hallo allemaal. een topic omdat ik even mijn verhaal wil delen en benieuwd ben naar jullie mening en wat jullie zouden doen. gisteren had ik reguliere controle bij de vk. hier bleek mijn bloeddruk wat hoger dan normaal. vorige week was die 120/66 en nu zat hij op 140/86. na wat getwijfel heeft de vk mij doorgestuurd naar het ziekenhuis om het gewoon even te laten checken omdat ik ook wat symptomen heb van pe. met name hoofdpijn en hoge rugpijn. uit de onderzoeken gister begin van de avond is eigenlijk niks gekomen en ik mocht gewoon naar huis als ik de volgende ochtend me weer liet zien in het ziekenhuis. vanmorgen ben ik dus weer naar het ziekenhuis geweest. mijn bloeddruk was bij de eerste meting 142/100. Dit verbaasde me niet want ik had enorme hoofdpijn en voelde me zo slap en licht in mijn hoofd als wat. aan het ctg gegaan en bloed en urine weer allemaal onderzocht en weer allemaal goede uitslagen. de bloeddruk nog weer gemeten en was ook weer beter. 140/84. voor deze meting had de gyn aangegeven dat ik me waarschijnlijk kon voorbereiden op een inleiding. maar omdat de meting nu beter was kreeg ik eigenlijk de boodschap: we kunnen nu 2 kanten opdenken. 1. Het afwachten met het risico dat de pe ( zwangerschapvergiftiging) alsnog toeslaat of dat het gewoon nog goed gaat en ik spontaan kan bevallen. 2. we kunnen ook inleiden om erger te voorkomen maar dan zullen we niet weten hoe het zich ontwikkeld zou hebben. de arts legde de keus echt bij mij en ik wist echt niet wat ik moest. uiteindelijk gewoon weer naar huis gegaan en gaan afwachten met wel extra check bij de vk. Ik merk nu alleen dat ik het echt lastig vind. Ik ben zo onrustig nu omdat ik zelf wel klachten heb. op dit moment met name de hoofdpijn en hoge rugpijn. maar vanmorgen dus echt wel meer klachten. Ik moet morgen sowieso de vk bellen voor een afspraak en ben eigenlijk van plan om als ik me dan nog zo voel me weer te laten insturen en het dan maar te laten inleiden. ik wordt hier zo onzeker van. Wat vinden jullie? en wat zouden jullie doen in deze situatie? ik voel me echt een beetje een aansteller als ik zelf kies voor eerder inleiden (ben van mezelf echt geen pieper). (o nog even een extra note, bij de andere kids ben ik ook rond deze termijn ingeleid ivm bloeddruk en klachten van pe)
Een hoge bloeddruk richt altijd schade aan. In jouw geval zou ik dan ook zeker kiezen voor inleiden. Bevallen met PE/HELLP en alle gevolgen van dien is echt geen pretje.
Niet twijfelen, inleiden!! Het loopt binnen een week zo op? En je hebt klachten? En je kindje is prima op termijn? Ik zou persoonlijk geen seconde twijfelen! Waarom risico’s nemen??
ja weet ik nu dus ook niet meer maar omdat de gyn zei dat het wel kon heb ik me denk ik niet echt uit durven spreken. morgen ga ik sowieso even overleggen met mijn eigen vk. maar wordt er echt mega onzeker van nu allemaal... en kindje heeft het in de buik nog prima volgens het ctg dus wat dat betreft lijkt het allemaal niet ernstig. het zijn puur mijn eigen klachten.. wordt gek van mijn eigen getwijfel.
Super fijn dat je kindje het nog goed heeft, maar jouw gezondheid is ook heeeeel belangrijk!! Ik vind overigens je eigen vk ook wat laks over komen, met jouw geschiedenis moet ze niet twijfelen over extra checks.... Echt, ga gewoon voor die inleiding. Het is echt geen schande ofzo! Je hebt nog twee kinderen om rekening mee te houden! Ik ben misschien hard, maar mijn eigen vk was ook wat laks. Gelukkig het ziekenhuis niet. Toch heel lang moeten herstellen van zeer kort Pe en hellp te hebben gehad
Inleiden je hebt een prachtig termijn Van je zwangerschap en ik zou persoonlijk het risico van erger vermijden . Jij gezond en je kindje gezond is het belangrijkste
Bedankt dames voor de respons. Het sterkt me toch in mijn gevoel. Nu hoop ik dat ik dat morgen ook goed duidelijk kan maken aan de vk. En dat ze meegaan in de wens voor inleiden.
Ik heb er geen ervaring mee maar ik weet zeker dat ik zou inleiden. Mooie termijn toch? Laat dat kindje maar komen!
Ik had dik 2 jaar geleden dezelfde klachten.. De gyn liet mij geen keus en wilde meteen inleiden! Ik zou zeker voor inleiden kiezen
Zal even weer een update geven. Ik ben bij de vk geweest vanmiddag en die begreep me gelukkig goed. Bloeddruk was nu 128/90 dus nogsteeds (te) hoog. (Afgelopen dinsdag met lagere waarden heen gestuurd). En klein spoor eiwitten maar niet zorgwekkend. Morgen mag ik me s middags melden in het ziekenhuis voor een gesprek ofzo. Dus dan zien we wel weer. Hopen dat ze me dan gewoon willen helpen.
Even weer een update. Ze gaan me inleiden. Was in het ziekenhuis en bloeddruk was niet te hoog maar omdat ik er zo onrustig van word en wel klachten heb mocht ik zelf aangeven wat ik nu wou. Dus nu maar aangegeven dat ik dan wel ingeleid wil worden. Het voelt wel een beetje als opgeven maar brengt me nu ook wel direct rust....
Ik vind het verstandig. Je hebt een mooie zwangerschapsduur, dus dat zit wel goed. Als je langer blijft doorlopen heb je alleen maar meer risico's. Weet je al wanneer ze je bevalling gaan inleiden? Spannend hoor!
Vandaag (straks) gaan ze primen (zorgen dat de boel verweeekt) en dan is het afwachten hoe snel dit aanslaat.
Met bijna 39 weken zou ik ook voor inleiden kiezen O ik zie dat je ervoor heb gekozen succes straks !!
Oeh, snelle actie dus. Ik heb geen ervaring met het inleiden van een bevalling. Weet dus ook niet hoe lang zo iets duurt. Maar wil je heel veel succes wensen. Dit weekend is de baby er.