Groeiecho 34 weken: kindje precies op schema. Hoe groot bij de bevalling?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Snoopy1979, 4 feb 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.238
    7.282
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hi!

Vanochtend heb ik een groeiecho gehad. Ik wilde dat zelf graag omdat Eva 4350 gram was en haar schouders en romp er niet heel makkelijk uitkwamen, ze was nogal breed. Nu zou ik zo rond de 4,5 kilo wel aandurven thuis, maar als het kindje rond de 5 kilo zou wegen, zou ik liever in het ziekenhuis willen bevallen.

Maar goed, groeiecho gehad dus en het kindje loopt precies op schema, zoals het er nu naar uitziet zal het kindje de 4,5 kilo waarschijnlijk niet halen. Maar ze gaf ook wel aan dat kindjes nu ook nog wel flink kunnen groeien. Alleen de beentjes liepen iets voor qua lengte, maar dat maakt helemaal niet uit voor de bevalling.
    Eva werd met 33 weken trouwens ook als gemiddeld geschat (door te voelen). Dit kindje nu met groeiecho met 34 weken dus ook.

Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen met een groeiecho rond de 34 weken en hoe groot jullie kindje bij de bevalling was, en met hoeveel weken jullie zijn bevallen.
    En wat zouden jullie doen, over 4 weken nog een groeiecho? Omdat de baby misschien hard gaat groeien de komende tijd? (morgen laatste werkdag)

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Snoopy

2. Mamanama

Mamanama Fanatiek lid

10 apr 2009
    4.080
    65
    48
    Zoetermeer
    Tja,weet je.....als jij het kunt baren, is er natuurlijk niks aan de hand he?
    Mijn 1e dochtertje was 4700 gram bij haar geboorte en dat paste bij mij niet en werd uiteindelijk na 36 uur een keizersnee.
    Mijn 2e werd dus met groeiecho's in de gaten gehouden en 'dreigde' weer te groot te worden (geschat op boven 4,5 kilo bij 40 weken) en dus heb ik een geplande keizersnee gehad bij 38.5 week en was ze toen 3910 gram.
    Als jouw vk akkoord gaat met groeiecho;s om je gerust te stellen en/of een keuze voor thuis of zh te bepalen, dan zou ik dat altijd doen! En anders is een keertje extra spieken naar je kleine meisje ook geen straf ;)
    Succes!

3. meidenhuis

meidenhuis Niet meer actief

ff op google de kloosterman curve zoeken. De P10 of P50 is geloof ik gemiddelde lijn die je dan moet hebben (gewoon middelste lijn opzoeken). En natuurlijk de Multiparae (jongen of meisje aanklikken).

4. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.238
    7.282
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik heb even de curve gekeken en dit kindje zou dan 3661 gram wegen bij 41 weken. Ik denk dat Eva vooral de laatste weken erg goed gegroeid is en daarom 4350 gram woog. Dus daar ga ik nu dan toch ook wel vanuit (als ik weer met 41 weken beval). Daarom ben ik ook wel benieuwd hoe het over 4 weken is. En 4350 gram zal geen probleem zijn, maar Eva bleef wel even met haar schouders en romp vastzitten, haar linker armpje was de eerste dagen na de bevalling ook verlamd, had er waarschijnlijk niets mee te maken, maar het maakt me toch een beetje angstig. Ik ben bang dat een veel groter kindje wel echt problemen geeft. Maar daar maak ik me na deze echo niet meer zo'n zorgen om. Ik denk dat het ervan afhangt hoe ik me er over een aantal weken onder voel, of ik nog een groeiecho wil. Even naar je kleintje spieken is natuurlijk erg leuk, maar niet nodig als ik me geen zorgen maak.

Ik ben wel benieuwd naar ervaringen van anderen, hoe de groeiecho rond de 34 weken was en of dat uiteindelijk klopte met het geboortegewicht. Je hoort wel eens verhalen dat ze er een kilo naast zaten, maar kindjes blijven natuurlijk groeien en gaan misschien harder of juist minder hard groeien.

5. Charmed72

Charmed72 Fanatiek lid

8 mrt 2009
    1.357
    273
    83
    Vrouw
    Tijdens mijn zwangerschap was mijn dochter steeds precies gemiddeld qua lengte. Ze verwachtten dat ze (toen wisten we nog niet dat het een zij was, overigens) bij de geboorte rond de 7 pond zou wegen.
    Alexandra is een week te vroeg geboren en woog 3440 gram. In dit geval klopte het dus erg goed, maar ik heb hier veel verhalen gelezen over geschatte geboortegewichten en dat men er erg naast zat.

6. meidenhuis

een week voordat ik ingeleid werd hadden ze Abby geschat op 2422 gram, uiteindelijk woog ze 2290 gram.

Ondanks dat Abby zo klein was zat ook zij vast met haar schoudertjes.... Ze hebben flink aan dr moeten sjorren, ging nogal hardhandig volgens manlief (en deed nogal zeer bij mij).
    Dus wellicht heeft het niets met het gewicht te maken.

