NIPT test moet toegankelijk worden voor alle zwangere vrouwen

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door lellebel2, 16 feb 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tuc

tuc Niet meer actief

Iemand benoemt dat zij geen kindje met down of een andere ernstige afwijking zou willen en je reageert compleet agressief net zoals op mij...en echt als je goed leest zeg ik niks lelijks hoor...dat komt alleen bij jou zo binnen.

2. nina3

nina3 Bekend lid

27 aug 2010
    795
    0
    16
    NULL
    NULL
    Reageerde op verkeerde bericht

3. Goldsword

Goldsword Fanatiek lid

14 dec 2013
    1.422
    0
    36
    NULL
    Rotterdam
    Ik kan het niet laten ...

Het is toch ook heel hard? We hebben het wel over het beëindigen van het leven van een kindje, of anders gezegd, het ontnemen van de kans op leven. Als het kindje wel welkom is, waarom mag het dan niet geboren worden wanneer het groot genoeg is om ook te kunnen leven? Dat snap ik dus niet goed. De zwangerschap wordt toch niet afgebroken omdat het kindje helemaal perfect is en hartstikke welkom? Want wat is dan de reden dat het kindje er niet komt? Wat ik lees in dit topic is onder andere dat mensen hun andere kinderen of familie niet willen belasten met een kind met een afwijking. Dat klinkt toch niet verwelkomend? Ik snap dus niet dat ik dan niet mag zeggen dat zo'n kindje niet welkom is. Het is of welkom, of niet welkom, het kan niet beiden zijn. Zelfde met perfect. Als een kind perfect is in jou ogen, wat is dan de reden dat je datzelfde perfecte kindje niet laat groeien in je buik tot het klaar is om buiten je buik te kunnen leven?

Ik heb nooit het woord foute keuze geschreven of genoemd. Ik heb enkel geschreven dat ik die keuze niet zou maken en dat ik die keuze niet begrijp. Het spijt mij als ik mensen heb gekwetst, dat is nooit mijn bedoeling geweest. Maar in een discussie kun je het niet allemaal met elkaar eens zijn en in een onderwerp als dit is het bijna onmogelijk om niemand te kwetsen.

4. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.516
    36.478
    113
    Sorry hoor tuc, maar ze zegt letterlijk dat ze niet snapt wat er zo erg zou zijn aan een wereld zonder mensen met Down en dat vindt je niet verwtijtend of op zijn minst discrimerend richting ouders met kinderen van Down? Die net zo veel van hun kindjes houden als jij en ik. Ik vind het echt heel eng. Dat zij het niet wil is haar keus, maar dat soort uitspraken vind ik eng.

5. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    En dat is dus wat er ook kan gebeuren. En ja ik weet waar ik het over heb. Maar dat is schijnbaar onrealistisch, niet waar etc. ;)

6. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.862
    19.271
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Misschien lees jij haar op,werking anders dan ik. Zij heeft ervaring met mensen met een ernstige handicap (in de zin van: niet zelfstandig voor zichzelf kunnen zorgen) en ziet hoe pittig dit is voor de broers en zussen als de ouders te oud zijn geworden om die zorg op zich te nemen.
    Vervolgens spreekt zij de hoop uit dat het voor de broers en zussen van Nina kindje niet het geval zal zijn. Zo lees ik het.

Eerder in dit topic heb ik Hilly overigens wel wat opmerkingen zien maken die ik ook niet vond kunnen. Maar aangezien ik later ben ingehaakt, was het topic toen al pagina's verder. Dan kom ik daar niet meer op terug. De uitspraak van Amdaa las ik 'live' om het zo maar te zeggen.
    Ik voer graag discussies, maar wel op de inhoud. Ik vind het interessant om de meningen van andere te lezen en ik vind het leuk om mijn eigen mening te verduidelijken. Maar ik heb er een gruwelijke hekel aan als mensen in een inhoudelijke / ethische discussie zulke persoonlijke aanvallen gaan doen. Of in dit geval haast nog erger: een aanval op de kinderen van de ander. Dat vind ik echt beneden alle peil. En ik ben niet het type om dan mijn mond maar te houden omdat het niet persoonlijk tegen mij gericht is. Wat mij betreft gaan we niet zo met elkaar om.

7. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Je mag ook die keuze voor jezelf maken, maar weet wel als je die keuze van een ander veroordeelt, je daarmee voorbij gaat aan een heleboel leed. Het schuldgevoel is al enorm en door te schrijven dat een kindje dat 'niet perfect is' dus niet welkom is, maak je het leven van deze mensen er echt niet leuker op. Maar alles mag gezegd worden omdat jij de keuze niet zou maken?

8. Goldsword

Goldsword Fanatiek lid

14 dec 2013
    1.422
    0
    36
    NULL
    Rotterdam
    Vlinder ik snap je niet goed en ik heb het idee dat je mijn woorden doorspit om iets te vinden. Ik zeg niet dat het kindje niet perfect is, want in mijn ogen is een kindje met bijv Down ook perfect. In mijn ogen zou dat kindje welkom zijn. Ik zeg dat ik het niet snap. Ik zeg nergens dat ik iemand veroordeel om zijn/haar keuzes. Werkelijk nergens. Als een kindje welkom is en perfect, waarom mag het dan niet geboren worden? Is de vraag zo duidelijker?

9. Eliza78

Eliza78 Niet meer actief

En daar gaan we weer....
    Een algemene opmerking wordt weer persoonlijk opgevat.
    Ik heb het over VAAK en niet over altijd en zeker niet tegen jou persoonlijk.
    Jammer hoor...:(

Als je heel eerlijk bent lees je toch zelf heel vaak als argument dat ouders een kind met een handicap niet zien zitten om hun andere kinderen?
    9 van de 10 keer hebben ze dat nog niet persoonlijk ondervonden in hun gezin.
    Daarom maakte ik deze opmerking.
    Ik heb hem overigens ook gemaakt nav de opmerking van Hilly over de andere kinderen uit het gezin van Nina.
    Dat vond ik zo'n lage opmerking.

10. AnnaCF

AnnaCF Niet meer actief

Wat een schatje.

On topic. Ondanks wat ik lees blijf ik voor de test. Niet vanwege down maar vanwege de andere erfelijke aandoeningen waar op getest wordt. En ook nog steeds voor een zelfbeschikkingsrecht. Het is heel lastig om te bepalen wat je wel en niet wil, voor je kind en voor je gezin als je een keus moet gaan maken ook als het gaat om de andere afwijkingen waarbij kinderen niet levensvatbaar zijn of maar een heel kort leven vol ziekenhuisbezoeken staat te wachten.
    Je kan zeggen die andere afwijkingen zijn vaak op de 20 weken echo te zien. Maar waarom zou je tot 20 weken wachter als je met twaalf weken al kan weten of je kind wat mankeerd?

Dus ja ik ben absoluut voor die test. Hoewel ik heel veel moeite heb om te begrijpen waarom mensen een kind met het downsyndroom niet willen behouden snap ik het wel als kinderen met de andere trisomie eindigen in een vroeggeboorte/abortus. Maar dan lieven met 12 weken dan met 22 weken.

11. Nynke76

Nynke76 Niet meer actief

Ik kan ook met de volle honderd procent zeggen dat ik meer te stellen heb met mijn zoontje van twee zonder down dan met mijn vierjarige dochter met down. We hebben het niet zwaar maar ik vind het ook niet altijd makkelijk met twee kinderen. Juist de buitenwereld maakt het zwaar, de vooroordelen, de ontzettende lief bedoelde maar o zo vermoeiende reacties. Soms hoop ik maar voor mijn dochter dat ze niet door krijgt hoe er over haar afwijking wordt gesproken door veel mensen. Mensen die zeggen dat ze geen meerwaarde heeft voor de maatschappij, dat ze te veel geld zou kosten maar ook dat ze eigenlijk geen bestaansrecht zou moeten hebben. Ik word er verdrietig van.

