Nio test belangrijk voor schooladvies?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Gymgirl, 9 sep 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Gymgirl

    Gymgirl Fanatiek lid

    17 jan 2018
    1.848
    888
    113
    Vrouw
    In de plusklas doen ze inderdaad opdrachten, maar wat precies weet ik niet.
    Vandaag sprak ik de juf en school gaat dit jaar veel aandacht besteden aan de schoolkeuze. En als de keuze na de brugklas niet passend blijkt, kan dit aangepast worden. Dit vond mijn zoon fijn om te horen. Hopelijk geeft het hem voor nu wat rust.

    @Amarens Wij vonden het heel fijn om in groep 7 al open dagen te bezoeken. Hij heeft toen echt gekeken of hij de school leuk vond. Er bleven er 2 over, maar eigenlijk was het voor hem al duidelijk welke het gaat worden. In februari of maart zijn er weer open dagen. Misschien wil hij bij beide scholen nog gaan kijken. Dit jaar gaan we echt kijken op het niveau dat hem geadviseerd wordt. En dan moet hij zelf maar gaan bepalen of hij dat ook wil.
    Wel fijn dat er 5 scholen zijn om uit te kiezen. Daar moet iets voor hem tussen zitten.
     
  2. Beheer

    Beheer Administrator
    Medewerker

    11 feb 2005
    16.124
    2.851
    113
    Op verzoek heropend.
     
  3. Gymgirl

    Gymgirl Fanatiek lid

    17 jan 2018
    1.848
    888
    113
    Vrouw
    Bedankt voor het heropenen.

    Inmiddels hebben we de uitslag van de NIO en het oudergesprek. De NIO was 'slecht' gemaakt door onze zoon, tenminste dat vond hijzelf. Wij dachten dat er een HAVO/VWO advies uit de NIO kwam, maar de leerkracht zei dat het een VWO advies is. Maar ze kijken dus naar veel meer dan deze test. De cito's van groep 6-8 tellen mee, de prestaties in de klas (toetsen en maakwerk) en de eindtoets. Ze vertelden dat ze onze zoon minimaal VWO gaan adviseren. Maar gymnasium plus past ook bij hem, qua niveau! Aldus de leerkracht.

    We hebben het samen met onze zoon besproken en hij geeft aan dat hij naar gym+ wil. Hij gaat nu al 1 dag in de week naar de middelbare school en daar een extra plusklas te volgen. Hij vindt het geweldig! Ook wel geruststellend dat er geen nerds in die groep zitten. Hahahaha!! Dat was 1 van de eerste dingen waar hij mee thuis kwam.

    Krijgen jullie aparte info avonden over de middelbare scholen in de buurt? Hier is er laatst zo'n avond geweest waarin iedere school een promotieverhaaltje kwam vertellen.
     
    lovewinnie vindt dit leuk.
  4. Jale

    Jale Fanatiek lid

    8 nov 2006
    1.687
    359
    83
    Hoelang hebben jullie moeten wachten op de uitslag van de NIO? Dochter heeft hem morgen 3 weken geleden gemaakt maar heb nog niks gehoord/gezien.
     
  5. Gymgirl

    Gymgirl Fanatiek lid

    17 jan 2018
    1.848
    888
    113
    Vrouw
    Ik geloof iets langer dan een maand.
     
  6. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.806
    32.714
    113
    Is de nio net zoiets als de dia toets? Die doen ze nu bij zoon voor het eerst op school. Maar vind het wel raar, vandaag moeten ze die toets oefenen, maar telt het nog niet mee. Halverwege april moeten ze dan de officiële dia toets maken, maar half maart moeten ze al ingeschreven staan op de middelbare school, dus wat is dan het nut van die toets?
    Vanavond ook oudergesprek over het voorlopig advies ( wat ik ook niet snap, want in juli ook al een voorlopig advies gekregen en geen toetsen meer sindsdien en dezelfde leraar). Ik vind het lastig hoor
     
  7. Gymgirl

    Gymgirl Fanatiek lid

    17 jan 2018
    1.848
    888
    113
    Vrouw
    Dia ken ik niet. NIO is een intelligentie onderzoek. Daarnaast krijgen ze nog een eindtoets. 1 in februari geloof ik en 1 in april. Die van februari telt dan nog mee voor het definitieve advies.
    Alleen als blijkt dat de laatste toets (april) zeer goed gemaakt is kan een schooladvies omhoog worden bijgesteld. Is de toets slecht gemaakt zal het advies niet naar beneden worden bijgesteld.

    Het belangrijkste is dus het oordeel van de docenten, op basis van voorgaande jaren (cito's) en de resultaten van groep 8.

    Heb je zelf al enig idee welk niveau hij gaat doen?
     
    Amarens vindt dit leuk.
  8. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Het is ook zeker lastig!
    NIO is geen eindtoets, is eerder een intelligentieonderzoek. De eindtoetsen worden landelijk ergens eind april gemaakt.

