NIPT (+nevenbevindingen) wel of niet laten doen?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Liv91, 22 apr 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Liv91

    Liv91 Lid

    19 jul 2023
    7
    1
    3
    Vrouw
    Hoi dames,

    Mijn partner en ik moeten binnenkort aangeven of wij de nipt-test willen en dan met of zonder nevenbevindingen. Wij denken er aan hem wel te laten doen maar twijfelen nog over die nevenbevindingen omdat die vaak onbetrouwbaar zouden zijn. Zijn er dames onder jullie die de nipt + nevenbevindingen gedaan hebben? Wat was jullie ervaring? Is de test op dat vlak nog steeds onduidelijk en/of onbetrouwbaar?

    Zijn er ook dames die hem overigens niet hebben laten doen? Zo ja, wat was jullie reden hiervoor?

    Ik kon eigenlijk alleen oudere fora terugvinden die hierover gaan en wil graag wat nieuwere ervaringen.

    heel veel liefs,
     
  2. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    18.051
    14.320
    113
    Hier wel met nevenbevinding gedaan. Onze grootste zorg was wel (alweer) down dat komt er zuiver uit.

    De nevenbevindingen zijn technisch nog niet echt veranderd, qua zuiverheid. Maar ookal hadden we een lijstje lopen wat voor ons beeindigend betekende (of met bevestiging) waren er ook nog zat waar we op voorhand zeiden "dit is te doen".

    Wij hadden dus eerst gelezen wat er uit de testen kon komen en hoe we daar tegenover stonden en toen pas gekozen om de nevenbevindingen mee te nemen.

    Uitslagen meenemen waar ik me geen raad mee weet ligt tegen natuurlijk omdat ik dan keuzes moet gaan maken zonder de rust (en tijd) om ZELF t hele plaatje te overzien.

    En uiteraard als ze wat vinden komt er wel iemand bij die de materie van de hoed tot de rand weet maar dat werkt voor ons enkel voor vraagstukken waar we de eindjes niet aan elkaar kunnen knopen.

    Blind er in en we zien het dan wel, die modus hebben we simpelweg gewoon niet. ( wat best lastig kan zijn ook, maar zo zijn we beiden dan is dat alweer minder problematisch als dat je de enige bent in de relatie met zo'n patroon).
     
  3. Liv91

    Liv91 Lid

    19 jul 2023
    7
    1
    3
    Vrouw
    Hey dankjewel voor je antwoord

    Wij zijn zelf ook niet zo van het blind erin en dan zien we wel, dus ik wil me eigenlijk ook goed kunnen voorbereiden. Mag ik vragen waar jij gevonden had wat uit die nevenbevindingen kon komen? Ik vind voornamelijk heel veel algemene info zoals dat er afwijkingen kunnen voorkomen, maar geen verdere info over wat zoal allemaal. Het is ook onze eerste doorgaande zwangerschap dus sowieso heb ik nog niet echt een beeld bij die nevenbevindingen…lees ik het trouwens ook goed dat de uitslag van jouw nipt test niet zo goed was?:( Lijkt me wel echt heftig…
     
  4. Marlena

    Marlena Fanatiek lid

    27 mrt 2015
    1.569
    1.714
    113
    Hier beide keren met nevenbevindingen gedaan. Voornamelijk voor mijn eigen rust als het inderdaad goed is. Al weet ik ook dat een goede nipt met nevenbevindingen helemaal niet hoeft te betekenen dat je een gezond kindje krijgt, maar de kans is dan natuurlijk wel groter. Daarnaast vond ik het zelf ook fijn om te weten als er toch een andere afwijking gevonden wordt al is dat vaak alleen in de placenta. Dan worden jij en de baby toch extra in de gaten gehouden met groei echo's enzo, dat vond ik zelf een prettig idee.
     
  5. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    18.051
    14.320
    113
    Ik ben destijds allerhanden artikelen doorgegaan en vervolgens de bekendere chromosoomafwijkingen gaan zoeken. Echt een basis checklistje is er niet echt vrees ik, zou wel handig zijn als er zoiets was waar hij op afgegaan was en hoe vaak (al zal die natuurlijk nooit compleet zijn).

    Daarvoor moet je denk ik op de publicaties van de Trident studie zoeken, beetje zoals onderstaande.

    https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0002929722002051

    Met M hadden we de NIPT graag willen doen, dat kon toen voor ons voor het eerst. Echter bleek met 10wkn termijnecho er ineens een vochtophoping bij zn nek te zijn (hygroma colli) dus NIPT verviel gelijk en we moesten op diagnostisch over (vlokkentest en arrayonderzoek).

    Met R konden we wel NIPT doen, voor Down is hij behoorlijk zuiver. Maar ik was vooral enorm blij dat ik toch die 14wkn echo OOK mee kon doen. Ze waren nog aan het omscholen dus de klinisch vk had me er tussengeloodst wetende van de ervaring met M. Goede nipt, 14wkn echo met 2 echoscopisten (1 in de omscholing) kind is tig keer binnenstebuiten gekeerd tot t kleinste detail aan toe. Super fijn dat die technieken er zijn, maar ook wat ontzettend gaaf vanuit technisch oogpunt!!!
     
  6. Milkyway7

    Milkyway7 Fanatiek lid

    28 apr 2020
    1.460
    944
    113
    Vrouw
    Noord-holland
    Wat bedoel je precies met onbetrouwbaar of onduidelijke uitslag? Of bedoel je een afwijkende uitslag?
    Op deze site vindt je daar veel info over:
    https://www.vzinfo.nl/bevolkingsonderzoek/NIPT

    Er staat ook in de gevallen dat er down / Edward syndroom wordt gevonden,
    90% daadwerkelijk een kindje draagt met deze aandoening. Bij pateau is dat 50%.

    Krijg je een afwijkende uitslag wordt er sowieso vervolg onderzoek gedaan, indien je dat wenst.

    Wij hebben wel met nevenbevindingen gedaan. Meer voor onze gemoedsrust. Als er iets is kom ik liever niet voor verassingen te staan.
     

Deel Deze Pagina