NIPT test moet toegankelijk worden voor alle zwangere vrouwen

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door lellebel2, 16 feb 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tigra

Tigra Bekend lid

15 dec 2014
    706
    0
    16
    NULL
    NULL
    #121 Tigra, 16 feb 2016
    Laatst bewerkt: 16 feb 2016
    Huh wat is dit nu weer voor aanvallende reactie?
    Ik oordeel helemaal niemand in mijn bericht. Daarnaast zeg ik dat ik géén tegenstander ben van de nipt en ook geen tegenstander van zwangerschapsafbreking bij aandoeningen die niet met het leven verenigbaar zijn.
    En ik beweer ook nergens dat ik weet wat het is om een kind met down te hebben omdat ik er mee werk. Ik zeg juist dat ik zie hoe zwaar ouders het hebben.
    Maar als je het zo moeilijk vind dat er mensen zijn met een andere mening, wat doe je dan op een forum? Dat lijkt me erg zwaar dat je andermans mening niet kunt loslaten.

En ik tel inderdaad mijn zegeningen. Mijn kindje was er bijna niet meer geweest. Dus ja ik weet wat het is om als ouders in angst te zitten.

2. nina3

nina3 Bekend lid

27 aug 2010
    795
    0
    16
    NULL
    NULL
  3. tuc

tuc Niet meer actief

Als ik mij goed herinner heb jij zelf een kindje met down dus ik hoop dat je je niet gekwetst voelt door het volgende:

Er wordt gesteld (in het artikel) down syndroom is geen ondraaglijk leed en mag door de overheid niet meer als risico aangemerkt worden. Ik vind dit een gevaarlijke en rare uitspraak. Ja ik geloof direct dat er dolgelukkige kinderen/mensen zijn met downsyndroom. En dat er ouders zijn die hier geluk in zien en genieten van hun kind. En daar ben ik blij om.
    Maar dit geldt (hoe graag we dat ook willen) niet voor alle mensen die down hebben of er mee te maken hebben. Het kan wel echt leed zijn (ondraaglijk durf ik niet te stellen) en ik vind dat het in de zwangerschap als.risico aangeduid moet worden. Niet.omdat je dan maar meteen doodongelukkig moet zijn als je een kindje met down verwacht maar wel omdat het serieus iets is. Je kunt dit niet vergelijken met een scheef staand teentje om maar iets te noemen wat bij de geboorte van je kindje kan blijken.

Ik vind echt dat er voor down vooronderzoek mogelijk moet zijn en de beslissing die ouders daarna maken.

4. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Oh alsjeblieft zeg, je schreef een rotberichtje met je 'Maar om nou te stellen dat deze kinderen maar beter het leven niet verdiend hadden vind ik ver gaan'. Blugh zo gemeen en kortzichtig! Nogmaals: lees het hele topic. En voor degenen die zich afvragen waarom ik zo fel reageer: er is op dit moment iemand op het forum die het heel heel zwaar heeft omdat ze een kindje met Down in haar buik heeft. Het is werkelijk een hartverscheurend topic. Ik zou zeggen lees dat topic en wie weet opent het de ogen van al die mensen die denken dat moeders als zij hun kindje geen leven gunnen. Elke ouder wenst het beste voor zijn of haar kindje! En dan heb ik liever dat er een paar lui zijn die mij een kreng vinden, dan dat ik iemand die zo aan het lijden is de rug toekeer. Ik zal de vrouwen die de pijn kennen van het verliezen van een kind, altijd in bescherming nemen tegen vrouwen die denken het wel even te weten. Dan ben ik maar een biatch, het kan me werkelijk niks schelen.

5. Veera

Veera Niet meer actief

Geen reacties gelezen. Maar ik vind het geen goed plan, als het zo doorgaat houden we uiteindelijk straks alleen maar kinderen over die aan onze wensen voldoen en daar sta ik niet achter.

6. AnnaCF

AnnaCF Niet meer actief

sorry maar nu vind ik eerlijk dat je wel een beetje raar doet en overdrijft.
    Het topic waar je op duid is inderdaad hartverscheurend en vreselijk maar dat hoeft niet te betekenen dat mensen hun mening maar voor zich moeten houden. We zitten immers op een forum te discussiëren met mensen die niet allemaal hetzelfde naar de wereld kijken.
    Dat mensen jou moeten respecteren betekend ook dat je de mening van een ander mag respecteren ook al is dat niet de jouwe.

Overigens wordt in de beginpost gevraagd of men wil of de NIPT test voor iedereen beschikbaar moet zijn. Dat het dan op een zijspoor komt is te verwachten. Want wat doe je als je een bepaalde uitslag krijgt?

