eerste controle tweeling

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door 3boymom, 28 sep 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 3boymom

3boymom Actief lid

3 sep 2017
    401
    285
    63
    Vrouw
    Hoi Dames,

Ik ben op zoek naar ervaring. Ik heb al 3 zwangerschappen achter de rug (bij een verloskundige praktijk) en ben er vandaag achter gekomen dat ik zwanger ben van een tweeling (l). De verloskundige zei dat ik een afspraak moest maken bij het ziekenhuis afdeling gynaecologie. Ik heb net dus gebeld met het diakonessehuis in Utrecht en 19 Oktober mag ik daar terecht. Dan moet ik eerst naar de verpleegkundige, dan een echo onderzoek en daarna naar Gynaecoloog dr. Deurloo. Ik vroeg me af wat ze doen bij de eerste controle in het ziekenhuis zoals bij de verpleegkundige en bij de gynecoloog. En hoe gaat t in t vervolg bij een tweeling zwangerschap? iemand ook ervaring ermee?

Bedankt alvast voor t lezen,

Liefs zenuwachtige moeder.

2. Bailief

Bailief Niet meer actief

Ik ben al vanaf het begin van deze zwangerschap onder controle van de gynaecoloog / klinisch vk. Ik ben niet zwanger van een tweeling maar ik neem aan dat er weinig verschil zit in een intake of controle.

Intake is vergelijkbaar met een gewone vk praktijk. Geen bijzonderheden. Gewoon info over jezelf, je gezin, evt afwijkingen in de familie, vorige zwangerschappen en natuurlijk je gewicht.

Bij de controles heb ik tot nu toe elke keer een echo gekregen ipv alleen het hartje luisteren. Jij zal nog meer echo's krijgen lijkt mij. En natuurlijk het meten van de bloeddruk en het algemene vragen hoe het gaat.

Hier in het ziekenhuis moet ik bij de controles trouwens altijd eerst naar een vpk die mijn bloeddruk meet en vraagt naar mijn gezondheid, daarna moet ik weer terug de wachtkamer in om te wachten op de gynaecoloog of klinisch vk.

3. Zus9

Zus9 Bekend lid

25 jul 2014
    967
    688
    93
    Vrouw
    Noord NL
    Geen ervaring met tweeling zwangerschap, maar ik werk in het Diakonessenhuis en dokter Deurloo is leuk! Succes met je zwangerschap! :thumup:

4. KatoJipGimli

KatoJipGimli Actief lid

17 mei 2015
    214
    19
    18
    Ik ben zwanger van een tweeling en bij mij verloopt het eigenlijk hetzelfde als bij de verloskundige. Het enige verschil bij mij is dat ze elke afspraak een groeiecho maken.
    Het ligt er ook heel erg aan wat voor tweeling je draagt. Zijn ze een eeiig met 1 placenta dan moet je vaker naar het ziekenhuis. Ik draag zelf een twee eiige tweeling. Hierbij zijn minder risico's en dus hoef ik niet zo vaak op controle.
    Je mag me pb'en als je meer vragen hebt.
    Er is ook een facebook voor tweeling moeders, kan je aanraden om daar lid te worden! Daar kan je al je vragen kwijt, maar kun je ook handige tips lezen.

Groetjes,

5. mc87

mc87 Actief lid

11 apr 2013
    336
    39
    28
    Vrouw
    Ik ben niet zwanger van een tweeling maar wel nog controle bij de gyneacoloog / klinisch vpk. En heb gister een intake gehad. Daar heb ik opnieuw de algemene vragenlijst afgegeven die ik ook bij de verloskundige had gekregen. Er is een opnieuw officieele termijnecho gemaakt en naar de baarmoeder en eierstokken gekeken. Ook zijn er al verdere afsprake gemaakt en overleg geweest. Ik moest bloed prikken en met 13 wk terug komen. Omdat mijn servix lengte vaak al snel korter word heb ik extra echo's. (Bij een tweelingzwangerschap is dit soms ook het geval. Dus misschien krijg je dan ook extra echo's in dit in de gaten te houden). Bij 16 en 19/20 weken. En later vaker, minimaal 1keer per maand. In het ziekenhuis lopen de wachttijden wel altijd erg op. Soms wel tot 2 uur.En als er iets tijdens je zwangerschap is tijdens avonduren of in het weekend dan moet je dus ook gewoon het ziekenhuis bellen naar de afdeling verloskunde. En soms voor een extra controle op de verloskamer komen.

6. 3boymom

3boymom Actief lid

3 sep 2017
    401
    285
    63
    Vrouw
    Okey dames Bedankt allemaal voor jullie berichtjes!! weet nu wat ik ongeveer kan verwachten:)

Deel Deze Pagina