Jeetje, door mensen zoals jij met zulke kortzichtige, domme, ongenuanceerde geblaat, zou geen enkel mens met down nog eigenlijk geboren moeten worden. Want dat is idd mijn grootste angst dat mijn kindje, die down heeft maar verder gezond is, wat jij daar ook van mag vinden opgroeit in een maatschappij met zulke enge mensen. Misschien moet je je eens verdiepen in het downsyndroom voordat je jezelf steeds meer voor paal gaat zetten. Begin eens met het zwartboek, een kleine tip, you're welcome.
Ik vind dit ook te ver gaan, het gaat niet over een hazenlip of autisme oid maar over zeer ernstige aandoeningen. Ze zegt toch niet dat ze dr kind afstaat als die autistisch blijkt te zijn of een bril moet
Je zegt het zelf al, het verschilt per persoon. De 1 vindt down een ernstige afwijking, de ander vindt dat niet. Daarom vind ik t vreemd dat Hilly in dit geval zegt dat een kind met down niet gewenst is maar als je een andere aandoening noemt dan is het nee, nee, dat is heel wat anders... In beide gevallen is een bepaalde afwijking niet gewenst. (En wat betreft het kind zelf: hazelip is voor het kind zelf ook verre van prettig en is voor t leven getekend, maar nogmaals het was een voorbeeld) Probeer je eens voor te stellen hoe t is als er nog een heleboel andere afwijkingen bijkomen die je kunt testen... Dat komt niet goed.. Want er zijn zoveel dingen bij kinderen waar verschillende mensen van kunnen zeggen: dat willen we niet/te ernstig! En dan krijg je echt een soort selectie
Ik ben het helemaal met Amdaa eens, waarom moet zij haar reactie aanpassen. Hilly blaat vanaf de grootste berg dat zij een "gezond" kind wil. Amdaa zegt dus niks verkeerds
Wie bepaalt er wat een zeer ernstige aandoening is? Jij vindt down ernstig maar autisme niet; ik zie dat precies andersom. Dus daarom daarnet mijn vraag hoe er tegenaan gekeken wordt als iemand een ander soort afwijking niet wenst. Maar dan is t ineens weer "iets anders"
Ik vind het beeld dat geschetsts wordt door Hilly helemaal niet zo onwerkelijk en raar. Ik herken het in mijn eigen omgeving en heb dat ook gehoord van mijn man die jaren in de gehandicaptenzorg heeft gewerkt. Het is zeker geen uitzondering een dergelijk geschetst beeld. Bij ons had mede door deze eigen ervaringen dus waarschijnlijk een afbreking van de zwangerschap aan de orde geweest. Waarschijnlijk ja. Want je weet nooit 100% zeker hoe je er in staat als het je daadwerkelijk overkomt.. En gelukkig is het hier niet aan de orde geweest, want het lijkt mij een vreselijke situatie om voor een dergelijke keuze te komen staan.
hoho ik zeg niet dat ik autisme niet erg vind he...daarin zijn natuurlijk ook een hoop gradaties. Maar nee ik vind het niet te vergelijken met downsyndroom.
Dank je. Ik ga er niet op reageren. Mijn wens voor Nina3 is oprecht! Ik hoop van harte dat iedereen er zo gelukkig mee blijft.
Interessant dat je Down als zeer ernstig beschouwd, in tegenstelling tot autisme. Wel eens iemand met een ernstige vorm van klassiek autisme tegen gekomen? In ieder geval, het gaat denk ik meer om het punt dat uit bijna alle posts van hilly blijkt dat zij enkel een perfect gezond kindje ter wereld zou laten komen. Het staat er misschien niet exact in die woorden, maar zoals ik (en velen met mij) het lees, is dat wel exact wat ze zegt ... waar ligt dan nog de grens?
Oh ik zie dat we in de fase aanbelandt zijn van het 'op de man (vrouw) spelen'. Jammer Altijd lastig om elkaars mening te respecteren hier, of die nu in je straatje past of niet.
