Ik lees op internet de dat nipt test minder betrouwbaar wordt bij overgewicht. Maar kan er eigenlijk maar weinig informatie over terug vinden. Iemand ervaringen mee? Twijfel erg!
Ik zie het ook staan als ik googel. Kijk maar eens op Home onder andere. Daar staat dat bij vrouwen met overgewicht soms niet genoeg DNA in het bloed zit en dus geen uitslag geeft.
Ik heb binnenkort de combinatietest gepland staan maar door alle verhalen over nipt ben ik gaan twijfelen. Maar heb best wel wat overgewicht waardoor ik het niet wilde ivm de betrouwbaarheid maar nu het dichterbij komt krijg ik het benauwd. Ook m'n hormonen denk ik hoor
Op deze site staat bij ernstig overgewicht soms geen uitslag. En ernstig is een bmi boven de 30. Dat heb ik ruim, dus ik denk dat ik er dan verstandig aan doe de nekplooimeeting te laten uitvoeren ipv nipt en dus alleen bloedprikken. Zijn er andere met deze ervaringen?
Geen ervaring met de nipt test, wel met de nekplooimeting (3x). Je gaat bloedprikken en komt rond daarna in het ziekenhuis bij een echoscopist. Zijn gaat kijken hoe groot de nekplooi is. Op basis daarvan krijg je een score waaruit blijkt hoe hoog het risico op bepaalde afwijkingen is. Ik weet niet of dit normaal gesproken ook vergoed word door de verzekering.
Ik heb de nipt test laten doen in Brussel in 2013. In mijn geval was het wel gewoon betrouwbaar. Mijn BMI was toen rond de 39...
Ik heb de test ook laten doen en heb ook een BMI hoger dan 30. Bij mij is de test gewoon gelukt..! De Combinatietest is een kansberekening en de NIPT niet, die geeft gewoon een uitslag..
De NIPT geeft idd gewoon een uitslag, maar die is niet 100% betrouwbaar. Het komt voor dat NIPT een afwijkende uitslag geeft, terwijl de foetus geen afwijkingen heeft. Daarom is bij een afwijkende NIPT alsnog vervolgonderzoek als vlokkentest of vruchtwaterpunctie nodig.
Bij overgewicht is de uitslag nipt minder betrouwbaar, vandaar dat ze het boven een bepaald bmi niet doen. Ik zou gewoon de combi test doen en bij verhoogde kans op 1 van de trisomie's kun je dan vlokkentest of vruchtwaterpunctie doen.