(opvolg)melk wordt opeens geweigerd... Te vroeg om te stoppen?

Discussion in 'Voeding' started by Linn84, Aug 12, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Linn84

Linn84 Fanatiek lid

Nov 2, 2010
    3,489
    1
    38
    Onze dochter is net 1 en weigert sinds een week haar fles te drinken. Zo van het ene op het andere moment.

Ze kreeg drie flesjes per dag nog, 's ochtends en 's avonds 150/5 en tussen de middag 90/3. Ze heeft vorige week dinsdagochtend vol smaak haar ochtendflesje leeg gedronken. 's Middags na de boterham wilde ik haar het kleine flesje geven en toen zette ze het op een brullen... Sindsdien begint ze meteen te huilen als we een fles proberen te geven. Dat doen we dus maar niet meer ;)

En op zich gaat dat wel goed. Ze drinkt nu water 's ochtends bij de boterham en als extra "vulling" neemt ze dan een stuk fruit. Geen zuivel dus. 's Middags krijgt ze karnemelk met een beetje diksap (is de enige zuivel die ze wil drinken) naast de boterhammen en na het avondeten krijgt ze wat yoghurt, soms wat vla.
    Zo zonder fles voor het slapengaan gaat prima, ze slaapt onveranderd.

Het lijkt er dus op dat ze het prima vindt zo. Maar...is het niet een beetje vroeg om al helemaal met de melk gestopt te zijn? Weet dat de grote merken overdrijven, die hebben het liefst dat ieder kind tot zijn vierde jaar opvolgmelk drinkt, maar ons meisje is net 1 geworden...

2. Kari37

Kari37 Fanatiek lid

Nov 19, 2009
    2,571
    1
    0
    Met 1 jaar mag je kindje toch gewoon met de pot mee eten en kan je overgaan op gewone melk.
    Althans zo heb ik dat wel gedaan al gaf ik dan nog wel twee papflessen van volle melk (maar dat had meer te maken dat mijn dochter een slechte eter is).
    Is niet zo´n probleem hoor al je dochter melk weigert, ongemerkt krijgen ze toch al gauw genoeg/te veel zuivel binnen, als je kaas en yoghurt meerekend.
    Dus het lijkt me echt voldoende als je dochtertje karnemelk en vla eet.

3. sandraske

sandraske VIP lid

Jul 23, 2010
    14,043
    0
    0
    Noord-Brabant
    Onze dochter is met 10 maanden naar koemelk gegaan omdat ze de opvolgmelk weigerde..

4. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Het gaat er om dat ze 300ml zuivel krijgt. Dat mag kunstvoeding zijn, maar dat mag net zo goed koemelk, yoghurt, kwark, vla, karnemelk, noem maar op zijn.

5. Cayth

Cayth Fanatiek lid

Nov 17, 2010
    1,216
    0
    0
    Bad Nieuweschans
    Hier netzo! Ons zoontje is ook net 1, en sinds een week drinkt hij zijn papfles s´ochtends niet meer.. hij dronk elke ochtend een papfles van 270 ml, schoonleeg!
    En nu? papfles krijg ik er niet eens meer in, een gewone fles opvolgmelk drinkt hij maximaal 80 ml.. dus ook hier maar besloten de opvolgmelk op te maken, en daarna over te gaan op een broodje met een fles gewone melk..

6. miis

miis VIP lid

May 8, 2012
    5,229
    1
    0
    mijn zoontje zei ook gedag tegen melk én fles met 1 jaar...opvolgmelk had ik al afgebouwd, maar hij lust dus geen normale melk..

dit heb ik opgelost door ...sochtends yoghurt te eten met babymuesli, smiddags een beker melk+diksap ( of arla drinkyoghurt) en savonds kwark...en kaas op zn boterham..

Sinds een poaar maanden, lust hij wel div cereals met normale melk, en drink dan de kom leeg..dus hij lust melk wel maar mits het een smaakje heeft...achja..

7. misa

misa Niet meer actief

Ik zou proberen of ze misschien gewone melk of watmeer yoghurt oid wil. Hier wilde ik ook niet stipt met een jaar over op gewone melk, maar ook mijn zoontje was er klaar mee. :)

Ja ze moeten ongeveer mg 300 ml zuivel per dag. Dus dat mag ook wat anders zijn dan flesvoeding of melk.

8. Nova81

Nova81 VIP lid

Nov 18, 2009
    5,879
    1
    36
    Je kunt toch ook gewone koemelk gaan geven vanaf 1 jaar?? En dan misschien niet meer in een fles maar (tuit)beker?
    En het is inderdaad 300-500cc zuivel, dus incl kaas, yoghurt/kwark etc.

9. Linn84

Linn84 Fanatiek lid

Nov 2, 2010
    3,489
    1
    38
    Koemelk wil ze niet drinken. Zodra het op melk lijkt zet ze een keel op. Karnemelk is dus het enige wat ze wil. En de yoghurt en vla na het warme eten. Dus op zich krijgt ze die 300ml wel.

Vroeg me alleen af of het niet erg vroeg was. Ken mensen die halen hun kind van rond 1 jaar nog uit bed voor een late fles... ;)

Maar, wat ik hier lees is ons meisje geen uitzondering. Fijn om te horen :) Weer gerust dus! Thnx

10. Nova81

Nova81 VIP lid

Nov 18, 2009
    5,879
    1
    36
    Is dan toch prima! Met die karnemelk en een toetje kom je al gauw aan 300cc/dag. En ze is zeker niet vroeg...
    Denk eerder dat de kinderen/ mensen die hun kinderen nog uit bed halen voor een late fles bij 1 jaar een uitzondering zijn (of 'laat', hoe je het noemen wil)...

Share This Page