nipt test. Enorme twijfel...

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Pietpiraat, 24 sep 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Suusje27

Suusje27 Actief lid

19 aug 2013
    103
    32
    28
    Hier net als jij zoveel twijfel gehad. En juist omdat ik zo twijfelde heb ik het wel laten doen. Ik wilde niet het risico lopen dat ik de rest van de zwangerschap toch zou denken 'stel nou dat'.
    Ik ben zo blij dat we de gekozen hebben om de test wel te doen! Na een goede Nipt en 20 weken echo is het echt genieten.

Als mijn kind down zou hebben gehad hadden we het niet per definitie gelijk afgebroken, maar we hadden hier dan een weloveroverwogen keuze over kunnen maken. Dat is me heel wat waard.

Sterkte meid met je beslissing!

2. Mery

Mery Bekend lid

24 mei 2017
    697
    278
    63
    Vrouw
    Wij zijn er nog over aan het nadenken en komen er niet uit.Man wil het niet laten doen.Ik zou het evt willen om gerust te zijn.Mocht de uitslag slecht zijn dan weet ik niet wat we doen.we hebben lang op dit kindje gewacht en op dit moment denk ik niet dat ik de zwangerschap zou kunnen afbreken,dat lijkt me echt moeilijk!maar ik wil ook absoluut geen kind met deze afwijkingen en vooral down niet.Er is een jongetje in onze omgeving die dat heeft,ik ben daar als de dood bang voor.Vooral omdat ik zie dat het effect op het gezin heel erg groot is.Dus heel moeilijk,niet de test zelf maar de beslissing erna als de uitslag slecht is.Ik weet het ook niet.

Mamaa6 vindt dit leuk.
  3. Robijn89

Robijn89 VIP lid

1 feb 2015
    8.120
    5.038
    113
    Vrouw
    Bij mijn dochter hebben we niks laten doen. Zij heeft een hartafwijking en daardoor wat extra zorg nodig. Om die reden hebben we nu de NIPT laten doen, want een kindje met een afwijking heeft ook extra zorg nodig.. Daarom willen we graag weten waar we aan toe zijn. Dat betekend niet dat ik de zwangerschap meteen af zou breken, maar ik wil wel een bewuste keuze kunnen maken.

4. Mery

Mery Bekend lid

24 mei 2017
    697
    278
    63
    Vrouw
    Hai ,ik had al eerder gereageerd dat we het niet wisten of we wel of geen nipt laten doen.Na vorige week net een dag voor de termijnecho,opeens heel negatief en verdrietige gedachten te hebben.Hebben we toch besloten om de nipt te doen.Om zeker te zijn hopelijk dat de baby gezond is.Aan een slechte uitkomst denken we vooralsnog niet.

5. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    WIj hebben de NIPT bewust wel laten doen, wij zouden graag voorbereid zijn mocht er een kindje zijn met een genetische afwijking. Wij hebben geen idee wat we zouden doen mocht de uitslag niet goed zijn (ik denk dat je daar ook pas echt wat over kan zeggen als t in je eigen buik zit) Op de 20 weken echo is ook veel te zien, maar dit is wel redelijk laat en vervolgonderzoeken hebben een miskraamkans. Vandaar dat wij wel voor de nipt gekozen hebben.

6. NORAH1979

NORAH1979 Fanatiek lid

18 aug 2017
    1.329
    645
    113
    Vrouw
    Wij laten ook de nipt doen. We willen sowieso geen zwangerschap voldragen waarbij een kind Patau/Edwards heeft. Te weten dat je zwanger bent van een kindje wat je gaat verliezen...ik kan dat echt niet. Daarnaast ben ik dan heel erg bang dat als je de zwangerschap toch voldraagt en het kindje wordt levend geboren, dat het kindje pijn zal hebben. Dat wil ik hem/haar absoluut niet aan doen.

Wij laten ook testen op nevenbevindingen.

Bij mijn eerste zwangerschap zei ik stellig: nee hoor, geen onderzoeken. Elk kind is welkom. Toch had ik al gelijk een heel slecht voorgevoel bij deze zwangerschap. Op de termijnecho en vervolgecho werd een enorme dikke nekplooi en veel vocht gezien dat we een vlokkentest moesten ondergaan. En daar kwam Down uit. Een week na de vlokkentest bleek dat het kindje niet meer leefde. Ik heb dus een miskraam gehad nav de vlokkentest.

Ik ben daar heel veel mee bezig geweest. En dan kom je er dus achter dat er meer is dan de mensen met down die je bij Johnny op tv ziet. En dat bedoel ik niet in positieve zin.

Bij mijn tweede zwangerschap had ik een positief voorgevoel. En toen bleek dat de nekplooi perfect was en er ook een neusbotje aanwezig was heb ik geen andere screening laten doen, behalve de 20 weken echo. Die was ook heel goed.

Nu zwanger voor de 3e keer. Mijn zoon is inmiddels 7,5. En ik wil dus wel de nipt incl nevenbevindingen. Gewoon om voorbereid te zijn. Zodat er gelijk medische zorg aanwezig is, mocht dat nodig zijn. Of om, hoe verschrikkelijk dat ook is, de zwangerschap af te breken mocht er sprake zijn van een niet levensvatbare aandoening.

Het is voor een ieder zo persoonlijk en moeilijke keuze. Ik kan dan ook alleen maar mijn ervaringen delen en je veel succes wensen met jullie keuze.

7. NieTa

NieTa Bekend lid

26 jun 2017
    584
    259
    63
    Vrouw
    Daar heb je een goed punt.
    Hier dan bij geen 1 zwangerschap combinatietest laten doen en ook de 20 weken echo was altijd goed op kleine hoofdjes na, maar ik heb ook een klein hoofd.
    Bij de vierde ook een te klein hoofdje en uiteindelijk ondanks dat verder alles goed was is zij geboren met een aangeboren afwijking en blijkt ze een syndroom te hebben.
    Niets onoverkomelijke want verstandelijk is er niets aan de hand, maar wel allemaal problematiek er omheen.

Voor ons een reden om ook nu geen onderzoeken te willen, want hoe pittig het ook is, ik zou haar voor het goud willen missen ons zonnestraaltje

8. Zonne straal

Zonne straal Actief lid

3 jan 2014
    466
    95
    28
    Hier nu de eerste keer de NIPT laten doen ook met nevenbevindingen.
    Bij de eerste 2 zwangerschappen een combinatie test laten doen. Maar de NIPT is net wat betrouwbaarder dan een Combinatie test en daarnaast mijn eigen nevenbevindingen(zoals chromosoom afwijkingen of vroeg stadium kanker)

Blijft een persoonlijk keuze en voor mij gaf het rust. Ze kunnen niet alles zien als een kindje een andere soort afwijking heeft, maar niks is in het leven met zekerheid.

Gelukkig alles goed, ook bij mij. en de 20 weken echo ook.
    Dit is mijn 4e zwangerschap en bij de 3e zwangerschap is het misgegaan met 10 weken. Misschien gevoelsmatig dat ik zeker wilde zeker dat er al dingen uitgesloten waren.

Succes met de keuze.

Deel Deze Pagina