En sorry dat ik het zeg. Maar mensen mogen vinden dat ze het niet eens zijn met een zwangerschapsafbreking bij Down of welke ziekte dan ook. Dat jij anders hebt besloten met jullie dochtertje dat wil niet zeggen dat andere mensen in een soortgelijk situatie hetzelfde zouden handelen. Die kunnen daar heel anders in staan dan jij! En die hebben net zo goed recht hun mening hier te verkondigen. (Uiteraard binnen de fatsoenlijke normen en de regels van het forum)
    En als je dat op dit moment emotioneel niet trekt doe je er wellicht verstandig aan je even een paar uur terug te trekken uit dit topic tot de gemoederen wat bedaard zijn.

7. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.275
    6.802
    113
    Ik vind dit een hele lastige....

Niet vanuit een geloof maar gezien vanuit een tante die gehandicapt is.

Zware hartafwijking...

Als mijn oma een test had gedaan was ze waarschijnlijk weggehaald...

Maar nu is ze 57 en heeft een goed leven. Dankzij goede medicijnen...

Maar er zijn ook kinderen die echt zo ziek zijn en daarom sowieso geen leven kunnen hebben...

Laat ik het zo zeggen: ik vind dat het voor iedereen beschikbaar moet zijn...maar is vind het wel een hele lastige...

8. Vlinder84

Zoals ik al heel vaak heb geschreven in dit topic, moet iedereen het voor zichzelf weten. En enkel en alleen voor zichzelf. Ik heb niets te maken met de keuzes die jij maakt en jij niets met de mijne. Ik hoef, wil en vraag geen respect voor mijn keuze. het is mijn keuze en daar heeft niemand iets van te vinden, net zoals ik niets vind van wat een ander voor keuze maakt. Ik zal steunen waar ik kan, of dit nu betekent dat diegene ermee doorgaat of het afbreekt.

Het is idd een forum waar iedereen anders is, maar dat betekent niet dat je dan maar iedereen mee mag trekken in wat jij gelooft. Ik kwets die vrouwen die tegen zijn een stuk minder erg dan andersom. Daarom vind ik niet dat ik daar respect voor hoef te hebben en dat heb ik ook absoluut niet. Je mening en keuze voor jezelf houden: prima! Maar leg het niet een ander op. Omdat zij niet dat allerergste hebben meegemaakt waar ze nu zo laks over doen. En te emotioneel? Nee hoor, ik zit hier relaxed met een kopje thee. Ik hoef niet emotioneel te zijn om hard uit de hoek te komen. Ik ben hooguit geergerd om zoveel onkunde.

9. jessy77

jessy77 VIP lid

9 aug 2007
    8.641
    5.953
    113
    Ik vind dat het voor een ieder die het wil mogelijk moet zijn. Degene die er zwaar op tegen zijn zullen er dan niet voor kiezen neem ik aan.

10. Loesje86

Loesje86 Niet meer actief

Hier ben ik het wel mee eens. Mensen die tegen zijn worden continue aangevallen, dus er mag geen andere mening zijn begrijp ik.

Ik heb dat topic ook een beetje gevolgd en nee, het veranderd mijn mening totaal niet. Ik vind het heel erg dat ze een kindje met down bij zich draagt, maar vanaf de eerste post was al duidelijk dat mocht het inderdaad zo zijn, ze zou kiezen voor een abortus. Dat stond al vast.
    En natuurlijk zakt de grond onder je voeten vandaan als je zoiets hoort. Men is niet voor niets altijd zo blij en dankbaar met een goede echo. Maar voor mij wil dat dus niet zeggen dat er een keuze zou zijn om dat kindje dan niet te krijgen.
    Ik ken iemand (wel meerdere) die 2 kindjes met down heeft. Steeds als ik haar berichten en foto's zie, krijg ik even kippenvel omdat zij zo intens veel van deze kinderen houden en zo trots zijn op alles wat ze bereiken en kunnen. En ja, dan vind ik het heel erg om te lezen dat zulke kindjes bij een ander weggehaald worden. Ouders met down kindjes kijken denk ik ook vaak door de ziekte heen en zien vooral het mooie en fijne aan deze kinderen, ook met andere ernstige ziekten denk ik trouwens. Wat niet weg neemt dat het heel zwaar en moeilijk zal zijn om deze kinderen op te voeden, maar zeker niet onmogelijk!

11. Tigra

Tigra Bekend lid

15 dec 2014
    706
    0
    16
    NULL
    NULL
    Het blijft ook echt een lastig iets! We krijgen door al die testen steeds meer kennis. En dat is ergens heel goed. Maar kennis hebben over leven en dood is wel erg moeilijk. Want je weet niet precies wat er gebeurd als je een kindje toch geboren laat worden. Wat als het mee bleek te vallen?

