Mijn zoon krijgt al bijna 6 maanden moedermelk, via de fles. Ik wil nu graag gaan afbouwen met kolven. Hoe kan ik dat het beste doen? Ik kolf 4 x per dag, 8-9 uur, 14.00, 18.00, 22.00. Ik ben al begonnen om 1x minder te kolven, kolf nu om 9.00, 15.00 en 22.00. Zit ik zo op de goede weg door 1 x minder te kolven, of kan ik beter minder lang gaan kolven maar wel 4x?
hoi sorry dat het even duurde! ja, 1 keer minder kolven is prima, je kunt nu, als 3 keer per dag goed gaat, naar 2 keer per dag gaan, dan zou ik het avondkolven iets vervroegen, naar bijvoorbeeld 19u. Als dat goed gaat ga je korter per keer kolven, en daarna naar 1 keer per dag, dan zou ik alleen in de ochtend kolven, dat bouw je dan ook af qua tijd. Hoe lang het gaat duren kan ik niet voorspellen, dat is bij ieder anders. Het is de kunst om precies zo lang te kolven dat je borsten soepel zijn maar niet te lang, want dan stimuleer je het weer extra. Succes en bij vragen horen we het wel weer. Mirjam
Hoi Mirjam, bedankt voor je reactie. Ik kolf inmiddels 2x per dag, 's morgens en 's middags. Vind het wel moeilijk om in te schatten wanneer eerder te stoppen tijdens een kolfsessie, omdat er steeds wel melk uitkomt. En als ik het eerder afbreek dan gaat die melkklier weer verstopt zitten, waardoor ik alsnog weer moet kolven.