Als het goed is wel, want dit is iets wat een vk of gyn in een gesprek aan je uit hoort te leggen. Of het overal ook gebeurd? Geen idee..
Spannend was het zeker. Snap je angst heel goed, dat heeft bij mij ook heel erg door m'n hoofd gespookt. Zat achteraf te denken, misschien was het beter geweest om niet te testen. Je kan jezelf echt zo gek maken en zwanger zijn is van zichzelf al spannend genoeg. Aan de andere kant is het wel fijn om te weten waar je aan toe bent. Wanneer moet je prikken? Succes! Irritant is dat hè! Die mannen kunnen het je soms zo moeilijk maken Maar super dat ook bij jou alles goed is!
Gyn zei tegen mij dat haar ervaring is dat de meeste mannen ervoor kiezen om alles te laten testen. Want t kost niks extra en je zit er dan toch. Bij vrouwen is er vaak meer twijfel over de nevenbevindingen. Gelukkig zaten wij direct op 1 lijn.
Eerlijk? Ik vond het niet zo moeilijk om hierin mee te gaan. Hij is ook al in veel dingen met mij mee gegaan. Dit was voor hem echt heel belangrijk, het is een beetje geven en nemen ...
Dat zou best kunnen ja. Wel fijn dat jullie in ieder geval op 1 lijn zaten! Ben het volledig eens met geven en nemen hoor Maar ik heb een paniekstoornis en vond het daarom enorm lastig om erin mee te gaan. Omdat ik wist hoe belangrijk het voor hem was heb ik het natuurlijk wel gedaan. Maar het heeft me flink wat hyperventilatie aanvallen opgeleverd. Dat was alles behalve fijn natuurlijk, vandaar mijn reactie.
Dank voor je reactie! Ja het is zeker wel fijn om te weten waar je aan toe bent denk ik. Maar blijft spannend als er iets uitkomt waar je niets mee kunt. Ik denk dat ik alles maar laat testen. Anders zit je ook met de vraag in je hoofd 'wat als'. Ik moet deze week prikken.
Mijn verloskundige heeft het uitgelegd. Maar meer dat er iets uit kan komen waar er nog niet echt bekendheid over is en dat je met onzekerheid blijft zitten. Tevens dat als er iets uit komt dat het niet 100% zo hoeft te zijn en dat je altijd dan nog moet checken met vruchtwaterpunctie etc.
Dank voor je reactie. Daar zit ook zeker wat in! Maargoed ook al laat je alles testen dan nog is er geen zekerheid. Maar wel ietsjes meer bekend dan alleen de 2 afwijkingen. Tijdens de 20 weken echo komen er andere dingen naar voren, dan dat je met nevendiagnosen zou doen.
poeh gelukkig!! Mijn man vindt de 3 voldoende en ik twijfel nog. Ik twijfel meer uit angst dat je niks met de uitslag kan en onzekerheid zit. Maar dat zit je sowieso denk ik dan.
Wat goed zeg. Voel jij je niet onzeker nu of angstig door de uitslag? Daar ben ik zo bang voor dat ik mij zorgen ga maken. Maargoed aan de andere kant is het wel fijn om te weten en dan uit te zoeken hoe verder. En anders kom je er later altijd nog wel achter en dan was het misschien wel had ik maar.
Klopt. En als je het gevoel hebt dat je het eigenlijk wel wilt, dat uitgebreid testen, dan is het fijn dat die mogelijkheid bestaat en zou ik er zeker voor gaan. Ik heb twee dochters die beide een uitdaging hebben in hun jonge leventje. De één spuit dagelijks groeihormoon en de ander reageert anafylactisch op pinda's. Dat zou nooit aan het licht zijn gekomen tijdens de NIPT. Ik probeer me wel eens voor te stellen hoe het geweest zou zijn als ik dit van te voren had geweten... ik kan niet anders zeggen dan dat ik me er dan waarschijnlijk veel te druk over had gemaakt. Nu het ons is overkomen, dealen we er gewoon mee en blijkt het leven echt niet slechter. Maar goed.... hoewel het impact heeft, zijn dit natuurlijk ook 'dingetjes' waarmee goed te leven valt. Bij ernstige ziektebeelden en/of syndromen is het misschien wel heel fijn om voorbereid te zijn.
Ik heb de uitgebreide test gedaan ja, gelukkig was alles ok. Dus ik ben nu eigenlijk wel blij dat ik hem gedaan heb. Heb jij je keuze gemaakt ondertussen?
Wij hebben ook de uitgebreide test gedaan, ook om data te kunnen verzamelen over de test. De uitslagen worden namelijk allemaal bewaard en bekeken. In de naam van de wetenschap dan maar zeg maar.
Voor jouw situatie snap ik het nog. Hier hadden ze er 100 echo's en testen tegen aan kunnen gooien maar onze dochter heeft een zeer zeldzame huidafwijking. Enige manier om daar achter te komen was een stukje placenta weg halen of een vruchtwater punctie. Persoonlijk ben ik niet zo happig op nipt testen maar wel 20 weken echo. Maar zoals ik al zei voor de een vind ik t logischer dat je een nipt test doet dan voor de ander.