Ik vind het vreselijk

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door MMW, 12 nov 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MMW

    MMW Fanatiek lid

    29 dec 2013
    1.182
    425
    83
    Ik vind het vreselijk wanneer ouders me vertellen dat hun baby al na een paar weken doorsliep. Ik vind het vreselijk wanneer ouders me vertellen dat hun kinderen zo goed slapen in de nacht. Ik vind het vreselijk wanneer ouders me vertellen dat ze deze ochtend “zo vroeg wakker waren,” omdat hun kinderen ineens om zeven uur naast hun bed stonden in plaats van de gebruikelijke acht uur…

    Hier slaapt niemand goed. Al jaren niet. De oudste was en is een slechte slaper, de middelste ook en nu de jongste weer. Allemaal spoken ze in de nacht, hebben ze me meerdere keren nodig en zijn steevast, op zijn laatst, om zes uur wakker. Er is altijd wat en, hoewel ik er meestal wel aardig mee om kan gaan, ben ik soms zoooooo moe en wil ik gewoon eens één nacht écht goed slapen….

    Is er herkenning? Of slaapt de rest can de kinderen écht zo goed?
     
    Rosy90 en Willemijntje19 vinden dit leuk.
  2. Jessi79

    Jessi79 Fanatiek lid

    4 jan 2012
    4.550
    2.406
    113
    1. Geloof die andere ouders niet, mensen vergeten heel.snel dat hun kind ook niet doorsliep

    2. Je hebt drie kinderen onder de vier jaar. Dat is ook ongelooflijk pittig! Ze noemen het niet voor niks tropenjaren. Stel niet te hoge eisen aan jezelf.

    3. Boek af en toe een hotel of airbnb, slaap bij je ouders of een vriendin, en gun jezelf die nacht doorslapen. Dan kun je er daarna weer even tegen, mentaal.

    Sterkte! Over een paar jaar ben jij deze fase ook vergeten, net als die andere ouders.
     
    Vogelmeisje en Vero0504 vinden dit leuk.
  3. SAARC

    SAARC Fanatiek lid

    16 nov 2018
    1.676
    2.387
    113
    Er is zeker herkenning, mijn theorie is dat niet alle ouders eerlijk zijn. Misschien geen nachtvoeding maar wel 10x een speen kwijt of 100x een nachtmerrie of de halve avond ophouden zodat ze smorgens ietsje langer liggen. Hier sliepen ze de eerste 2 jaar ronduit beroerd en de jongste de eerste ruim 3 jaar. En nu nog zijn er nachten waarvan ik denk, hoe dan?ik heb dorst, ik moet naar de wc, ik heb een nachtmerrie,ik wil toch nog wat vertellen over.. (vul maar iets totaal onbelangrijks in), al 2 jaar snachts droog maar bij spanning af en toe toch een nat bed. Ect. Mijn oudste van 9 moet ik nu pas wakker maken voor school smorgens. De middelste is al een poos wakker als mijn man opstaat om 6 uur... het word beter met de jaren maar om over naar huis te schrijven? Nee. Dat kan ik nog steeds niet zeggen en de jongste is 5.
     
  4. 3musketierseneengirl

    3musketierseneengirl Fanatiek lid

    6 jan 2021
    2.254
    1.682
    113
    Vrouw
    Vervelend hè. Hier van de 4 slapen er twee goed en twee slecht. Onze zoon van 7 slaap Max twee nachten per week door. Ik zou jaar geleden net zo reageren als jouw. Nu een baby en die slaapt wel weer goed. Waar aan ligt ik weet niet. Wel helpt bij onze zoon van 11 valdisper rust haal ik bij Etos. Hij slaapt dan beter. Misschien ook proberen?
     