Het gaat mij de walgelijke manier waarop Hilly naar mensen met het syndroom van down kijkt en dan ook uitdraagt. Het is hatelijk en respectloos.
Idd hier op tv en ook in dat zwartboek doet men (even simpel gesteld) alsof er tussen een kind zonder en 1 met down geen verschil is en dat het een feestje is. Ik vind dat naiëf. Natuurlijk hou ik net zoveel van mijn kindje met down als ik die gekregen had als van mijn andere kinderen. Daarom bij ons ook geen prenatale screening,wij zouden een zwangerschap er niet om afbreken. Maar het is natuurlijk wel iets ernstigs he...veel downers is amper te leven (heb verschillende docu's gezien en bij mijn moeder in de fam meegemaakt...het zijn niet altijd die vrolijke mensen.
Ik interpreteer haar tekst helemaal niet zo alsof ze alleen een perfect gezond kindje zou laten komen. Waar haal je dat uit. Volgensmij wordt hilly echt verkeerd begrepen.
Het staat er niet. Punt. Dat jij en een paar anderen iets anders lezen dan wat ik schrijf ligt echt niet aan mij. Ik leg volgens mij heel rustig uit waarom wíj geen kindje met down (laat staan nog ernstiger afwijkingen) zouden laten komen. En ik schrijf volgens mij rustig, genuanceerd en respectvol. Ook naar de mensen die niet zouden afbreken toe. Geen kindje met down willen = niet gelijk aan 'alleen perfect gezond' willen. Er zit nog heel veel tussen down en perfect gezond. En ik heb het volgens mij heel duidelijk over een kindje met down (of nog erger).
Hoe kijk ze er dan naar volgens jou, ik heb haar horen benoemen dat ze het ernstig vindt en geen kindje met down (of een andere ernstige afwijking) zou willen. Vindt jij dat iedereen dus een kindje met down zou moeten willen? Edit: ik typ dus gelijk met haar
Er valt niet te testen op autisme, maar als het zou kunnen en er zou bij ons uit blijken dat ons kind een ernstige vorm van autisme zou hebben, dan zou ik ook in dubio staan. Ik denk namelijk inderdaad dat een mens daar heel erg van kan lijden. En het klopt dat het hebben van meer kennis ook zal leiden tot meer moeilijke keuzes. Dat is absoluut een groot nadeel van deze ontwikkelingen. Ik snap je vergelijking met autisme dus wel. Maar een hazelip of een jongetje krijgen ipv een meisje is wel een grote stap vanaf down. Een hazelip is gewoon goed behandelbaar. En dat is dus wel iets anders.
Waar staat dat het een feestje is,waar lees je dat? Wat vind je naïef aan het zwartboek? Zijn het niet allemaal ouders met kinderen met het downsyndroom? Heb je het idee dat ze eigenlijk liegen en de maatschappij willen wijsmaken dat het helemaal niet erg is om een kindje met down te hebben. Of kun jij je niet voorstellen dat het idd niet erg is om een kindje met down te hebben, gaat dit jouw inlevingsvermogen te boven? Maar gelukkig zou je net zoveel houden van een downkindje als van je andere kinderen.
Dan begrijp ik (en dus meerderen hier) je verkeerd. Het lijkt namelijk alsof je erg anti-afwijking bent. Je klinkt erg fel in veel posts. Wat ik mij afvraag is waar de grens ligt? Wat is een afwijking die niet te accepteren is en wat is een afwijking die wel te accepteren is? Wat als we straks op autisme, adhd, etc. kunnen testen. Zijn dat wel te accepteren afwijkingen? Wat als we ook andere gedrags- en psychische stoornissen al voor de geboorte kunnen ontdekken? Schizofrenie, bipolaire stoornis, OCD, noem maar op. Dat is wat ik een eng idee vind, omdat ik het idee heb dat de grens steeds een beetje verder verschuift naar alleen nog perfecte kindjes ...
En die angst kan ik mij goed voorstellen en deel ik ook wel deels met je. Maar dat is voor mij geen reden om nu de Nipt niet beschikbaar te maken.