12. tuc

tuc Niet meer actief

Nee ik lees die opmerking vanuit de discussie waar het toen over ging. Iemand benoemde dat een mogelijk gevolg van het vrijgeven van de nipt test is dat er veel minder mensen met down worden geboren en hilly antwoord daarop dat zij niet snapt wat daar erg aan is...ik weet niet zo goed hoe ik hierop moet reageren zonder ook aangevallen te worden...maar wat vind jij daarvan?? Vindt je dat er nog veel mensen met down geboren moeten worden??
    Dat zij het "prima" vindt dat er minder baby's met down worden geboren betekend toch niet dat ze van alle down baby's en kinderen vind dat ze nooit geboren hadden mogen worden of dat ze vindt dat dir ouders allemaal hun zwangerschap hadden moeten beeïndigen??

Ik lees heel veel opmerkingen van hilly die ik bizar of niet vind kunnen, maar in dit geval begrijp ik het echt niet.

13. AnnaCF

AnnaCF Niet meer actief

Dus toch...

Ik snap werkelijk niet waarom mensen het van jou niet mogen uitspreken dat ze geen voorstander zijn van het afbreken van een zwangerschap als een kindje down heeft. En waarom er in die zin rekening gehouden moet worden met het gevoel van vrouwen die vanwege een kindje met het syndroom van down de zwangerschap hebben afgebroken.

Iedereen mag lekker voor zichzelf bepalen wat hij er van vind en wil. De discussie wordt daarmee helemaal niet doodgeslagen. Iets wat jij wel probeert door mensen de mond te snoeren die een andere mening hebben dan jij. en wat bedoel je met de zin dat je juist zou kunnen leren van de ervaring? Want ik hoop niet dt je ermee bedoelt wat ik denk te lezen dus ik vraag het maar even!

14. Nynke76

Nynke76 Niet meer actief

Het feit dat je een hele bevolkingsgroep eigenlijk niet de moeite waard vind om te mogen leven, vind je niet bizar en kwetsend? Wat dat is wat jij en Hilly zeggen. En ja dat vind ik eng!!

15. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Ik word daar ook verdrietig van en vind zulke opmerkingen ook absoluut niet kunnen. Mijn man las in de krant een aantal opmerkingen die een ouder van een down-kindje soms kreeg en zei ook meteen dat je mensen die zulke opmerkingen maken eigenlijk meteen de Rijn in mag schoppen.
    Maar tegelijkertijd betwijfel ik of een kindje met down bij ons altijd welkom zou zijn. Bij de eerste en tweede hebben we hier toentertijd duidelijk ja op gezegd, maar ik weet niet zeker of ik dat deze keer ook had gezegd.

16. tuc

tuc Niet meer actief

dat heb ik helemaal NIET gezegd!!!! Notabene benoemd dat wij een zwangerschap niet zouden afbreken vanwege down.

En ik word hier nu zo boos om dat ik weg ben. Wat ben jij een vreselijk naar mens!

17. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Dat is niet wat Hilly zegt en zeker niet wat Tuc zegt.

18. AnnaCF

AnnaCF Niet meer actief

Dit is niet eerlijk naar Tuc toe om te zeggen. Uit haar reacties maak ik helemaal niet op dat ze er zo over denkt.

19. Loesje86

Loesje86 Niet meer actief

Het staat hier letterlijk Hilly ;)

20. Nynke76

Nynke76 Niet meer actief

Nee ik lees die opmerking vanuit de discussie waar het toen over ging. Iemand benoemde dat een mogelijk gevolg van het vrijgeven van de nipt test is dat er veel minder mensen met down worden geboren en hilly antwoord daarop dat zij niet snapt wat daar erg aan is...ik weet niet zo goed hoe ik hierop moet reageren zonder ook aangevallen te worden...maar wat vind jij daarvan?? Vindt je dat er nog veel mensen met down geboren moeten worden

Hilly bedoelde zeer zeker wel dat ze het niet erg zou vinden dat er geen kindjes met down meer geboren zouden worden. Ik weet niet wat jij dan bedoeld maar het lijkt zeer zeker zo, in deze post, dat jij niet snapt wat daar erg aan is.
    Ik verzin hier niks hoor.

Deel Deze Pagina