  5. Willemijntje19

    Willemijntje19 Fanatiek lid

    26 apr 2016
    2.356
    1.186
    113
    Vrouw
    Hier heeft geen baby ooit doorgeslapen. Momenteel slapen we met een peuterbedje naast ons bed, omdat onze 4,5 jarige met ASS en ontwikkelingsachterstand mij anders 100x per nacht nodig heeft. Dreumes van anderhalf slaapt ook nog bij ons op de kamer (gelukkig ruime slaapkamer), want die slaapt dan ook beter. Dochter van 7 slaapt prima, maar die van 9 staat ook nog wel eens naast mijn bed vanwege een enge droom.
     
  6. Glass

    Glass Fanatiek lid

    29 mei 2017
    2.024
    959
    113
    Vrouw
    Onze dochters zijn 9 en 6. En we slapen pas een jaar weer door. Meestal dan.
    Dus ik herken je moedeloze gevoel, slapen is zo belangrijk. Sterkte, geen tips helaas.
     
  7. Saartje33

    Saartje33 Fanatiek lid

    6 dec 2018
    3.494
    5.160
    113
    Vrouw
    De oudste sliep hier goed, de tweede was een ramp tot haar derde verjaardag, de derde sliep beter dan de tweede maar slechter dan de eerste en de vierde is nu 2 en echt nog erger dan de 2e.
    Het breekt je op he...
     
  8. Yaisa

    Yaisa Fanatiek lid

    31 jul 2013
    1.202
    1.246
    113
    Ik herken je gevoel heel goed.
    Ik denk ook echt dat heel veel ouders de waarheid verdraaien of vergeten hoe moeilijk de nachten soms zijn. En juist ‘s nachts komt alles zo hard binnen,
    Je hebt het gevoel dat iedereen slaapt, dat jij de enige bent die tig keer wakker gemaakt wordt, dat je kinderen nooit door leren slapen enz.
    Onze oudste heeft tot de middelste 2 was bij ons in bed gelegen. De middelste lag toen nog in een cosleeper naast mij. Dat was de enige manier om met z’n allen aan voldoende nachtrust te komen. We hebben toen de middelste en de oudste op één kamer gelegd, in een stapelbed. Maar ze kropen eigenlijk altijd bij elkaar in bed. De jongste slaapt al sinds d’r geboorte in de cosleeper naast me. Nog steeds wordt ze ‘elke nacht wakker, meestal voor dr speen. De twee oudsten zijn meestal tussen 6 en 7 uur wakker. Een enkele keer slapen ze iets langer. De jongste is eigenlijk altijd voor 6 uur wakker. Het naar bed brengen gaat met ups en downs. Soms slapen ze meteen, soms slaapt de laatste pas om 9 uur (na eerst tig keer uit bed te komen). Soms plast de middelste weer in bed (spanning, school, vakantie, Sint, zwemmen). De laatste keer dat ik een hele nacht kon doorslapen, naar bed kon gaan wanneer ik dat wilde en opstaan wanneer ik dat wilde was toen ik een weekendje weg ging met een vriendin. Ooit wordt het beter, hoop ik… en voor nu probeer ik maar steeds ook op tijd naar bed te gaan of na een hele beroerde nacht een dutje te doen met de jongste als de andere twee naar school zijn.
     
  9. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.909
    3.328
    113
    Na m’n oudste geloofde ik ook nooit in goed slapende kinderen. Die heeft 4 jaar lang niet doorgeslapen. Nachtvoedingen tot 2,5 jaar terwijl m’n jongste de hele nacht sliep.

    M’n jongste sliep echt wel goed. Overdag niet veel, maar met vast ritme (anderhalf uur wakker, 45 min slaap) sliep ze zonder problemen zelf. Snachts sliep ze met 2,5 maand van 11-6 en met 3,5 maand van 20-6.
    Maar als ik m’n jongste niet had gehad, had ik het nog steeds niet geloofd.

    Tegenwoordig slaapt m’n oudste in de nacht vaak wel helemaal zelf, blijft savonds lang wakker.
    Maar zeker 2-3 keer in de week is er wel een een keer wakker snachts.
     
