Ik heb expres zelf niet gebeld, maar mijn handen jeukten.. Dit om te voorkomen dat er gezegd zou worden: ah, ik wilde u nèt bellen! Vrijdag was het trouwens kerstviering, dan ga ik ze niet met zulke dingen lastig vallen, maar reken maar dat ik na de vakantie alsnog even na ga vragen wat hier de reden voor is. Over mijn dochter: altijd een uitmuntende leerling geweest! Ik heb haar na aanleiding van het advies ook aangemeld op havo/vwo maar presteerde daar zo goed (nu nog dus) dat ze naar 2gymnasium/Cambridge kon. Ik ben er gewoon ontzettend boos over nu dat b/k zijn advies waarschijnlijk gaat worden! Dit is nooit besproken of aangehaald, en dat lijkt me toch niet overbodig bij een b/k advies. Als ik geweten had dat dit erin zou zitten, was hij blijven zitten in groep 6 of 7.. Ik vind het bij een kind als hem, totaal niet nodig om naar b/k te gaan. Zijn intelligentietest geeft havo aan. Dan is vmbo-t toch een mooie middenweg? Hij gaat zich daar vervelen en rottigheid uithalen. Voor de leraar is het makkelijk: die denkt volgend jaar eindelijk van hem af! Maar het is wel mijn kind, en ik wil het beste voor hem!
Natuurlijk wil je het beste voor je kind, gelijk heb je! Hebben ze dan ook gesproken over leerwegondersteuning? Met een B/K advies zou je dat namelijk wel verwachten.... Het gedrag van je zoon kan misschien de reden zijn voor een advies dat lager ligt, maar dan zou jij al veel vaker met de leerkracht om tafel moeten hebben gezeten, terwijl je juist schrijft dat je er alleen met de oudergeprekken bent.... Mocht het advies nu wel TL worden, dan zou ik de leerkracht wel vragen hoe dit zomaar ineens kan. Ik vind het in ieder geval een ongeloofwaardig verhaal als ze zeggen dat hij het de laatste weken heeft laten zien. Hopelijk houd je ons op de hoogte....
Zo is dat hier ook gegaan. Zoon is erg leergierig en scoorde alle jaren op alle gebieden a maar vaak zelfs a+. Vorig jaar was en minder jaar, meester langdurig afwezig en uiteindelijk overleden. Hierdoor heeft de klas best wat hinder ondervonden een zorgde dit ook wel voor botsingen tussen de voornamelijk jongens. In die tijd werd de entreetoets afgenomen. Hij scoorde tussen havo en vwo met als opmerking dat met deze score overleg met basisschool gewenst is. Zij gaven aan mocht het met de eindcito nodig te zijn, ze vwo zullen adviseren. Maar ik hoor om me heen dat er een hoop kinderen nu naar de cito bijles gaan. Wel bijzonder want in mijn ogen staat het advies gewoon al op papier. Net of dat hij als hij door de spanning laag scoort hij ineens naar het vmbo moet.
@twinklestar: dat hoor je steeds vaker.. Cito-les. En voor sommige kinderen is het misschien ook best nuttig. Maar hoop ouders maken wel een heel zwaar verhaal van de Cito vind ik. Buiten dat het natuurlijk heel belangrijk is op de juiste school te komen.... Schiet je dat misschien een beetje voorbij door puur op Cito te trainen ipv op vaardigheden Andere kant.. Hier een kind dat structureel veel lager scoort dan ze zou kunnen. En dan is het misschien wel een idee. Maar dat komt meer doordat ze niet of niet goed naar de vragen luistert en vaak gewoon te ver doordenkt. Terwijl wij een traject in gingen met iq-testen ivm vermeende slimheden.. Scoorde ze een lage D en een lage C op de Cito op school. Gelukkig hebben ze ook een leerlingvolgsysteem waaruit bleek dat niet dat combineerde met haar vaardigheden de rest van het jaar. En natuurlijk.. Dat is pas kleutercito.. Maar kan me voorstellen dat je met de groep 8 Cito... Dat toch een stuk spannender vind als je weet dat je kind puur slecht scoort op Cito. Ligt de Cito in lijn met de rest van het jaar... Lijkt een Cito-training me minder handig. Scoor je heel hoog... En moet je je daarna de komende jaren 3 slagen jn de rondte werken om het bij te houden. (Of je houdt het helemaal niet bij.. Dat kan ook nog)