    Eindtoetsen

    Scholen kunnen kiezen uit de volgende eindtoetsen:
    De school kiest voor 1 toetsaanbieder, zodat alle leerlingen (op alle locaties van de school) in het voorjaar dezelfde toets maken.

    Hier wordt de IEP afgenomen.
     
    suus1983 vindt dit leuk.
  9. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    @Gymgirl vindt je zoon Latijn en Grieks leuk?
     
  10. Gymgirl

    Gymgirl Fanatiek lid

    17 jan 2018
    1.848
    888
    113
    Vrouw
    #30 Gymgirl, 19 nov 2019
    Laatst bewerkt: 19 nov 2019
    Latijn denkt hij wel leuk te vinden. Grieks weet hij nog niet. Hij vraagt zich af wat het nut daar van is. Griekse mythologie vindt hij wel interessant.
    In de brugklas krijgt hij alleen Latijn, daarna (in de 2e geloof ik) komt Grieks erbij.
     
  11. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Herkenbaar hier vraagt zoon zich ook af wat het nut van Latijn en Grieks is. Daarom wordt het waarschijnlijk geen gymnasium. Hier zijn de info avonden tussen de herfst en de kerstvakantie in. De open dagen zijn in januari en februari en de kinderen moeten voor 1 maart ingeschreven worden.
     
  12. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.806
    32.714
    113
    We hebben eind groep 7 ook een voorlopig advies gekregen. Was destijds havo-vwo.
    Nio doen ze hier niet dus.
     
  13. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.806
    32.714
    113
    Ok bedankt voor je reactie. Nio wordt hier niet gedaan. Voorheen alleen bekend met cito toetsen. Dit jaar voor het eerst hiermee te maken.
     
  14. Gymgirl

    Gymgirl Fanatiek lid

    17 jan 2018
    1.848
    888
    113
    Vrouw
    Het nadeel is dat hij hier naar een HAVO/atheneum klas kan of naar gymnasium+. In het tweede jaar zal gymnasium+ splitsen in atheneum, atheneum+, gym en gym+.
     
  15. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Oh maar dat klinkt wel leuk dat gym+ in het tweede jaar gaat splitsen. Dan kan hij eventueel voor atheneum+ kiezen als hij klassieke talen niks vindt. Hier kan het niet, als je voor gym kiest dan zit je vast aan Latijn en Grieks of je moet van school veranderen.
     
  16. Gymgirl

    Gymgirl Fanatiek lid

    17 jan 2018
    1.848
    888
    113
    Vrouw
    Dat is ook erg fijn. Want die klassieke talen is hier nog wel een dingetje.
     
  17. Mybrand2018

    Mybrand2018 Fanatiek lid

    22 apr 2018
    1.751
    883
    113
    Nou hier maandag beginnen ze aan de drempeltoets

    Die duurt zo 2 dagen

    Dat advies moeten we een school zoeken gaan

    Groep 7. Havo/vwo advies

    Zijn rekenen zit die op niveau A
    Begrijpend lezen ook niveau A
    Spelling een B

    Vorig jaar zei de juf hij moet makkelijk vwo kunnen halen

    De meester nu zei dat ook

    Alleen in april krijgen ze nog een cito volgens mij

    Het is meer zo de school die we voor ogen hebben is alleen VWO 1e en 2ejaar word dat of atheneum of gymnasium

    Andere niveaus zijn er niet op die school
    Dus met een eventuele havo kom je er niet
     
  18. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.591
    3.483
    113
    Wat fijn dat hij de NIO ook goed heeft gemaakt, weer een zorg minder.

    Hier kun je per middelbare school als ouder naar een informatiebijeenkomst. Voor de kinderen hebben ze proeflessen enz. Ze gaan ook met de basisschool naar de twee scholen hier waar de meeste kinderen naartoe gaan. Verder nog voor ouders en kinderen open dagen.

    Op de basisschool zelf heeft school zelf een informatie-avond gehouden over middelbare scholen, NIO, cito, niveaus, inschrijven enz. in het algemeen.
     
  19. Gymgirl

    Gymgirl Fanatiek lid

    17 jan 2018
    1.848
    888
    113
    Vrouw
    Als de juf en meester denken dat VWO makkelijk haalbaar is dan gaat dat vast lukken. Hij heeft mooie Cito-scores.

    Zijn jullie al bij die school gaan kijken?
     
  20. Mybrand2018

    Mybrand2018 Fanatiek lid

    22 apr 2018
    1.751
    883
    113

    Nee nog niet

    In januari zijn er open dagen. En dan hebben we ook zijn advies en kunnen we gaan kijken


    Vanaf wanneer mag je inschrijven dan ?

    Sowieso zit niks op fiets afstand

    En met OV zit je op 1u en 15 reistijd
    Als ik hem met de auto breng dan is het ongeveer 30 minuten rijden

    Dus me moeten alle opties En bespreken en bekijken wat haalbaar is

    Zit het in dat hij moet overstappen en er hier ook geen trein heen gaat wij wonen vlakbij het station
     

Deel Deze Pagina