  10. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.485
    8.332
    113
    Hier ben ik vooral degene die slecht slaapt... :oops: De oudste heeft de eerste maanden 'slecht' geslapen (alles is relatief). Daarna nog wel regelmatig wakker 's nachts, maar niet 'slecht slapend'. Vroeg wakker zijn ze wel altijd geweest, als baby/dreumes/peuter tussen 5.00u en 6.00u, inmiddels rond een uur of 7 (prima tijd, vind ik). En ze gaan ook pas laat naar bed, eerder zijn ze gewoon niet moe. Voor ons dus relatief korte nachten, gelukkig kunnen ze zich 's ochtends nu wel zelf vermaken, dat scheelt wel. (Was vroeger natuurlijk niet zo.)

    Inderdaad!
     
  11. Anna009

    Anna009 VIP lid

    30 mei 2008
    9.121
    4.336
    113
    Home
    Hier sliepen ze alledrie heel snel door en als ze wakker werden dan dronken ze en sliepen ze weer verder tot een uur of 7 natuurlijk ook wel eens een nacht dat ze helemaal niet meer gingen slapen maar die zijn op 1 hand te tellen
    De oudste sliep overdag ook goed
    Maar de 2 meiden sliepen overdag dus amper maar snachts hoorde ik ze niet
     
  12. Sophy

    Sophy VIP lid

    28 aug 2011
    5.777
    2.677
    113
    Noord-Holland
    Ik heb tot de oudste 5 was op een matras in haar kamer geslapen, zij links, zusje rechts en dan hopen dat ze 1 in slaap zouden vallen 2 door zouden slapen 3 niet te vroeg wakker zouden zijn. Het vreet energie. Het wordt beter ook al lijkt het nu eindeloos... houd moed.
     
    Saartje33 vindt dit leuk.
  13. Prettykitty

    Prettykitty Fanatiek lid

    22 dec 2016
    4.641
    3.012
    113
    Vrouw
    Mijn zoon is bijna 4, en slaapt nog bagger.

    Ik snap je wel een beetje, mensen die klagen als hun kind na 8 maanden opeens niet meer doorslaapt ofzo. o_O
     
  14. Mapje

    Mapje Niet meer actief

    Mijn oudste was een huilbaby en sliep niet door. Ik liep nachten met hem. Vreselijk. Dus dat herken ik. Mijn middelste was echt een droombaby sliep echt na 6 weken door en nooit speentjes en dingetjes.

    nu baby van 6 weken en die slaapt natuurlijk niet door nog maar ze komt meestal maar 1x per nacht. En ik denk dat je zoiets hebt als draagkracht etc. Ik kan goed tegen weinig slaap maar ik slaap ook vaak in de avond alvast of overdag een uurtje. Maar dat kan ook nu in mijn situatie: verlof en 2 oudste kindjes op school. Zo heeft iedereen een ander perspectief en situatie.
     
  15. Theezeefje

    Theezeefje Fanatiek lid

    13 okt 2014
    3.542
    3.775
    113
    Overijssel
    Hier was het tot 5 jaar bagger om hem in slaap te krijgen. Heeft ook tot 6 jaar tussen ons in gelegen hoor.
    Nu hebben we er maar 1 dus dan kan dat wel. We moesten (nou,ja mijn man dan) er ook altijd bij blijven tot hij in slaap viel..
    Hij is nu bijna 8 en we drukken hem om 19.30 naar bed maar hij is wakker tot 21.30/22.00 uur.
    Maar als hij eenmaal slaapt kunnen we er een kanon bij afschieten..;)
     
  16. MMW

    MMW Fanatiek lid

    29 dec 2013
    1.182
    425
    83
    Wat ontzettend fijn, al die reacties! Ik had echt even bevestiging nodig…

    Meestal kan ik er dus wel mee om gaan, maar af en toe ben ik echt kapot en kan ik er niks bij hebben. In september begonnen aan een master en dat is nou eenmaal ook veel extra werk.

