Advies heel graag, zoontje wil geen avondeten meer

Discussion in 'Voeding' started by Loe, Jan 28, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Loe

Loe Niet meer actief

Wat zou jullie advies zijn: sinds anderhalve week weigert onze zoon elke vorm van avondeten. Ik wil nog proberen of hij in grotere stukken zelf wil eten (heeft hij nooit gewild, altijd met de lepel), maar ik ga er een beetje vanuit dat dat niet (het gehele) probleem is. Hij hoeft niet eens te proeven/ruiken wat er in zijn bordje zit, nee, hij draait in de kinderstoel met zijn bovenlichaam met een kwartslag naar de zijkant en zijn handen voor zijn gezicht. Nee, nee, ik hoef niet........

Zucht.

Hij was altijd een zeer goede eter, waren we ook erg blij mee. Maar ineens is dit omgeslagen. Nu heeft hij gisteren (een uur na etenstijd) een bruin bolletje met kaas en appelstroop op, dat eet hij wel. En vandaag na veel aanmodderen een pannenkoek.:);) Niet echt bijster gezond en ik zou graag willen dat hij was vlees/groente binnenkrijgt. Maar het gevecht aangaan lijkt me ook geen goed plan.

Wat is jullie ervaring en advies? Is dit vanzelf weer goedgekomen, is het een fase? Gewoon blijven aanbieden elke dag? En wel iets anders geven een tijd erna? Ik heb er eerlijk gezegd weinig puf in dat hij door de trek 's nachts wakker gaat worden (tis al geen geweldige doorslaper namelijk).

Alle tips zijn welkom!;)

2. Bloembloem

Bloembloem Bekend lid

Oct 21, 2010
    561
    2
    18
    Orthopedagoog
    Ik zou er in ieder geval geen strijd van maken. Gezellig met z'n alle aan tafel, zorgen voor een goede sfeer. Misschien kan je zijn nieuwsgierigheid wekken door iets leuks te doen met eten, bijvoorbeeld een bos te maken van broccoli o.i.d. en hem verder niets dwingen, maar ook niet complimenteren als hij wel een stukje pakt.

Als hij niet wil eten zou ik hem gewoon zonder er een probleem van te maken een broodje appelstroop geven. Hij is de broodjes appelstroop vast vanzelf weer een keer zat. Wat extra vitaminen en hij komt er vast doorheen ;)

3. sandraske

sandraske VIP lid

Jul 23, 2010
    14,043
    0
    0
    Noord-Brabant
    Geen strijd van maken inderdaad. Als onze dochter niet eet dan krijgt ze wel gewoon een toetje (krijgt ze altijd) en verder niets vervangends..

Als je iets vervangends geeft en hij gaat dat door krijgen dan ben je helemaal ver van huis. Hij zal dan denken, als ik geen groenten eet, krijg ik toch wel een broodje.. Maar dat is mijn visie ;)

4. Loe

Loe Niet meer actief

tja alleen wil hij ook geen toetje...........(is geen zuivel fan).
    Dus wat dan?
    HElemaal niets op de avond lijkt me ook niet wat?

5. Eppo82

Eppo82 VIP lid

Jun 25, 2007
    15,234
    6,094
    113
    Ik zou (ik doe het al 3,5 jaar ;)) gewoon aanbieden wat de pot schaft. Hoeft ie niet, prima, maar krijgt ook niets anders. Toetje aanbieden, ook niet? Prima. Dan gaat ie dus zonder eten naar bed.
    Mijn zoontje is nog nooit wakker geworden omdat ie niets gegeten had en die is ontelbare keren zo naar bed gegaan.

Verdere tips: betrekken bij het eten voorbereiden en koken. Of beter nog eerst bij het boodschappen doen. Dan ziet ie wat je kookt, dat schijnt ook te helpen (hier helpt het alleen bij mijn dochter, maar dat is al een goede eter).

Oh ja ik geef ook een multivitamine.

Maar de belangrijkste tip die ik je kan meegeven is het loslaten dat ie dan niets binnenkrijgt qua voedingsstoffen. Kinderen hebben op deze leeftijd niet veel nodig en kunnen prima een periode van niet-avondeten aan. (Ik neem aan dat brood en fruit geen probleem is?)Onze huisarts zei tot hun 9e jaar is het niet erg (qua groei etc). Dus je hebt nog even ;)

6. Loe

Loe Niet meer actief

dank jullie wel. Ja het blijft natuurlijk in je hoofd zitten dat hij tekort krijgt, zeker ijzer en dergelijke. Maar ik ga het meer proberen los te laten en stukjes aanbieden.

7. Omelet

Omelet VIP lid

Nov 14, 2008
    14,874
    2
    0
    Anders 's middags groentes bij de lunch geven? Dan krijgt hij vitamines binnen en is hij nog niet zo moe. En 's avonds.. tja ik denk niet dat er een andere optie is dan loslaten.

