Nio test?

Discussion in 'Schoolkinderen en pubers' started by Mya, Oct 9, 2024.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Mya

Mya Fanatiek lid

Apr 12, 2012
    2,727
    2,228
    113
    Wij moeten als ouders toestemming geven voordele test in groep 8, zijn er die er toevallig ervaringen mee hebben? Goed of slecht? Wij twijfelen omdat t een test is van ruim 2 uur en die door een praktijk wordt afgenomen, meer informatie hebben we niet gekregen.

2. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

Dec 13, 2019
    13,010
    14,675
    113
    Female
    Ik neem aan dat hij klassikaal afgenomen wordt?
    Ik ken hem niet en heb dus even gegoogled erop. Het wordt dan naast de doorstroom toets gebruikt om een goed advies te geven voor het vo.

Klinkt prima toch? En 2 uur is toch wel te doen? Met de cito waren ze veel langer bezig.

Waar twijfel je dan aan?

3. Jo79

Jo79 VIP lid

May 6, 2007
    25,063
    3,858
    113
    NIO deden ze hier alleen bij verwacht VMBO-advies. Mijn kinderen kregen hem daarom niet, maar ik had al uitgezocht dat hij niet erg geschikt was bij bijvoorbeeld dyslexie, dus ik had geen toestemming gegeven als daarom gevraagd werd.

Mya likes this.
  4. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

Mar 28, 2020
    9,462
    8,613
    113
    Female
    Hier is deze test gewoon klassikaal afgenomen door een extern iemand. Was pittig, maar daardoor wel een zicht in het advies voor het vo.
    Ik neem aan dat dit bij jullie ook gewoon klassikaal gebeurd? Dan zou ik hier gewoon aan meedoen.

Mya likes this.
  5. Mya

Mya Fanatiek lid

Apr 12, 2012
    2,727
    2,228
    113
    Ik heb nogal een dochter, die zich altijd druk maakt voor wat voor toetsen dan ook, en dit wordt dus door een praktijk gegeven, staat erbij, en vind t bijzonder dat we er toestemming voor moeten geven, blijkbaar is t niet iets wat standaard wordt gedaan.

6. MrsBucket

MrsBucket Fanatiek lid

May 27, 2014
    1,225
    650
    113
    Zoon heeft de nio gedaan maar het advies wat daaruit kwam, klopte voor geen meter (vmbo-b, hij zit nu op het gymnasium). In de hele klas was de uitslag (veel) lager dan de adviezen. Ik zou het niet nog eens laten afnemen. Vraag me ook af waar het nodig voor is, naast alle Cito’s en andere toetsmomenten én de kennis van de leerkrachten die de kinderen al heel lang kennen…

Mya likes this.
  7. Jo79

Jo79 VIP lid

May 6, 2007
    25,063
    3,858
    113
    Nee klopt, want het is geen kennistest, zoals Cito, maar een capaciteiten/intelligentie-onderzoek. Daarnaast wordt het door een extern bureau gedaan, dus ze moeten wel toestemming vragen.
    Lijkt me prima als je een kind hebt zonder adhd/dyslexie/hoogbegaafdheid noem maar op wat meespeelt, want in dat geval laat ik liever een individuele test afnemen. Maar daar zul je je dus even in moeten verdiepen en kijken of je er goed aan doet of niet. Het kan ook zeker voordelen hebben.

Mya likes this.
  8. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

Dec 13, 2019
    13,010
    14,675
    113
    Female
    Ja dat is dan wel lastig. Dat geeft dan natuurlijk wel extra spanning. Aan de andere kant zal ze nog heel wat jaren toetsen gaan krijgen (en examens) ze zal hier toch ook mee om moeten leren gaan.
    Die toestemming is denk ik nodig vanwege het feit dat een extern iemand de toets afneemt. Niet de eigen leerkracht.

Op welk niveau verwacht je nu dat ze zal kunnen starten op het vo?

9. Mya

Mya Fanatiek lid

Apr 12, 2012
    2,727
    2,228
    113
    Ze zit ergens tussen mavo/havo in, ze is sowieso altijd een raadsel voor alle juffen altijd, ze let soms totaal niet op, ze is nogal een dromer zeg maar, soms doet ze de opdrachten bv heel goed, en de toetsen slecht of omgekeerd, maar dan haalt ze t daarna weer dubbel in, waardoor ze dus weer hoger uitkomt.

10. Mya

Mya Fanatiek lid

Apr 12, 2012
    2,727
    2,228
    113
    Ik heb trouwens de juf even aangesproken vandaag, zij is mee gegaan van groep 7 naar 8, dus ze kent mijn dochter ook goed. Juf geeft aan dat ze t gebruiken als soort second opinion, het wordt i.i.g. niet als doorgevende factor gebruikt. En ik heb mijn dochter net gevraagd, ze wil zelf wel mee doen, ze lijkt zich er i.i.g. niet druk over te maken, dus denk dat ik maar toestemming ga geven, morgen moet ze t toestemming briefje inleveren.

11. aardbei1707

aardbei1707 Fanatiek lid

Aug 20, 2012
    4,244
    681
    113
    Mijn dochter kreeg hem vorig jaar ook. Klassikaal en werd afgenomen door een extern persoon.
    Achteraf gezien vond ik de toets niet per se nodig. Vooral ook omdat heel veel scholen deze toetsen niet maken.
    Mijn dochter was er ook erg gespannen door (dit is ze altijd bij zulke toetsen) en haalde ook een lager niveau als bij de cito's en doorstroomtoets. Volgens mij was deze toets ook op tijd? weet dat even niet meer, maar mijn dochter is niet zo snel namelijk ;)

Mya likes this.
  12. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

Dec 13, 2019
    13,010
    14,675
    113
    Female
    Dan zou ik haar die toets laten maken.

Mya likes this.

Share This Page