    Heel fijn om te lezen dat we niet de enige zijn. Hoewel ik uiteraard iedereen een rustige nacht toewens is dit voor mij zeker ook gedeelde smart, dus bedankt voor de gedeelde ervaringen!
     
  17. Dompiewompie

    Dompiewompie Fanatiek lid

    2 jul 2018
    1.168
    1.488
    113
    Vrouw
    Mijn kinderen slapen in principe door.

    MAAR:
    De oudste moet vaak een keer plassen ‘s nachts. Uiteraard kan dat niet zonder eerst te melden aan mij :rolleyes:

    De middelste moet ook vaak een keer plassen. Dit gaat zonder te melden. Vaak moet ze wel een liedje (liefst let it go) zingen terwijl ze plast. Als ik hier iets van zeg is ze heel boos dat ik niet in bed lig trouwens dus ik laat het ook maar los :roflmao:

    De jongste, echt heel flink heeft geen nacht voeding meer. Maar is vaak tegen 5u wakker. En gaat dan roepen in zijn bed. Niet huilen. Gewoon roepen. Aaaaaaaa. Zo luid mogelijk o_O Als ik ga kijken dan lacht hij heel mooi. Haal ik hem dan uit bed begint hij wel te huilen. Dus laat ik hem maar roepen. Na 10 minuten valt hij terug ik slaap.

    De anderen worden rond tegen 6u wakker. Ze hebben een slaaptrainer dus ze komen er niet uit en ze weten dat ze stil moeten zijn. Alleen zijn kleine kinderen niet zo goed in ‘stil zijn’ helaas.

    En dan moet ik zelf nog eens 2x per nacht gaat plassen.

    En vaak is er ook nog eens iemand ziek. Dan wordt er al helemaal niet geslapen.

    Maar als ik dus de vraag krijg ‘en slaapt hij al door’ dan zeg ik ja. Want hij slaapt van 7u tot 5u heel flink aan 1 stuk. En na zijn roeptussendoortje ook nog even. Dat die andere 2 mij midden in de nacht ook nog uit bed halen regelmatig vermeld ik er dan ook niet bij. Dus dan denkt iedereen waarschijnlijk dat hier supergoed geslapen wordt. Terwijl de enige die hier goed slaapt mijn man is. Want die maken ze nooit wakker natuurlijk :mad:

    Maar heel eerlijk ben ik er niet zo moe van. Waarschijnlijk omdat het allemaal korte momenten zijn waarvan ik maar even wakker word. En omdat ze zonder moeite wel terug gaan slapen.

    En als ik wel eens echt heeeel moe ben, dan verhuis ik mijn bende naar mijn ouders. Dan kan ik bijslapen. En dan word ik uit mezelf wakker om 6u uiteraard :rolleyes: En laat mijn ouders me weten hoe flink ze hebben uitgeslapen tot half 8.

    Ik hou me maar vast aan het feit dat ze allemaal groot worden en dat als het straks pubers zijn ze vast wel beter zullen slapen.

    En dan neem ik wraak door in de ochtend te gaan stofzuigen hahahaha :cool:
     
    Mell0408 en hummeltje5 vinden dit leuk.
  18. Maartt

    Maartt Fanatiek lid

    30 mrt 2011
    4.843
    725
    113
    Ik heb maar 1 tip.
    Stop met jezelf vergelijken met andere moeder, babies, kinderen etc.

    Veel mensen maken het mooier dan het is. En bij een enkeling is het “perfect”. Maar wat is perfect? Die hebben waarschijnlijk weer andere dingen om zich druk om te maken.

    Ik snap dat je moe bent…. Niet slapende kinderen kan heel slopend zijn. Maar je bent absoluut niet alleen! En… dit is zo’n dooddoener… maar het gaat over. Echt.

    Feel you mommy! Houd vol!
    Liefs van een mama die weet hoe het is.
     