8. Eppo82

Eppo82 VIP lid

Jun 25, 2007
    15,234
    6,094
    113
    Zit nog even verder te denken hoor. Rauwkost, lust ie dat? Reepjes komkommer en wortel, snoeptomaatjes? Lekker een 4-uurs tussendoortje misschien? Scheelt ook weer in je 'rust' dat ie genoeg binnenkrijgt..

9. sandraske

sandraske VIP lid

Jul 23, 2010
    14,043
    0
    0
    Noord-Brabant
    Wij geven als toetje ook weleens fruit. eet hij dat wel?

10. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ach veel peuters zijn aan het einde van de dag gewoon te moe om te eten. Iets 'makkelijks' als een bolletje met kaas lukt dan nog wel.
    Ik zou gewoon tijdelijk het warme eten eerder op de dag geven en hem voor de gezelligheid met het gezin aan tafel laten gaan. Wat hij dan nog eet is mooi meegenomen, maar de druk is dan wel van de ketel.

11. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Dreumes van bijna 1,5 hè? Die kan heel goed aangeven wat hij wil en of hij honger heeft. Mijn zoontje heeft van 1,5 tot 2 amper een hap warm avondeten gegeten, maar ging gewoon gezellig met ons aan tafel.
    Ik zorgde dat hij gedurende de dag gezonde dingen binnen kreeg. Onder het koken stop(te) ik hem komkommer, rauwe paprika en cherrytomaatjes toe.
    Wou hij na het eten nog een boterham of stuk fruit, dan mocht dat.

12. sassie25

sassie25 Fanatiek lid

Nov 15, 2009
    4,613
    0
    0
    bakkersmeisje
    Bleiswijk
    hier een goede eter (even afkloppen) maar die krijgt indd ook weleens een stukje komkomeer, wortel, sla,tomaatje ed als ik aan het koken ben. Fruit mag hij de hele dag door en banaan op broood vindt hij ook heerlijk. Dus misshcien dat eens proberen?

In ieder geval geen strijd aangaan en er geen probleem van maken. Natuurlijk maak je je druk om de dingen die hij niet zou krijgen maar ga eens opschrijven wat hij wel eet en probeer indd eens wat extra fruit of iets te geven dan kom je denk ik al ene heel eind!

Succes! xx

13. Loe

Loe Niet meer actief

nou gisteren had hij dan voor het eerst ongeprakte, maar stukjes aardappels, zachte worteltjes, wat appelmoes en kleine stukjes kip. Hij zette het op een huilen, want hij keek erin en dacht: ik wil niet! Ook voeren wil hij niet, dus heb hem maar even een stukje wortel met wat appelmoes gegeven. Dan ging dan wel, met geaarzel. Daarna had hij wat kip in zijn mond, wat er in beetje weer uitkwam. Bah kip! (hoe kom ik er ook bij......);)
    Appelmoes kreeg hij voor het eerst en ja, dat lust hij wel. Maar hij weigert met vingertjes in zijn bakje te gaan en voeren met een lepel wil hij ook niet, dus zit hij naar ons te kijken en af en toe huilt hij even op een boos toontje, omdat hij volgens mij niet weet wat hij ermee aanmoet ook.

Vanavond maar hetzelfde ritueel weer. Hij zal wel een keer met zijn vinger in zijn kikkerbakje gaan neem ik aan. Hij heeft daarna nog een beetje appelmoes gehad en 's avonds een cracotte met appelstroop.

Die cherrytomaatjes ga ik onthouden, net als de komkommer ed.

oja, ineens is het ook oorlog op het aankleedkussen????:$:(Hij draait alle kanten op, wil niet blijven liggen. Ook kenmerkend voor bijna anderhalf om dit zo ineens te gaan doen?

14. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Oeps..... Ik zal niet alles overgieten met appelmoes zodat hij maar eet! Zo leert hij dus geen pure smaken kennen en heb je straks moeite met afleren want dan lust hij alleen alles met appelmoes.

Ik zou dus geen kleine hapjes, maar redelijk grote stukken op tafel leggen, zoals kwarten aardappel en groente met een bite. En niks zeggen, maar het hem zelf laten uitzoeken.

En er geen drama van maken als hij niks eet, aan geef je na het eten nog een stuk fruit of wat yoghurt.

Hoe meer je je er druk om maakt, des te moeilijker het wordt, want je kind voelt en merkt dat, hij is al 1,5! Het beste is om het helemaal los te laten!