De Eindtoets 'oefenen' wij ook. Dit doen we, zodat de leerlingen bekend zijn met de vraagstelling. Ook wordt er door Cito op een bepaalde manier getoetst. De leerlingen komen hier in de methode (voornamelijk bij begrijpend lezen) nauwelijks mee in aanraking. Bijvoorbeeld: in de methode lees je een tekst en je beantwoordt vragen over de tekst. Je kan dan vragen krijgen die je letterlijk uit de tekst kan halen en vragen waar je een logisch antwoord op moet bedenken. In de Eindtoets moeten leerlingen zinnen/ of stukjes tekst vervangen, verplaatsen of weglaten. Dat is echt een verschil. We willen dat een kind de Cito naar zijn/haar beste kunnen maakt. We zouden het jammer vinden dat ze een lagere score zouden halen, omdat ze deze manier van begrijpend lezen niet geoefend hebben. Ik ben het wel eens dat men er soms ook wel in doorslaat. Als ze de nodige media eromheen nou eens zouden weglaten, dat zou al veel schelen. Aan het begin van het jaar, leg ik altijd uit dat het advies wordt gegeven op basis van de resultaten van groep 6t/m8 (soms groep 5). Dat we de Eindtoets dus niet gebruiken voor het advies, maar meer om met elkaar te vergelijken. Als het zover is, wordt op het journaal gewoon gezegd: "de Eindtoets komt er weer aan, deze toets gaat bepalen naar welke school je straks kan gaan!" En ja hoor, hup, de kinderen (+ouders) weer in de stress...
Saskia en Alistair, trainen voor de groep 8 cito heeft toch helemaal geen zin? Ik bedoel het schooladvies hangt af van je scores van de afgelopen jaren, je werkhouding, entree toets en eindcito. Leuk als je door veel oefenen en hoge eindscore haalt maar wie hou je dan voor de gek? Ik ben aan dat als je daar een hoge uitkimst hebt terwijl je jaren gemiddeld gepresteerd hebt je niet ineens van vmbo naar vwo mag. Of andersom zoals bij ons, van vwo advies naar vmbo.
Als wij een twijfelgeval hebben (bijvoorbeeld havo of vwo), waarbij de VO-school liever wil dat we dan voor het lagere niveau kiezen, kan de Citoscore wel de doorslag geven. Als de score veel lager is, dan kan de VO-school ervoor kiezen om toch lager te plaatsen. Dit is altijd wel in overleg met de basisschool, maar toch hebben we liever dat een kind ook geplaatst wordt waar wij hem of haar willen hebben, zonder dat we daar een discussie met de VO-school over moeten voeren. De basisschool brengt een advies uit, maar de VO-school verzorgt de plaatsing. Zij zijn niet verplicht zich aan het gegeven advies te houden. Daarnaast word je als basisschool afgerekend op de uitslag van de Eindtoets. We oefenen om de kinderen een score te laten halen die bij hen past. We zijn er niet op uit om de leerlingen hoger te laten scoren dan van hen verwacht wordt.
Natuurlijk houd ik jullie op de hoogte! Maar voor nu laat ik het maar even rusten, het is nu toch kerstvakantie...
Nee. Er is nog nooit iets besproken over leerwegondersteuning. En ik ben het laatste jaar pas minder aan school. Hij zit in groep 8 en gaat zelf naar school, hier 5 minuten vandaan. Verder ben ik 12 jaar actief geweest in de oudervereniging en heb me vanaf dit schooljaar niet meer herkiesbaar gesteld, aangezien dit toch het laatste jaar zal zijn. Ik snap dat je/jullie dit een ongeloofwaardig verhaal vinden...dat vind ik namelijk zelf ook. Mijn zoon is niet de gemakkelijkste...dat geef ik grif toe...maar hij is wel mijn kind en ik heb, zoals jullie kunnen lezen er alles aan gedaan om evt beperkingen uit te sluiten. Met de juiste aanpak/omgeving kun je heel veel bereiken met hem. Hij is heel nerveus en heeft zenuwtikken. dat is eigenlijk het grote probleem. Hij is geen brutale aap, mochten jullie dit denken. Ik hoop echt dat ik samen met de school, tot een goede oplossing kom, en dat we de basisschool gewoon gezellig af kunnen sluiten. Het enige wat ik wil is dat hij naar de school van zijn keuze kan gaan met goede begeleiding. Heel het advies b/k viel gewoon rauw op mijn dak.
