NIPT test in OLVG. HELP HELP HELP

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door R31, 6 mei 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Elvis

Elvis Bekend lid

31 okt 2013
    826
    1
    16
    NULL
    NULL
    Ik lees nu terug dat je dat niet wil ivm kans op een miskraam. Wat zijn de aandoeningen die horen bij 2 ipv 3 vaten in de navelstreng?

2. Elvis

Elvis Bekend lid

31 okt 2013
    826
    1
    16
    NULL
    NULL
    Volgens de arts in Antwerpen kun je vanaf week 10 tot einde zwangerschap deze test doen.

3. Wachtende

Wachtende Fanatiek lid

29 nov 2011
    4.414
    0
    0
    Misschien een vraag waar je nu even niet over na wil denken...
    Maar als de nipt een slechte uitslag heeft...dan adviseren ze toch alsnog een punctie omdat de nipt ook geen 100% is. Red je dat dan nog als je het in het OLVG laat uitvoeren? Als je het in belgie laat doen heb je toch sneller de uitslag?

4. Elvis

Elvis Bekend lid

31 okt 2013
    826
    1
    16
    NULL
    NULL
    Eens!

Wil je de zwangerschap afbreken, dan is het voor nipt eigenlijk al te laat. Dit ivm de VWP die je nog moet doen ter bevestiging. Tel daar nog een wachtweek bij op (vaak protocol dat je niet meteen mag afbreken) en je zit over de 24 weken grens.

5. Mats79

Mats79 Lid

27 feb 2014
    37
    0
    0
    NULL
    NULL
    Trouwens Nipt testen erg prijzig ongeveer 600 euro

6. Mama Larissa

Mama Larissa Fanatiek lid

11 aug 2009
    3.946
    1
    0
    Mama zijn en 3 dagen per week werken
    Noord-Holland
    20 weken al???

Hoe komt het dat er zoveel tijd zit tussen de combi test, echo in UMCG en nu de NIPT?

Voor zover ik weet kan de NIPT vanaf zo'n 10 weken worden uitgevoerd, tot je uitgerekende datum.

Maar, de uitslag duurt 2 weken, dan heb je niet veel tijd meer tot de wettelijke termijn waarop je mag afbreken. Want wat de rest ook zegt, na een slechte NIPT moet er eerst nog een vwp gedaan worden ter bevestiging en dan nog de afbreking gepland.

Na 24 weken mag een arts een zwangerschap alleen afbreken om zeer zwaarwegende medische redenen. Bijvoorbeeld als het kind niet levensvatbaar is. Artsen moeten zich houden aan zorgvuldigheidseisen bij late zwangerschapsafbreking (bron: www.rijksoverheid.nl)

7. KoosAtillaLuna

KoosAtillaLuna Bekend lid

27 jun 2013
    821
    168
    43
    Bij de nipt kijken ze alleen naar trisomie 13, 18 en 21. Als je geen verdenking daarvan hebt maar wel een andere afwijking heeft het toch niet heel veel zin om nipt te doen?

Buiten dat is het wel een hele vervelende situatie TS en ik wil je heel veel succes wensen met de keuzes die jullie moeten maken!

8. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    2 vaten in navstreng is slechts 1 softmarker. Hier wordt niets mee gedaan en is geen indicatie voor verder onderzoek. Legio kinderen worden hier gezond mee geboren. Ik snap dat je zekerheid wilt, maar denk dat je geen verwijzing krijgt. In Nederland helaas wel nodig.
    Hoe krom ook. Wij gaan naar België. Vanwege leeftijd kom ik wel in aanmerking voor een vlokkentest die meer dan twee keer zo duur is als nipt en ook nog risico's geeft op miskraam en niet voor de goedkopere en risico-loze nipt.
    Echt typisch Nederland weer...

9. Elvis

Elvis Bekend lid

31 okt 2013
    826
    1
    16
    NULL
    NULL
    Merah, dit vind ik dus ook zo raar. Ik snap dat ze bezig zijn met een pilot, maar ik snap werkelijk niet dat ze de voorwaarden niet gewoon gelijk trekken met een vt of vwp. Als je 36 jaar of ouder bent (of een andere indicatie hebt voor een vt of vwp), dan moet je verplicht eerst een combi test doen. Dit is toch behoorlijke geldverspilling. Zeker omdat een vt of vwp duurder is dan nipt. En dan hebben we het nog niet eens over de risico's.

10. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Oei dat wordt wel heel krapjes hoor..

Veel succes !

11. liefde1978

liefde1978 Fanatiek lid

4 feb 2009
    1.493
    0
    0
    noord-holland
    Ik weet niet of dit mosterd na de maaltijd is, maar toevallig zei vandaag de gynaecoloog tegen mij dat ze in Amsterdam geen NIPT meer doen zonder indicatie, dit vanwege de studie die nu loopt. Ze zegt, ik mag het niet zeggen, maar als je een NIPT zou willen moet je naar Antwerpen of Brussel...

12. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Klopt liefde. Ze zijn teruggefloten door de minister...
    Zucht.

13. Elvis

Elvis Bekend lid

31 okt 2013
    826
    1
    16
    NULL
    NULL
    Dat meen je niet!!! En zij, die zo vooruitstrevend waren door het gewoon al aan te bieden, luisteren hier naar? Dat had ik nou nooit verwacht.

TS, ik zou naar Antwerpen rijden. Bel het lab daar op en leg je situatie uit. Misschien mag je er nog wel even tussendoor.

Heel veel succes. Naar...

PS. In Duitsland bieden ze hem ook aan. Ik weet niet of dat misschien nog beter aan te rijden is?

14. R31

R31 Lid

10 dec 2013
    11
    0
    0
    NULL
    NULL
    Lieve dames,

Ik ben geweest ZONDER verwijsbrief dit is puur om de kosten van de consult vergoed te krijgen. Dus was hem niet eens nodig, pffff druk gemaakt om niets. Maar goed bloed geprikt en binnen 2 weken de uitslag.

Iedereen kan nog steeds naar het OLVG voor een nipt test. Je kan zelf een afspraak maken. Elke woensdag ochtend hebben ze een sort van spreekuur waarbij je uitleg krijgt over de test (consult). Deze test is voor 99,9% zeker. Consult kost 250 euro en de test 590 euro.

Ondanks dat ik 20 weken zwanger ben kon het dus gewoon. Je hoeft van te voren geen combinatietest te doen en het maakt dus niet uit of je een verhoogde kans hebt. De keuze is aan jou.

Ik hoop dat ik hiermee ook andere dames heb geholpen.

15. Elvis

Elvis Bekend lid

31 okt 2013
    826
    1
    16
    NULL
    NULL
    R31, wat fijn voor je, ik ben blij voor je! Goed zeg! Gelukkig is er dus niks veranderd tov eerst, alleen dat je hem dus mogelijk vergoed krijgt bij slechte uitslag combitest.

16. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Dubbel info dus. Maar fijn dat het geen probleem heeft gegeven.
    Duur consult trouwens! Ze willen er duidelijk zelf ook iets aan verdienen.

17. liefde1978

liefde1978 Fanatiek lid

4 feb 2009
    1.493
    0
    0
    noord-holland
    Goed nieuws voor jou. Nu de uitslag nog ok en dan kun je helemaal opgelucht zijn. Ik snap niet dat ze in het zh wat anders zeggen...

18. Maria999

Maria999 Fanatiek lid

5 jan 2012
    4.525
    2
    36
    Volgens mij is dat een vrij normaal bedrag voor een gynaecologisch consult toch?

Fijn dat je geholpen kon worden, TS. Ik duim voor een goede uitslag.

19. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Nee, voor consult erg duur. Maar waarschijnlijk hebben ze er een complete dbc aan gehangen...
    Enne... Je betaalt in België toch ook niet extra voor dat beetje uitleg?!

20. Elvis

Elvis Bekend lid

31 okt 2013
    826
    1
    16
    NULL
    NULL
    Die €250 consult kosten rekende ze altijd al bij het OLVG. Ik vind het ook veel geld voor een groepsconsult.

Deel Deze Pagina