15. Purk

Purk Niet meer actief

Dat gevecht op het aankleed hesen begon hier bij een maand of 13 en is nu aan het afzwakken. Drama tijdens verschonen en aankleden. En ook hier is eten sinds een paar weken regelmatig een groot drama. Werkelijk alles wordt geweigerd. Ook wij hebben alles al geprobeerd en ik zeg steeds tegen mezelf het is een fase. Nu lijkt het het op dat er tanden/kiezen doorkomen, want nu wil hij ook geen brood meer en hij kwijlt veel....ik probeer relaxed te blijven, maar het lukt niet echt (ons zoontje heeft nl ondergewicht en zijn lijn buigt af) hoop voor jullie (en voor ons) dat ze snel beter eten

16. fafje

fafje Niet meer actief

sinds ik dat hier merkte ( begon met 13 mnd) bied ik zn fruit in 2 delen aan, dus sochtends wat en sowieso na het eten iets...+ nog kwark of yoghurt

Tegenwoordig krijg ik netjes alle groentes/dingen wat hij niet wilt eten op mijn bord....en eet hij verder...soms is het maar 3 happen of 3 stukjes...nhaja het zal wel..

ik geef hem vooral geen aandacht, vaak eet ie dan wel wat...als ik hem soort van negeer...alleen oke eet smakelijk en hup even met papa kletsen...

ook eten laten prikken met een vorkje heeft wel wat geholpen, is ineens boeiend dan hihi

@appelmoes, ikzelf eet het bij veel dingen :), dus van de week mocht hij van mij een theelepeltje op zn bordje op wat te dippen met zn aardappeltjes. nou dat doe ik niet meer hoor, meneer wild ealleen nog maar appelmoes....:$ dus hier is hij er in elk geval nog niet aan toe!

@aankleedkussen, oei hihi hebben we met 10 mnd al gehad...hoop niet dat het terugkomt...hij is nu helemaal chill als ie gaat liggen, zoalng ie maar iets in zn handen heeft wat HIJ wilt ( lees: mag zelf uitzoeken uit de bakjes die naats het kussen liggen)

17. Nova81

Nova81 VIP lid

Nov 18, 2009
    5,879
    1
    36
    Moeilijk he om dan relaxed te blijven...
    Hier begint ze ook echt met uitdagen. Schept ze een lepeltje op, brengt het naar haar mond en houdt het er alleen in (met open mond) om het vervolgens met eten en al er weer uit te halen! En dan die ondeugende oogjes erbij...moet er dan bijna om lachen, maar hou me in!
    Gisteren samen afgesproken dat we het gewoon negeren en niet naar haar kijken, en ja hoor, dan eet ze het gewoon op..is natuurlijk niet leuk als er niet op gereageerd wordt, haha!

Zo stellen ze ons steeds weer voor nieuwe uitdagingen...
    Zou ook gewoon blijven proberen door stukken voor hem te leggen en zelf gewoon dooreten.
    Persoonlijk zou ik geen brood of zo meer aanbieden erna (hebben wij ook nooit gedaan). Stuk fruit of yoghurt kan ze dan krijgen, zo niet, dan niet... Nog nooit 's nachts wakker geworden van de honger hier!

18. Loe

Loe Niet meer actief

Vanavond weer een nieuwe poging. De appelmoes is dessert geworden, omdat hij verder geen toetjes lust. Ik heb hem 1 lepeltje aangeboden (lees huilen en wegkijken), hij had een worteltje in zijn mond, en liet het er zo weer uitglijden........

Hij zit er wel naar te kijken, maar nieuwsgierig genoeg om het aan te raken, ho maar. Alleen maar jammeren en hoofd draaien...... als wij klaar zijn, krijgt hij zijn beetje appelmoes. Ik vind t echt niet leuk, maar denk toch wel dat het zo het beste is voor hem om weer zijn avondeten te leren eten. Zal in elk geval nog wat grotere stukjes aanbieden. Denk alleen als ik ze niet in zijn kikkerbakje (ikea) doe, maar op het plateau, dat ze binnen no time allemaal op de grond liggen......

19. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Heeft je zoontje geen last van zn keel of iets anders? Kiesjes oid?

En tja, het eten weigeren gebeurd bij heel veel dreumesjes. Hier hebben we die fase maar heel kort gehad. (een week ongeveer). Ik gaf hem toen ook nog te eten en hij weigerde resoluut. Tot ik het gewoon voor zn neus zette met een peuterbestekje erbij.
    Toen ging mijnheer weer eten. Hij wou het gewoon zelf doen.

20. Arti13

Arti13 Niet meer actief

Geen idee of het werkt, maar heeft hij een bord en bestek?
    Dus net zo als jullie, ook bord, bestek, beker.
    Met de handen laten eten en misschien eten, wat zich goed leent om te pakken. Penne bijvoorbeeld, fussili, stukken groente. Misschien wat kaas ipv vlees? Hier ook veel cherrytomaatjes, komkommer, paprika als ik aan het koken ben.
    Wij hebben een bord met een gezicht erop en die kan je dan aankleden met je eten. Best geinig.

Share This Page