Ik zit te twijfelen waar ik de nipt wil laten uitvoeren. In het universitair ziekenhuis Antwerpen of via een van de priklocaties van Gendia. Het prijsverschil tussen beide is 200. Voor 50 benzine rijdt in op en neer naar Antwerpen dus is het voordeel nog steeds groot t.o.v. hier in de buurt laten prikken. Maar nu lees ik op internet dat er drie soorten testen in Amerika (waar het bloed naartoe opgestuurd wordt) worden gedaan, waarvan de Harmonytest verreweg het meest betrouwbare zou zijn. Gendia voert de Harmonytest uit. Daarnet heb ik even naar het UZA gebeld en daar werd me verteld dat ze het onderzoek zelf ter plaatse uitvoeren, dus niet opsturen. Ik wordt hopleijk morgen teruggebeld door iemand die meer over het onderzoek zelf kan vertellen, want ik vind het lastig om dan nu te bepalen welke test beter zou zijn. Betaal je naast de 590 voor Gendia trouwens ook nog transportkosten naar België als je het hier in Nederland laat prikken? Is hier iemand die zich hier al eens in heeft verdiept of die in het UZA is geweest? Ik lees eigenlijk vooral veel over Gendia op het internet. Alvast bedankt!
Ik ben toevallig vorige week maandag naar het UZA geweest in Antwerpen. Wij zijn er heel tevreden over! We waren binnen een half uurtje klaar. Ook geholpen door een erg vriendelijke vrouw. En we hebben gisteren de uitslag gekregen, erg snel dus. Dus ik kan het aan iedereen aanraden. 😃
Bedankt voor je reactie Tailsy! Hebben ze nog iets gezegd over de betrouwbaarheid van de test? En hoe moet ik het me voorstellen: een praatje met uitleg, formulier invullen, bloed afnemen en klaar? Of hebben ze ook nog een echo gemaakt? Ze kijken toch ook naar het geslacht? Fijn te horen dat je zo snel de uitslag had. En die was hopelijk goed.
Ze vertelde ons dat de test 99% zekerheid geeft voor trimosie 21 en de andere 2 chromosoomafwijkingen volgens mij iets van 93%. Wij moesten ons eerst aanmelden bij een balie waar ze een pasje maakten ( ook van degene die met je mee gaan, mijn partner moest er ook 1 maken). Daarna na de afdeling lopen en daar weer melden. We waren erg snel aan de beurt. Ze maakte eerst een praatje, hoezo we deze test wilde en wat ze allemaal onderzochten met deze test. Toen inderdaad een formulier moeten invullen en bloed afnemen. Ze hebben geen echo gemaakt. Geslacht kijken ze ook naar ja. Als ze je bellen met de uitslag vragen ze of je het geslacht ook wilt weten. Dit kunnen ze 100% zeker zien in het bloed. Onze uitslag was goed en we krijgen een zoontje
Zelfde ervaringen als tailsy. Wij waren toevallig op dezelfde dag en hadden wrs dezelfde vriendelijke mevrouw. Wij hebben gisteren ook de uitslag gehad (ook goed, ook een jongen 😀. Heel snel, 8 dagen en daar zat dan nog kerst en een weekend in. Ik zou de volgende keer weer naar uza gaan. Wij hebben er een weekendje Antwerpen van gemaakt. Kon mooi van het geld we bespaarden.
Bedankt voor jullie reacties. En fijn dat de uitslagen goed waren! Wij zaten ook nog te denken aan een weekendje weg. Maar ben een beetje huiverig vanwege de terreurdreiging en het komt agendatechnisch met het werk niet zo lekker uit.
Wij zijn geen weekendje weg geweest daarna. Gewoon heen en terug gereden, dat was opzich wel goed te doen
Nederlandse NIPT gaat ook niet via Amerika. Er wordt vollop geïnvesteerd om het zelf te doen en daar zit 1 voordeel aan nl dat de test uitgebreider is omdat ze alle chromosomen nalopen. Dat wil dus zeggen dat ze ook kunnen aangeven als er andere zaken in de chromosoom huishouding te zien is. Je hebt daaropvolgend dan wel een vwp nodig voor wat precies. 13,18,21 detecteren ze wel meteen. Ik was er in oktober, had 9 dagen later (incl weekend) de uitslag. Geslacht klopte ook, op 20 weken echo bevestigd.
Tot vandaag was ik in de veronderstelling dat als je nu in NL de nipt krijgt aangeboden na een verhoogd risico uit de combinatietest dat het dan ook via gendia zou lopen, maar daar begon ik dus al aan te twijfelen. Ik zal het UZA als ze me terugbellen ook vragen of ze naar meer dan de trisomie 21, 18 en 13 kijken. Jij bent ook in het UZA geweest Klaasje?
Ik ben teruggebeld door het uza en toelichting gekregen op hun test. Voor wie het interessant vindt zal ik het hier delen. Ze hebben na alle onderzoeken nu ruim 1000 tests uitgevoerd en er is tot op heden geen enkele vals positieve of vals negatieve uitslag gehad. Er is een klein onderdeeltje (iets met een meervoudig iets, dat kon ik niet goed verstaan want ik stond in een winkel toen ze me belden) wat zij niet meten en gendia wel. Maar gendia kijkt echt alleen naar de trisomie 21, 18 en 13, en uza kijkt naar alle chromosomen. Het kan zijn dat ze daardoor nog een andere afwijking opmerken die aanleiding geeft tot verder onderzoek. Geen garantie dat ze die vinden, maar is wel mogelijk. Het gaf mij iig een goed gevoel en heb een afspraak in het uza gemaakt.
Klopt, bij ons vertelde ze toen ook dat ze alle chromosomen nakijken voor afwijkingen, en als ze iets vinden ze je dat een vruchtwaterpunctie aan zouden bevelen om te kijken wat het precies is.
Ik heb de nipt laten prikken bij een verloskundige praktijk in Amsterdam (staan veel NL adressen op site gendia)- in 5 min gepiept. Het werd meteen op kosten van gendia verzonden met koerier. In 8 dagen de uitslag per mail mèt geslacht vermeld. Ik vond dit ideaal omdat ik erg misselijk ben en reis naar Belgie echt te ver is en procedure in ziekenhuis bijv OLVG Amsterdam zo 3 uur in beslag neemt. Voor mij ideaal ☺️ En 150 euro meer was meer dan waard!
Hoi! ik heb ook de NIPT uit laten voeren door Gendia. Laten prikken bij een prikpost in de buurt. Hiervoor worden geen extra kosten berekend. Bij mij was de uitslag niet goed, heel pijnlijk. Maar de wijze waarop Gendia hier mee om is gegaan vind ik echt top!!!!
Wat naar om te lezen Taart. Het is natuurlijk wel de reden dat je kiest om de test te laten doen, maar ik denk dat de meesten er stiekem wel van uit gaan dat het allemaal wel goed zal zijn. Hoop dat jullie het een plekje kunnen geven en snel een gezond kindje krijgen.