Omscholen naar wat???

Discussie in 'De lounge' gestart door zus76, 21 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zus76

zus76 Niet meer actief

Ik zit er over te denken om weer een opleiding te gaan doen.
    Ik ben nu sinds drie jaar thuis en ik merk dat ik toch weer onrustig word.

Even wat feiten op een rijtje:
    - ik heb een MEAO opleiding richting secretarieel
    - aanvulling medische terminologie
    - ik ben bijna 37 jaar.

Ik heb ruim 6 jaar een webshop gehad met woondeco. Maar sinds de komst van A.ction en X. enos is het niet meer te doen. Hun verkoopprijs is mijn inkoopprijs.
    Sinds een klein jaartje heb ik een webshop met handgemaakte baby en kinderkameraccessoires, handgemaakte geboorteartikelen en geef ik kinder/volwassen workshops.

Maar ook dit loopt niet echt super. Op dit moment wegen de kosten niet op tegen de inkomsten.

Ik ben dus erg creatief. Eigenlijk van het soort wat-mijn-ogen-zien-maken-mijn-handen. En ik heb daar erg veel lol in.

Maar goed, nu wil ik dus weer aan de slag. Als medisch-administratieve functie is bijna geen werk te vinden, en als er al vacatures zijn in bijv. ziekenhuis en zorgcentra, dan worden vaak afgekeurde verzorgenden/verpleegkundigen ingezet.

Waar zal in de toekomst nog werk in zijn en sluit aan bij mijn kwaliteiten?

2. raspberry

raspberry Niet meer actief

Wat voor type mens ben je? Want je creatieve kant en de keuze voor een secretariele opleiding, zijn twee totaal verschillende dingen.
    Voor het antwoord op de vraag wat nou echt bij je zou passen, is het dus erg belangrijk om te weten wat voor type mens je bent :)

3. zus76

zus76 Niet meer actief

Klopt idd dat het twee totaal verschillende dingen zijn.
    Ik heb destijds voor een administratieve opleiding gekozen omdat daar veel werk in te vinden was.

Mijn creatieve kant is pas veel later tot bloei gekomen. En daar voel ik me veel meer op mijn plek.

Tja, wat voor type mens ben ik... Ik ben dus creatief, geduldig, heb een groot empathisch vermogen, leer snel nieuwe dingen en ga een uitdaging zeker niet uit de weg.

Graag zou ik in de toekomst 20 tot max. 24 uur willen werken.

Ik zat zelf te denken aan bijv. onderwijsassistent maar het onderwijs is niet echt een sector met veel vacatures geloof ik.
    Welke mogelijkheden zijn er nog meer, waar ik niet zo 1,2,3 aan gedacht heb??

4. raspberry

Activiteitenbegeleiding? Kun je je creativiteit in kwijt en je empatisch vermogen en geduld komt dan van pas in het werken met clienten. Je kunt dan allerlei kanten op: gehandicaptenzorg, psychiatrie, werken met ouderen/geriatrie, werken met kinderen... net wat je maar leuk vindt :)

5. Snaud

Snaud Actief lid

17 nov 2012
    432
    0
    16
    NULL
    NULL
    Dit is ook het eerste waar ik aan dacht!

Om activiteitenbegeleider te worden moet je SPW (MBO) doen geloof ik. Maar je kunt bijvoorbeeld ook creatieve therapie doen (is een HBO studie).

6. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.268
    6.800
    113
    Weet wel dat er in de acticiteitenbegeleiding op dit moment niet veel werk is

Misschien verandert dat als de vergrijzing nog meer doorzet...

7. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.036
    1.857
    113
    Provincie Groningen
    Ik ben bang dat er tegenwoordig niet meer gekeken moet worden naar wat voor werk je leuk vind....maar in welke sector werk te vinden is.
    Verzorgenden of verpleegkundigen bijvoorbeeld.

8. raspberry

Creatieve therapie is totaal wat anders dan activiteitenbegeleider he? Dat is therapie, geen bezigheid, (heb het zelf gestudeerd namelijk).
    Met creatieve therapie gaan solliciteren op functies als activiteitenbegeleider, dan ben je nogal ontzettend overgekwalificeerd...

9. Gerdatje

Gerdatje Fanatiek lid

27 apr 2012
    1.920
    0
    0
    100% Mama
    Achterhoek
    Als activiteitenbegeleider is er echt geen werk te vinden.
    Of het wordt intern vergeven.

10. zus76

zus76 Niet meer actief

Het zal inderdaad lastig worden om een opleiding te vinden waar uiteindelijk ook werk in te vinden is, en dat ik ook nog leuk vind.

In de zorg is ivm mijn fibromyalgie geen optie...
    Misschien toch gewoon nóg meer energie steken in mijn webshop en de workshops en kinderfeestjes.
    Kinderen worden er altijd geboren en feestjes moeten er ook altijd gevierd worden toch? ;)

11. alamea

alamea Fanatiek lid

15 jan 2013
    1.270
    0
    0
    Misschien is het een idee om ook contact op te nemen met culturele centra of buurthuizen?

12. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.036
    1.857
    113
    Provincie Groningen
    Ik heb het idee dat mensen kinderfeestjes ook steeds meer thuis doen om de kosten te drukken.
    Helaas is het overal crisis.

13. singa

singa Niet meer actief

Als je toch wil kiezen voor de administratie zou je misschien de financiële kant op kunnen gaan. Ik werk op de salarisadministratie en kom hier nog wel geregeld vacatures tegen.
    Zeker als je door wilt groeien kun je nu mooi instappen. De komende jaren is er extra veel werk omdat de meeste zorginstellingen nu heel erg bezig zijn met digitalisering.

14. Snaud

Snaud Actief lid

17 nov 2012
    432
    0
    16
    NULL
    NULL
    Dat weet ik :) Maar ik dacht misschien is creatieve therapie ook wat voor haar, gezien 1) met mensen werken, en 2) creatief bezig zijn.

Het eerste is begeleiding en op MBO niveau. Het tweede idd therapie c.q. behandeling en HBO niveau. Maar in beide beroepen zitten die twee aspecten van 'met mensen' en 'creativiteit'. Misschien allebei interessant voor de TO en wil ze ook kijken naar opleidingsniveau in haar keuze of waar in het werk het accent op ligt, dacht ik zo. ;)

15. Snaud

Snaud Actief lid

17 nov 2012
    432
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ah zorg is geen optie dus. Tja lastig... ik weet het verder ook niet zo goed. Misschien kom ik later nog op iets!

16. raspberry

Ah, OK :)
    Binnen de creatieve therapie is werk vinden buiten crisistijd al een crime, dus dat zou ik mensen niet zo 1-2-3 aanraden, behalve als ze echt een passie voor dat vak hebben.
    Als je qua hulpverlening iets op HBO-niveau wilt, kun je momenteel beter voor Maatschappelijk Werk en Dienstverlening kiezen.

17. Loesje86

Loesje86 Niet meer actief

Ik ben sinds kort voor mezelf begonnen met het verkopen van parfums, make-up en huishoudelijke artikelen. Ik moet mn netwerk nog opbouwen, maar je kan hier een leuk zakcentje aan verdienen! Het is dus thuiswerk, en als je het goed doet, er veel energie insteekt, kan je er je fulltime baan gewoon uithalen qua inkomen... Misschien is dat iets voor je? Ook kan je er een webshop mee beginnen, aangezien je daar al ervaring mee hebt... Voor meer info mag je me een pb sturen.

18. Snaud

Snaud Actief lid

17 nov 2012
    432
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ah ok. Ja ik ben ook net afgestudeerd in een zorgberoep (geestelijke verzorging). Daar is ook nul komma nul werk in te vinden met de crisis nu. Maar weet inderdaad minder goed hoe dat met de andere beroepen zit; wel dat het met psychologie en pedagogiek ook lastig is.

Deel Deze Pagina