Zoals de titel zegt; telt de 20 weken echo mee als groei echo? Met 20 weken werd de baby op p80 gemeten. Ik moest met 24 weken een suikertest doen want de baby was groot. Nu met 27 weken een groei echo gehad en is de baby gezakt naar p57. Ik moest de groei echo met 20 weken niet meerekenen en er is volgens hun geen daling in de groei curven. Huh? Maar ik moest op spel en sprong wel de suikertest doen want oh de baby was groot. Nu is er een aanzienlijke daling. Volgens de verloskundige weegt de baby nu 1.1 kilo. Dat strookt toch niet met de p57? Ze zegt dat baby’s nu pas vet aanmaken (onderhuidsvet) en dat het nu pas begint met echt aankomen. Ja dat weet ik, maar mijn zoon was met 20 weken ook p84 en had geen dip in de curven die steeg alleen maar. Ik maak mij dus zorgen want de baby volgt niet meer zijn lijntje en de verloskundige zegt dat dit de eerste officiële meting is terwijl dat dus niet het geval is. In een ander ziekenhuis hebben ze juist expres de baby expres gemeten en zei ze dat ze zich zorgen zou maken als de baby kleiner zou gaan worden met de groei echo’s. ( vooral met de voorgeschiedenis van onze zoon die was 4.4 kilo bij de geboorte) Nou dat is nu het geval. Maar het streekziekenhuis onderneemt totaal geen actie want het valt binnen de normale curven. Dat snap ik zelf natuurlijk ook wel. Maar de baby volgt toch zijn eigen lijntje? (20 weken echo was in een ander ziekenhuis dan mijn gewone controles van o.a. vandaag.)
Ik had telkens GUO's met 20 weken en die werden door de vk gewoon meegenomen om de groei te monitoren. Gegevens van de GUO werden naar de vk doorgestuurd na afloop. Dus ja, hier was dat wel zo. Maar goed, dat was in 2011 en 2012. Ik weet niet of er intussen wat gewijzigd is.
Bij de verloslundige werd die wel meegerekend, maar bij de gyn zijn alle verloskundige echo's erbuiten gelaten mbt groei en is de groeicurve opnieuw begonnen Had ik de 20 weken echo in ander ziekenhuis gehad, werd die ook niet meegerekend omdat er andere apparatuur kan zijn, andere procedure etc wat de meting kan beïnvloeden.
Bij mij werd die ook meegenomen overigens heb ik vanwege een te volle planning 1x groeiecho gekregen bij andere gynaecoloog en die ene echo wijkt enorm af van de lijn. Ik heb toen 2 weken enorm gestresst, terwijl de echo’s daarna van mijn eigen gynaecoloog allemaal netjes in dezelfde lijn liggen. Toch kwestie van andere manier van meten ofzo... Dus misschien nog even afwachten wat de volgende groeiecho zegt?
Ik word er gewoon enorm zenuwachtig van en vraag mij echt af waarom de 20 weken echo niet meegerekend word als zijnde groei echo. Ik wacht inderdaad de groei echo (over 3 weken) bij de gyn af. Ik vind van p80 naar p57 best een groot verschil.
Bij mij werd de 20’weken bij de gyn (GUO) niet meegenomen. Bij beide niet. Groei echo’s pas vanaf week 27 en toen werd alles meegenomen.
Ja snap ik! Bij mij was het verschil P54 bij mijn eigen gyn en p11 bij de vervangende andere gyn... dus van gemiddeld naar dysmatuur... Ik schrok me echt rot. Toen ik daarna weer bij mijn eigen gynaecoloog was bleek het P49 te zijn. Dus zou Idd gewoon afwachten, 2x meting door dezelfde persoon zou ik meer vertrouwen edit: bij mij lag het ook erg aan de ligging van de baby, ze lag de ene keer in stuit en dan kunnen ze ook minder goed meten. Dus ook ligging speelt mee
Jeetje! Dat is ook een groot verschil zeg daar zou ik helemaal van schrikken. Probleem hier is dat er telkens een ander gaat meten. Bij de 20 weken was het in een ander ziekenhuis, van de week bij de verloskundige en over 3 weken bij de gyn.
Hier werd de GUO niet meegenomen, dat was alleen een indicatie om het in de gaten te houden. Vanaf 28 weken en dan elke 3 weken. Dus met 31 weken hadden we het eerste lijntje om te zien.