7. Uk80

Uk80 Fanatiek lid

met 28 weken werd op de echo geschat dat mijn zoontje 1200 gram woog, een week later is hij geboren en woog hij 1670 gram. Het is dus nog steeds maar een schatting...

8. mamamuts

mamamuts Niet meer actief

Hier ook een flinke dochter, 4250 gram bij de geboorte.
    Nu krijg ik met 34 ook een groeiecho, maar verwacht sowieso dat dit kindje ook geen lichtgewicht zal worden.
    Puur omdat een 2e nou eenmaal óf rond hetzelfde gewicht zit als de 1e, óf nog zwaarder zal worden. Helemaal als het een jongetje wordt. (in mijn geval dus ;))
    Zo vertelde mijn vk dit.

Als ik in jou schoenen stond, zou ik wel over een paar weken nog een groeiecho willen, precies om de reden die je ook noemt... dat het kindje in de laatste weken nog wel eens flink kan gaan groeien. (omdat je misschien meer rust neemt? enz.)

Qua bevalling weet je het toch niet hoe het gaat, wie weet gaat het wel heel makkelijk, ook al is het kindje flink. Maar zo kun je je misschien geestelijk er wat beter op voorbereiden ;).

9. elmo28

elmo28 Fanatiek lid

11 apr 2009
    2.803
    0
    0
    Hoi,

Ik zou zeker nog groeiecho's vragen en die naast de schatting van de verloskundige leggen.
    Ze kunnen er erg naast zitten.
    Mijn eerste dochter woog 4180 met 41 weken
    Bij mijn 2e dochter ben ik ingeleid met 38 weken vanwege haar groei ( kreeg groeiecho's vanwege mijn megabuik) met 38 weken dus 4785 gram.
    Mijn 3e zwangerschap ben ik in de gaten gehouden met groeiecho's. ze verwachtten dat dit kindje wel groot zo worden maar niet zwaarder dan 8 pond. heb een inleiding gekregen na veek gezeur met 40 weken en hij woog 4734. nu heeft hij waarschijnlijk een zenuwbeschadiging opgelopen met de bevalling ( te vlotte uitdrijving met groot gewicht dus veel stuwing) dus heb voor de 4e een medische indicatie om eerder in te leiden.
    Hou het goed in de gaten en blijf er bovenop zitten.

Groetjes

10. mommy1983

mommy1983 VIP lid

30 mrt 2009
    12.507
    5
    38
    ik heb met 34 weken een groeiecho gehad de beebs werd geschat op 2400 gram een gemiddeld kindje dus. Maar bij de 37+4 dagen weer een groeiecho gehad en de beebs was niet veel gegroeit nu nog geen 2700 gram. Ik ben benieuwd hoe groot ie bij de bevalling zal zijn

11. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.206
    432
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Hier hetzelfde alleen dan echo gehad met 30 weken. Ik ben met 38 wkn 6 dgn bevallen zoontje woog 3450 gram en 50cm

12. Agatha

Agatha Fanatiek lid

16 sep 2007
    1.382
    0
    0
    Onze dochter zat ook altijd precies op schema op de echo's, op de dag nauwkeurig. Maar aan het eind van mijn zwangerschap is ze nog maar heel weinig gegroeid, waarschijnlijk onder invloed van mijn hoge bloeddruk, en werd uiteindelijk geboren met 2.4 kg en 44,5 cm...
    Maar bij zo'n hoge bloeddruk beval je sowizo niet thuis.

13. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.238
    7.282
    113
    Vrouw
    Brabant
    Wat fijn, nog meer reacties!

Charmed, ik lees inderdaad ook heel vaak dat het geboortegewicht niet klopte met het geschatte gewicht. Vandaar mijn vraag dus ook. Maar ik denk dat er ook al veel groeiecho's gedaan worden met 30 weken en een kindje kan dan natuurlijk opeens harder of minder hard gaan groeien. Als je dan niet meer echo's krijgt, kan het dus uiteindelijk helemaal niet kloppen. En dat kan na de 34 weken misschien ook (afhankelijk ook van wanneer je bevalt), daarom was ik wel benieuwd naar ervaringen.

Meidenhuis (grappig, toen ik dit vanmiddag las heette je nog anders ;)), wel goed geschat dus. En gewicht zegt inderdaad niet altijd iets, je kindje moet er ook goed voor liggen. Dat deed Eva waarschijnlijk ook niet helemaal. Mijn bekken is wel groot genoeg. Maar hoe groter je kindje is, hoe groter de kans dat het lastiger gaat. En met 4,5 kilo zie ik eigenlijk geen probleem, maar als het naar 5 kilo neigt wel. Maar ik denk dat ik door de groeiecho van afgelopen week ik me daar eigenlijk geen zorgen over hoef te maken. Als het nu uitkomt op 3661 gram, zal het met 41 weken toch geen 5 kilo zijn lijkt me... En daar gaat het me eigenlijk om.

Uk80, dat is best een aardig verschil... Maar ik neem aan dat hij met 28 weken geschat is op 1200 gram (en dus niet voor een week later). Ze kunnen per week wel zo'n 200 gram aankomen volgens mij, dus met 28 weken 1200 gram en met 29 weken 1400 gram. Als je het zo bekijkt valt het verschil dus wel mee.