Ik kan me goed voorstellen dat het rauw op je dak is gekomen en super goed dat je er zo achteraan gaat! Zo te lezen hebben ze het vaker lager ingeschat dus ik kan me voorstellen dat wil dat ze er nog eens naar kijken. Je bent heel reeel, Havo is misschien te hoog gegrepen icm hoe hij is maar het advies echt veel te laag. Laat het idd voor nu even rusten, fijne vakantie!
Ik heb niet alles gelezen, maar de cito gegevens van groep 6,7 en 8 zijn ook van belang voor een advies ..Als de school "parnassys" gebruikt (registratie systeem) kun je heel mooi in een tabel zien, wat het advies volgens zijn scores moet zijn. Dit is exclusief zijn methodegebonden toetsen en de observaties van de leerkracht.
Maar goed, stel je voor dat hij wel HAVO kan, maar een slechte werkhouding heeft ..onthoud wel dat het VO veel vraagt van kinderen; huiswerk plannen, meerdere toetsen per week, zelfstandig werken en nakijken Als dit er allemaal niet in zit, denk ik dat een lagere "instap" misschien een goed idee is. Hij kan na een jaar of twee weer hogerop .toch?
Mja maar dan zou TL wel logischer zijn toch? Minder zwaar qua kennis en wel ruimte om de bijbehorende studievaardigheden te leren. En eigenlijk zou je natuurlijk hopen dat school hem dat nu alvast bij brengt. Maar goed.. Daar kun je vanaf hier weinig over zeggen natuurlijk.
Naar de HAVO hoeft hij niet hoor! Ik snap echt wel dat dat niet reeel is! Maar vmbo-tl moet echt wel kunnen denk ik! Echt bedankt voor jullie reacties! Ik heb er echt heel veel aan!
Nou, we zijn net thuis van het adviesgesprek.. Advies: vmbo g/t Ik kan hem dus aanmelden op de school waar hij graag naar toe wil. Ik ben opgelucht en blij! Ze hadden nog eens naar zijn schoolresultaten gekeken van de afgelopen 3 jaar. En waren tot de conclusie gekomen dat bk toch echt wel onder zijn kunnen zou zijn. Ik had verder trouwens niks meer gehoord, dus ik was best zenuwachtig. Trouwens wel met leerwegondersteuning ivm zijn gedrag.
Nou wat fijn! Dit topic heeft me toch wel even bezig gehouden. Zo te horen hebben ze nu toch gewoon gedaan wat ze moesten doen om tot een advies te komen. Weer een zorg minder!
Gelukkig goed afgelopen Lionesse. Snap helaas ook dat het soms zo raar gaat. Als het aan mij had gelegen had zoon nog een jaar de basisschool mogen door lopen van mij. Niet op gelet ik of ben uit gegaan van hun deskundigheid. Maar hij heeft twee keer groep vier gedaan en groep vijf heeft hij helemaal niet gedaan en ging meteen naar groep zes. Zo dat hij toch met 12 naar het vmbo kon. Jaren hing hij op praktijk sommige vakken wel op vmbo hij doet zijn toetsen en scorden boven verwachting ook met iq. En toch veel problemen gehad al van af september begon al met schorsing. Terecht dat wel. Maar ik ben er van overtuigt dat een goede leraar staat en valt met het begrip hebben voor een kind dat het al moeilijker heeft. Gaven ze hem eerst bij les voor wiskunde waar van ik al dacht hier klopt iets niet hij heeft bij les nodig voor engels en nederlands. Wiskunde zijn eerste cijfer was een 3.5 daarna 7.5 en een 9. Vandaag brief hij gaat bij les krijgen voor ja wel engels. Soms weet ik het ook niet meer hoor.
Mijn zoon kwam vandaag thuis met de uitslag van de cito. Zijn score is: 540. Ik ben enorm trots dat zijn inzet/gedrag zo'n goede omslag heeft gemaakt. Ik wist gewoon dat zijn schooladvies nooit geen VMBO bk kon zijn. De leraar en ik hebben de handen ineen geslagen om zijn resultaten naar behoren te laten zijn. En ik ben blij en trots dat dat gelukt is! De band met de leraar is nu hartstikke goed. En ik vind het fijn dat we zijn periode op de basisschool fijn af kunnen sluiten. Bedankt voor alle adviezen en tips! Ik wilde dit jullie nog even laten weten.