Zelf geen kinderen in die leeftijd maar ik ken er een heleboel. De meeste tussen 1900 en 1930 maar er zijn altijd uitzonderingen. Kinderen die vroeger gaan of later gaan. Ik ben voorstander van rond de 11 uur slaap of meer op die leeftijd.
Normaal buiten de vakanties om gaat mijn dochter van 4, van zondag tm donderdag uiterlijk om 19.00 uur slapen. Meestal rond 18.00 uur / 18.30 uur naar boven om te douchen, tandjes poetsen, haartjes vlechten, verhaaltje en dan slapen. Ze geeft zelf ook echt wel goed aan als ze moe is, ze vraagt dan of ze naar bed mag dus het komt ook weleens voor dat ze om 18.00 uur al slaapt op schooldagen. Vrijdag en zaterdag word het meestal wat later. Dan gaan we als we thuis zijn tussen 19.00 en 20.00 uur naar boven toe. Het gebeurt ook weleens in het weekend dat als er visite is of als we op visite zijn dat het later word. Soms met een uitschieter tot 23.00 uur. Moet erbij zeggen dat ze altijd goed haar uren pakt en nooit vroeg wakker word uit zichzelf. Als ze dan een keer om 23.00 uur pas gaat slapen is ze de volgende ochtend ook pas tussen 11.00 en 12.00 uur wakker. Nu in de vakantie hebben we geen vaste tijden voor haar maar over het algemeen gaat ze tussen 20.30 en 21.30 slapen en dan is ze de volgende ochtend tussen 10.00 en 10.30 weer wakker. En als we een dagje het idee hebben dat ze moe of hangerig is gaat ze die avond lekker weer vroeg voor 19.00 uur erin en is ze de dag erop weer fit en gezellig maar dat is deze vakantie in totaal maar 3x gebeurt. Ik moet bekennen dat ik het ook wel lekker vind zo met dat uitslapen dit is de eerste vakantie dat ze dat doet en ik heb daardoor wel zelf ook een lekker vakantie gevoel. Mijn dochter heeft minimaal 12 uur slaap nodig op een nacht maar doet het het beste op 13 uur slaap. Op schooldagen maak ik haar na 12 uur slapen wakker. Zonder wakker maken slaapt ze zelf ongeveeer 13 uur voor ze wakker word (ongeacht welke tijd ze naar bed gaat).
Rond 19u Edit: dan liggen ze al wel in bed. Gaan meestal rond 18.30 naar boven. In de vakanties ook, soms mogen ze opblijven en nog een kop thee drinken dan word het een half uurtje later.
Zal echt heel erg per kind verschillen maar mijn kind heeft dat echt minimaal ook wel nodig, 12 a 13 uur is voor haar ideaal.
Mijn kinderen (4 & 6) gaan samen om 18.30 uur naar boven. Wassen, poetsen, voorlezen, dag bespreken etc. Uiteindelijk liggen ze rond 19u. Ze mogen dan nog 10 minuten lezen of spelen. Ze slapen 12-13 uur. In vakanties houden we dit ritme zoveel mogelijk aan.
18:45-19:00 naar boven, bad/douche, weer naar beneden voor wat yoghurt of doosje rozijnen oid (in die tussen tijd brengt man de baby naar bed vandaar),dan om.19:30 slapen als t loopt volgens plan
Atm vakantieritme en hitte en slaapt ze niet voor 2100 Normaal gaat ze rond 1900 naar boven. Merk dat ze wel toe is aan wat later naar bed aangezien het vaak erg lang duurt voor ze slaapt..
Toen mijn oudste die leeftijd had ging die rond 19.00 op bed. Vanaf 7 jaar werd dat 19.30 en nu (8 jaar) rond 20.00
De oudste 3 (4&6 jaar) slapen normaal om 19:00 en 19:30. In de vakantie soms wel wat later (kan zelfs 21:30 worden), maar de kinderen slapen dan ook erg uit. Ze komen dan wel aan hun slaap (>12 uur) dus dan vind ik later slapen prima.
Hier redt hij het op 11 uur slaap prima. Meestal rond 20:00 in slaap en dan 7 uur weer wakker. Soms eerder, soms later.
Normaal gaat C om 19:15/19:30 Ze ging altijd om 19:00 maar ze slaapt samen met der broertje en ze waren steeds langer wakker. N gaat nu een 15 min eerder en valt vrijwel direct in slaap. Nu in de vakantie gaat ze rond 20:00 soms een uitschieter naar 20:30
Op schooldagen 18.45 (moet er uiterlijk 6.45 ook weer uit) in de vakantie en in het weekend een enkele x iets later maar nooit na 20.00
Hier gaan de meiden van 5 en 3 om 19:00 uur naar boven. Uiterlijk 20:00 uur slapen ze. Nu in de vakantie ligt het een beetje aan wat we doen maar kan het ook weleens wat later worden (22:00 uur is wel beetje de Max) en dan slapen ze meestal ook wel lekker uit.
2 kinderen (4 en net 7)die hier normaal rond 20 u naar bed gaan. Slapen dan tussen 20.30-21u (wakker tussen 6.30-7u, soms iets later) Tijdens onze vakantie was het vaak 21.30-22u, (tot ca. 8 u-8.30u)nu weer langzaam aan het terug schakelen naar onze “normale” tijd, zodat ze over 2 weken weer in een normaler ritme zitten.
mijn kinderen zijn helemaal geen uitslapers en hebben de 11 uur niet nodig...met hun 10 uur slaap zijn de mijne ook gewoon fit en vrolijk. het is inderdaad erg verschillend per kind! Mijn kinderen en jouw dochter maken samen het gemiddelde
Voorheen ging 3 jarige om 18:45/19:00 naar bed maar dan ook 06:3 eruit Manlief werkt thuis dus nu 19:30 pas naar bed 0700/0730 opstaan. Volgende week is het schooltijd ( 4 jaar geworden) Dan dan denk ik 18:45 weer , we gaan het zien 7 jarige gaat uiterlijk 20:00 naar bed behalve om maandag dan pas 19:30 terug van voetbal dus dan uiterlijk 20:30