Mamamuts, ik ben nu met verlof, dus ik neem ook meer rust. Maar bij Eva had ik ook met 34 weken verlof, met 33 weken hadden ze haar op gemiddeld geschat (door te voelen), ik ben tot 37 weken heel veel bezig geweest in huis (ga ik nu niet doen) en toen woog ze meer dan gemiddeld. Ben ergens dus wel 'bang' dat dit kindje ook erg hard gaat groeien nu. Al heb ik nu ook wel Eva waar ik druk mee bezig ben. Toen ik zwanger was van Eva had ik 7 dagen per week echt vrij, nu alleen op maandag en vrijdag als Eva naar het kdv gaat ;).
    Ik ga dinsdag weer naar de verloskundige en die keer erna zal ik wel even vragen voor evt. nog een echo. Ik weet echt nog niet zo goed wat ik wil.

Elmo28, hoe bedoel je, de schatting van de verloskundige ernaast leggen? De verloskundige doet hier ook de echo's en tot nu toe voelt het kindje in mijn buik als gemiddeld en op de echo dus ook. Ze had het er wel over dat als het vermoeden bestaat over een aantal weken dat het kindje wel erg hard groeit, ze zeker nog een echo zullen doen. Maar ik vind het lastig, ik heb zelf niet echt het idee dat het kindje nou zo groot is, dat had ik bij Eva ook niet. Wel vond ik mijn buik redelijk groot, maar ik vind het van mezelf toch moeilijk oordelen. Wel maakt mijn vriend de laatste dagen vaak de opmerking: je buik is écht groot! En ik krijg de laatste tijd vaak de opmerking: je hoeft niet lang meer denk ik? Maakt me toch wel onzeker, vooral omdat de verloskundige er bij Eva misschien ook naast zat (met 33 weken zeggen dat het kindje gemiddeld is), maar misschien is Eva de laatste weken ook wel erg hard gegroeid.
    En daarom had ik ook om de groeiecho gevraagd, omdat ik het dus beter in de gaten wil houden en niet wil meemaken wat jij hebt meegemaakt. Maar bij jouw 3e kindje zaten ze er dan goed naast met de groeiecho's? Wanneer had je je laatste echo gehad? Want ik vind 8 pond of 4734 gram wel een heel verschil!

Ninja2, dan groeit je kindje echt niet hard... ga ik hier niet vanuit, gezien het gewicht van Eva, maar goed, het verschilt natuurlijk per kindje (en per placenta, bij Eva was die erg groot, is nu ook maar afwachten).

Vruchtje24, de schatting klopte dan wel goed. Hier wilden ze pas met 34 weken een groeiecho doen omdat er dan iets meer zekerheid is over het geboortegewicht. Maar ik vraag me dus wel af of het de komende weken niet nog heel erg kan verschillen.

Agatha, met een hoge bloeddruk is het inderdaad een ander verhaal. Gelukkig tot nu toe hier alles goed, heb van mezelf een vrij hoge bloeddruk (145-80), maar nu is het juist heel netjes, meestal ongeveer 140-70. Bij Eva ook geen problemen gehad daarmee, ging op het eind wel omhoog omdat ik nauwelijks nog sliep en veel jeuk had. Maar gelukkig niet te hoog en het was dus te verklaren.

Bedankt allemaal voor jullie reacties! Ik ga nog even goed nadenken wat ik wil doen. Aan de ene kant vind ik een extra echo niet nodig, ik heb er wel weer vertrouwen in, aan de andere kant, misschien toch fijn om te weten hoe het er over zo'n 4 weken voor staat...

14. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.238
    7.282
    113
    Vrouw
    Brabant
    Vandaag weer bij de verloskundige geweest. Ze lopen een beetje achter met de administratie ;) (net verhuisd en volgens mij is de vaste receptioniste met vakantie ofzo, die er nu zit is niet zo snugger dus dat zal ook niet helpen...), dus ze had de papieren van de echo van donderdag er niet bij, maar ik heb verteld wat ik heb gezien en aan de hand daarvan kan het eigenlijk niet dat dit kindje opeens 5 kilo zou gaan wegen. Wat ik zo snel had gezien op de echo was het 2200 gram met bijna 34 weken en dan zou 2800 gram erbij in 8 weken (als ik 2 weken overtijd zou lopen) echt niet kunnen. En een paar honderd gram meer dan Eva zie ik niet zo'n probleem in. Ze zou de echo nog even goed bekijken en ze houden het sowieso goed in de gaten. Maar vooralsnog geen reden voor een extra echo dus en ik ben eigenlijk wel erg gerustgesteld! Het zou me eigenlijk niet eens verbazen als dit kindje misschien wel kleiner is dan Eva bij de geboorte.

15. meidenhuis

Haha leuk dat het je is opgevallen dat ik anders heette, was ook wel een goede reden voor hoor. Van die speurneuzen op google.

Laten we hopen dat jullie kleintje in ieder geval niet de 5 kg haalt, ik denk ook wel dat als dit wel het geval is de vk dit snel genoeg voelt hoor.

Succes in ieder geval!

Deel Deze Pagina