Goedemorgen! Afgelopen maandag was ik 28+2 en heb ik een (IRIS) groeiecho gehad. Bij het opmeten van het hoofdje bleek dat deze qua grootte zit op 26+5. Ze heeft dit ingevoerd in de computer en daaruit blijkt dat onze jongen op de buitenste lijn zit met zijn hoofdomtrek. Ze zei dat we ons voor nu geen zorgen moeten maken, maar de groei volgende keer wel mee moet gaan in de lijn. Ik ben wel bang dat hij de volgende keer buiten de lijn komt. Nu ben ik ook maar klein met een klein hoofd. De vrouw was niet heel spraakzaam en vriendelijk dus we hadden voorgenomen om de uitslag gisteren tijdens de controle te bespreken bij mijn verloskundige. Maar nu heeft die vrouw de uitslag nog niet doorgestuurd terwijl we hadden aangegeven woensdag al op controle te moeten en had ze blijkbaar de brief ook kunnen meegeven. Nu moeten we wachten tot zaterdag. Vandaar hier mijn vraag of jullie ervaringen hebben met de groei van het hoofdje wat achter loopt?
Hier bij allebei een klein hoofdje. Bij de oudste zat hoofd op de P10 lijn. Bij deze weet ik het niet precies, maar onder de laagste lijn. Maar ze maken zich daar totaal geen zorgen om. Mijn oudste is nu 7 jaar en heeft nergens last van. En heeft een heel gemiddeld hoofd haha.
Ik heb het andersom. Bij mij is het hoofdje groter gemeten dan de benen en buik, scheelt zo'n 2 weken. Dit kan wijzen op een verminderde placenta functie. Krijg je nu ook vaker groei echo's?
Nee ze heeft niets gezegd over extra groei echo's, ik heb met 34 weken weer een echo (IRIS) maar dit is geen extra echo. Ben benieuwd wat de verloskundige hierover zegt dan. Fijn om te lezen Happy1960, het hoeft dus echt niets verontrustends te zijn.
Mijn dochtertje liep ook 2weken achter op hoofd en bovenbeentjes. Toen ze met 35 weken is geboren, zaten ze op 32 week en de rest van haar lijfje op 33 week.... dus een week verschil tussen haar lichaamsdelen. Het is ook wel een beetje een momentopname (week erop misschien wel een groeispurt) als je niet heel veel echos krijgt. Hier bijna wekelijks gehad, dus dan zie je het in een goede lijn meegroeien. Denk dat je niet zo veel zorgen hoeft te maken hoor. Dochtertje heeft gewoon nog steeds een klein hoofdje
Ik heb ook meegedaan aan IRIS en nog een extra echo gehad wegens hersenvocht en nu vanwege de volgens de verloskundige kleine buik ook nog eentje. De enige conclusie die ik kan trekken uit alle lijntjes en cijfertjes is dat een kind op z'n eigen tempo groeit, de ene periode meer 'aandacht' besteedt aan het ene onderdeel en de andere periode weer aan wat anders. Alles wat ergens gedurende de zwangerschap 'scheef' was, is nu tegen het einde bijna exact gemiddeld. Als je zelf ook een klein hoofd hebt, dan kan het zijn dat je kind simpelweg een wat kleiner dan gemiddeld hoofd heeft maar zolang dat niet extreem is maakt dat toch niet uit? Ik zou me vooral rustig houden, daar groeien ze het best bij.