    Moto, Spectre, Neuzeke en 2 anderen vinden dit leuk.
  19. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.804
    14.144
    113
    Daarom ben ik t contra geluid en vertik t om te verbloemen hoe t soms thuis er aan toe gaat. Wordt niet altijd gewaardeerd want dan ben je de zeikerd, maar ik weet ook dat er heel wat moeders met de ziel onder hun arm lopen omdat het bij een ander altijd beter gaat en het dus wel aan hun zal liggen. Dan ben ik maar de zeikerd, maar zij niet alleen.

    Dochter sliep de eerste 6 weken niet, nog geen 5 minuten kon t stil blijven in de nacht ivm lactose issues/verborgen reflux, dak ging er elke keer weer af. We wisten van voren niet meer dat we van achteren leefden. Andere voeding en daarna volgde een inhaalslag en hadden wij barstende hoofdpijn bij t opstaan, doorslapen niet meer gewend.

    Tuurlijk tandjes/ziekte/nachtterror etc was weer ff omschakelen en dan sleepte ik er weer een matras naast en was t vrij vlot oke (als je voorbij haar party modus kon komen) maar in de regel 19:00-09:00 haalden we wel al of niet met een voeding tussendoor. Wetende dat dat een luxe editie was, waar we in ons handjes voor mochten knijpen.

    Daarna kwamen er geregeld losse incidentjes dat ze super stil met een nijntje lampje dr kamer uit sloop om naar de sterren te kunnen kijken, of besloot dat ze op de overloop wilde slapen (waarbij ze echt dr best deed ons niet wakker te maken want dan mislukte dat plannetje) dus hallo waakslaap. Verder oke-ish.

    Dat veranderde toen ze net een paar dagen 3 was en opgenomen werd in t ziekenhuis. Zwaar benauwd en vermoedelijk peuterastma dus kreeg flixotide mee om dr longen tot rust te brengen...Die rust op dr longen kwam inderdaad...

    We kregen alleen onrust in de nacht op interval basis, maar het lag niet aan de medicatie (dus wel...). Doorslaapstoornis, eerst medicatie, binnen rap tempo "gewenning".

    Eenmaal medicatie er uit (was om de winter/lente en zomer (ivm slechte vergelijking door langdurig geen KDV te hebben gehad) te overbruggen) nog zeker een jaar feest ervan gehad. Pas net een paar maanden dat ze fatsoenlijk slaapt, ze wordt nu bijna 5...

    Dan heb je t geluk dat t er nog maar 1 is. Want die interval spooktochten van 01:30/02:30-05:30/06:30 met elk half uur ongeveer wel weer wat, elke freaking nacht is niet gezond voor je lijf. Plus dat je super licht moet slapen want ze sluipt echt als een ninja. Maar man snurkt als een houtkapcentrale dus dat werkt niet.

    Wij slapen dus al langdurig apart en op de kamerdeur van mn dochter zit een wifi deuralarm (tuya, maar van andere merken zijn ze er ook) als contact tussen magneetjes wegvalt krijg ik een piep op mn telefoon. Heeft me al een paar "gepoetste badkamers" bespaard (tandpasta over de wanden van de douchecabine heen, want mevrouw wil helpuh schoonmakuh om 03:30)

    Ja we zitten er nu nog wel lekker in voor als ukkepuk 2 komt, dat dan weer wel. (die is ook van 01:30-05:30 aan t spoken, maar dan nog in mn buik).
     
  20. Dompiewompie

    Dompiewompie Fanatiek lid

    2 jul 2018
    1.168
    1.488
    113
    Vrouw
    En oh ja onze teckel vindt het ook leuk om midden in de nacht te gaan blaffen regelmatig. Gewoon op niks. Waarschijnlijk denkt die als de baby mag roepen, dan mag ik ook blaffen... NIET DUS :cry:

    En dan ELKE KEER zo blij zijn dat ik naar naar haar kom kijken dat ze een plasje doet van vreugde. Kan ik midden in de nacht nog gaan dweilen ook :thumup:

    En wonder boven wonder ben ik weer de enige die dat hoort. En daarna niet meer kunnen slapen dus. Zucht.
     
    Vero0504 en hummeltje5 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina