ik lees hier op zw.p hoeveel vrouwen er bezig zijn met zwanger worden en er zelfs medische hulp bij krijgen (iui, icsi, en van dat soort afkortingen) en ook in het dagelijkse leven hoor ik vele dames die niet makkelijk spontaan zwanger worden. het lijkt haast wel of de mannen en vrouwen minder vruchtbaar worden hoe zou dat komen? ik wil iig de dames die in die medische malle molen zitten veel succes wensen allemaal en petje af voor de moed die jullie nog elke maand opbrengen
Het komt vooral omdat de vrouwen steeds later aan kinderen beginnen... een vrouw van 25 is over het algemeen meer vruchtbaar dan een vrouw van 35. Ook heeft een niet gezonde levensstijl/roken/vet eten kans op een mindere vruchtbaarheid, zowel bij de man als de vrouw. Ik denk zelf dat dit probleem eigenlijk altijd wel heeft gespeeld maar dat het de laatste tijd meer bespreekbaar is geworden.
kan het misschien ook liggen aan het feit dat de lucht steeds vervuilder raakt of zo? of heeft dat helemaal geen invloed
Ik denk ook dat het komt omdat het tegenwoordig veel bespreekbaarder en omdat er tegenwoordig mogelijkheden bekend en bereikbaar zijn voor (bijna) iedereen om er wat aan te doen! Verder is het natuurlijk zo dat door het internet iedereen bij elkaar komt. Dus talloze mensen waar je vroeger geen idee van had en die je helemaal niet kende, die ken je nu wel. Dus ik denk dat het voor een groot deel ook gewoon ligt aan de moderne tijd, de snufjes (internet) maar ook de vooruitgang in de medische wereld.
Ben je arts? Of wetenschapper? Dat je dit als feit neerzet? Ik zie hier toch vrij veel jonge mensen die problemen ondervinden. Ik denk inderdaad wel dat het meer besproken wordt en daardoor vaker voor lijkt te komen. Zou het ook zo kunnen zijn dat de evolutie een handje meehelpt? Er zijn minder mensen nodig omdat mensen langer blijven leven, langer gezond blijven, etc....
Als je nu bekijkt wat er inderdaad mogelijk is...een embryo maken van 3 ouders bijvoorbeeld. Net als TESE ... wordt pas net gedaan hier in Nederland. Nu kunnen meer mensen de molen in, omdat er meer mogelijkheden zijn. Gelukkig!
Ik denk dat er vroeger niet over gesproken werd ik wist voor mijn miskraam niet dat mijn tante een kindje was verloren ong 25 weken. En dat ze met de volgende heel lang in het ziekenhuis heeft gelegen. een andere tante heeft geen kinderen en zei altijd dat ze niet wilde totdat er over gepraat werd op een verjaardag bleek het niet te lukken. Als die daar wel over had gepraat was het via de mmm mischien wel gelukt. Nu word het gewoon gezegd als er iets niet goed blijkt, gaat gewoon de familie door als een nichtje naar het ziekenhuis moet voor een behandeling.
@Carlijn, dit heeft de afgelopen tijd regelmatig in de media gestaan. En hier hoef je dus geen onderzoeker voor te zijn, kan natuurlijk wel hoor
Ik geloof ook wel dat het een oorzaak is, het ging me om de stelligheid waarmee gezegd werd dat dit de oorzaak is. Hiermee veeg je andere eventuele oorzaken wel heel makkelijk van tafel. Daarnaast vraag ik me af of je bij het ouder worden kan spreken van verminderde vruchtbaarheid (in die zin dat er een medisch probleem is). Het is voor mij meer een gevolg van het ouder worden en de daarbij behorende dingen. Ik zou het niet plaatsen onder het kopje "verminderd vruchtbaar" maar onder het kopje "ouder worden" zeg maar. En daardoor dus niet meerekenen als veroorzaker. Ik bedoelde het niet zo, maar als het idd meer voorkomt dat mensen verminderd vruchtbaar zijn dan zou ik meer denken aan ons huidige milieu, kwaliteit van ons drinkwater etc., en meer openheid over het onderwerp.
naast het ouder worden zijn er veel meer redenen waardoor het zwanger worden minder snel gaat, en ik ben gewoon benieuwd wat die redenen allemaal kunnen zijn zo heb ik een vriendin die drie jaar lang bezig was om natuurlijk zwanger te raken (zij is ruim de 40 gepasseerd dus er was niet echt een medische molen toen volgens mij) en heeft nu een zoon van 18 ze is dus toen wel zwanger geworden en daarna heeft ze 5 jaar lang alsnog geprobeerd voor een tweede kindje en dat is helaas niet gelukt dan vraag ik me af, het is toch al eens eerder gelukt waarom deze keer dan niet?
Het is en blijft een wonder, je moet ook een beetje geluk hebben. Daarnaast is niet alleen het lichamelijke aspect belangrijk in mijn optiek. Gelukkig dat het nu veel meer bespreekbaar is, en we niet meer zo onwetend hoeven zijn als een stel, geen kindjes heeft.
Ik ben geen bioloog of dergelijk maar ik dacht dat er ook andere oorzaken waren, waardoor mannen/vrouwen een verminderde vruchtbaarheid hebben. Zoals een ongezonde levenstijl, maar naast dit aspect zijn er nog andere oorzaken, bepaalde dingen in de lucht, eten zorgen er ook voor dat de vruchtbaarheid naar beneden gaat. Ook door het gebruik van de pil komen er steeds meer bepaalde hormonen in het water iedereen drinkt het met alle gevolgen vandien. Net zoals slecht ondergoed bij mannen. Er zullen waarschijnlijk nog wel dingen zijn hoor. Groetjes Stephanie
bij mij is er sprake van een hormonale afwijking...ik heb geen eisprong uit mezelf, en wordt met hormonen geholpen dat ik die dus wel krijg.. dit zit 'in' je of niet....helaas moet ik er wat langer over doen, meer geduld hebben en meer er voor over hebben...maar ik hoop dat het wachten enz. snel beloond wordt.
@rach84 het feit dat ik het steeds meer lees/zie/hoor om me heen maakt me nieuwsgierig naar of het indd gewoon meer bespreekbaar is geworden of dat het toch steeds minder wordt dor factoren die met deze tijd te maken hebben
ik denk een combinatie van beiden. doordat vrouwen steeds meer werken (en daar door de overheid ook toe gestimuleerd worden) is plannen heel belangrijk geworden. dus ook het "plannen" van een kind. als het niet lukt zoals bedacht, gaan mensen eerder naar een arts dan vroeger. daarnaast beginnen vrouwen later aan kinderen te denken. Hoe ouder je wordt, of minder vruchtbaar vrouwen over het algemeen zijn. en natuurlijk is er nog steeds een groep die "gewoon pech" heeft, geldt ook voor een vriendin van mij. Ze is jong, gezond, en na jaren proberen nog steeds niet zwanger
Zou het kunnen zijn dat het ook meespeelt dat vrouwen tegenwoordig onder hogere druk staan? We moeten meer en hebben meer stress? Of zou dat meevallen en hadden onze moeders/oma's net zoveel stress? Wie heeft hier een idee over? Ik heb zelf namelijk vaak het idee dat ik allerlei ballen in de lucht moet houden, en soms denk ik stiekem: was die vrouwenemancipatie er maar nooit geweest
Hier was het de mannelijke factor. Ook een gezonde jonge man. Ik denk ook dat het steeds meer gaat worden, eetpatronen, soort werk, luchtvervuiling, gebruik van apperaten met straling enz.