NIPT of combinatietest

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Vrouw1982, 19 feb 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mimi1988

    mimi1988 VIP lid

    7 apr 2015
    6.939
    4.153
    113
    Een termijnecho is een ander soort echo dan de echo bij de combinatietest.
    Wij hebben met 11 weken de termijnecho gehad bij de vk en met 12 weken de echo bij de gynaecoloog gehad die bij de combinatietest hoorde. In het ziekenhuis maken ze de echo met veel beter apparatuur en letten ze op veel meer specifieke dingen dan bij een termijnecho.

    Nu gaan wij ook weer voor de combinatietest. We hebben een dochter* met een foutje in het dna dat niet opgespoord gaat worden met de nipt. Daarom komen we daar niet voor in aanmerking. Wel voor de combinatietest. Als hier een verhoogde kans uit komt, dan wel de nipt.
     
  2. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.460
    2.276
    113
    Ik zou absoluut voor de net gaan. Als onderdeel van de nipt, krijg je wel een echo, omdat ze willen bevestigen dat er hartactiviteit is maximaal een week ten opzichte van het moment van bloed afname. Je geeft aan dat je ook nog een termijn echo krijgt, daarin bekijken ze altijd of er een verdikte nekplooi is ( opmeten doen ze meestal niet meer, maar met het oog zien ze of er afwijkingen zijn of niet) . Ook kunnen ze met 13 weken al een idee krijgen van of het hart goed is aangelegd en een aantal andere aspecten (weet niet meer precies welke)
     
  3. MarlousAnne

    MarlousAnne Actief lid

    8 nov 2012
    296
    94
    28
    Ik heb beiden gedaan. Bij de termijnecho wordt de termijn bepaald en niet specifiek gekeken naar afwijkingen. Tuurlijk als er grote dingen te zien zijn zal de echoscopiste dat melden, maar er word niet zo gekeken als bij de screenende echo van de combinatietest
     
  4. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.588
    10.485
    113
    Ik had 5 en 4 jaar geleden tijdens mijn zwangerschappen de combinatietest laten uitvoeren en nu de nipt. Reden is dat ik vind dat ik onder de oudere groep val, dat een negatieve impact heeft op de berekening.
    Uitslag was binnen 6 werkdagen binnen en was goed! Voelde toch weer als een belangrijke stap.

    Hier was geen echo bij de NIPT, maar ik heb wel vaker echo’s dan een gemiddelde zwangerschap. Dus ik vraag dan ook of alles er goed uit ziet.
     
  5. Raggy81

    Raggy81 Fanatiek lid

    26 mrt 2017
    2.325
    1.411
    113
    Vrouw
    Beide. Combinatietest en nipt erachteraan....
     
  6. Vrouw1982

    Vrouw1982 Fanatiek lid

    17 mei 2012
    2.195
    464
    83
    Vrouw
    Vandaag eerste (goede) echo gehad en gelijk even gevraagd aan de verloskundige. Een optie is om voor NIPT te kiezen en een extra (medische) echo rond 13 weken. Die vraag krijgen ze heel vaak. Die echo moet ik dan wel zelf betalen (net als de NIPT), maar dit voelt voor mij wel als een goede optie. Vrijdag heb ik mijn intake en dan hebben we het er verder over.
     

Deel Deze Pagina