek), en het dus uiteindelijk vanzelf uit kwam op 4 flessen. De laatste fles (en soms de 1e ook) heb ik wel wat opgehoogd, die is nu 210/7. De rest is 180/6. Als je toch een beetje wilt puzzelen zou je trouwens inderdaad even kunnen kijken wat er gebeurt als je 1 of 2 flesjes wat ophoogt.
Thanx voor jullie reacties. Momenteel lijkt hij weer extra hongerig, dus is het even geen optie. Toen hij vd sliep hebben we geen fles gegeven om 23u en kwam hij om 4.30 das een beetje te vroeg, maar het wordt met die fles ook nog wel eens 5 uur, dus das maar een half uurtje extra... Vannacht was het 3.30 met de late fles, maar hij had geen honger. Geen idee waarom hij wakker was, misschien vd kou