Ik heb een kennis met een open rug en een waterhoofd. Ze is normaal begaafd en heeft een normale baan. Ze zit wel alleen in een rolstoel. Als haar ouders toentertijd de 20-weken echo hadden, was ze er misschien wel niet geweest.

Een andere kennis zou zwaar gehandicapt zijn. Hij bleek uiteindelijk niks te mankeren.

In de klas van mijn dochter zit een meisje met down. Zie doet gewoon mee met de andere kinderen. Hadden haar ouders de nipt gedaan, dan was ze er misschien niet.

Ik wil hier absoluut niet mee zeggen dat ouders die een zwangerschap afbreken slecht zijn. Nee het lijkt me echt verschrikkelijk om voor die keuze te slaan. Maar door de macht der kennis die we door al die testen hebben, staan ouders nu voor die keuzes. En dat vind ik dubbel. Ik denk dat je geen goede keuze kunt maken, want zo'n keuze is onmenselijk. Niemand wil uit liefde zijn/haar kind laten gaan en verliezen en niemand wil dat zijn kind lijdt als het toch geboren wordt.

@vlinder: volgens mij interpreteer je mijn vorige berichten niet zo goed. Nadeel van het geschreven woord. Ik hoop dat bovenstaande beter verwoord wat ik bedoel.

12. nina3

nina3 Bekend lid

27 aug 2010
    795
    0
    16
    NULL
    NULL
    Tuc: Dit boek gaat over de invoering van de NIPt door de overheid . Niet over de individuele vrijheid om wel of niet voor een niptest te kiezen. Of iemand zelf kiest voor wel of geen down is aan de zwangere zelf maar doordat de politiek kiest voor de niptest wordt de boodschap afgegeven dat Down er niet bij hoort , teveel geld kost en niet welkom is. Het geeft mensen de vrijheid om te vragen waarom ik gekozen heb voor een kind met Down. Waarom heb ik het niet weg laten halen .
    We moeten ons niet hoeven te verdedigen als wel een kind met Down krijgen. Gewoon omdat het een kind is . Net zoals mijn andere kinderen.

13. tuc

tuc Niet meer actief

nee dat heb ik gelezen hoor. Maar ik snap die stelling niet. Waarom zouden mensen straks nav de nipt gaan vragen waarom jij je kind niet hebt weg laten halen, of iemand die in de toekomst een down kindje op de wereld zet?

Ik zie niet zo dat die boodschap afgegeven wordt, waarom zou down er niet bij horen, of beter gezegd, waarom zou die gedachte in NL ineens veranderen. Het is immers al mogelijk om nav de nekplooimeting en combinatie test een zwangerschap af te breken als er bv sprake is van down. Nu vraagt toch ook niemand dat aan jou mag ik hopen, waarom zou dat bij de vrijgegeven nipt test dan veranderen?

14. Eliza78

Eliza78 Niet meer actief

Mijn schoonzus krijgt regelmatig vragen of ze geen foliumzuur geslikt heeft tijdens de zwangerschap. Of ze niet wist dat haar dochter ernstige spina bifida had. Als ze dan antwoord dat ze t niet wist wordt er gevraagd of ze t anders weg had laten halen.

Ik denk dat zulk soort vragen meer gesteld zullen worden nadat NIPT voor iedereen mogelijk wordt gemaakt. De keuze om deze test te laten doen is dan veel meer voor de hand liggend en er wordt dan waarschijnlijk meer nagedacht over de impact van bepaalde handicaps.

15. Vlinder84

Ja ik begrijp je nu beter en ergens ben ik het ook wel met je eens. Het is idd een onmenselijke keuze. Er zijn voor en nadelen aan deze medische vooruitgang. Het is namelijk helemaal geen opluchting om af te breken. Dat is iets wat ik veel gehoord heb 'gelukkig waren ze er op tijd bij'. Nou zo gelukkig voelde het zeker niet. Ik heb ook weleens gedacht dat ik het liever niet had geweten. Dat als dit 50 jaar geleden was ik niet voor die keuze had gestaan en de natuur idd zn gang had kunnen gaan. Maar dan was ik er niet meer geweest waarschijnlijk. Haar afwijking zou een geboorte onmogelijk maken, enkel een ks had nog gekund. Als ze dat niet hadden geweten was ik een statistiek geweest nu. Dat is uiteraard heel zeldzaam maar in mijn geval blijf ik het dubbel vinden.

Nina zeggen/ vragen mensen dat echt?! Wat afschuwelijk :(

16. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam

Omdat het invoeren van de NIPT in andere landen (Denemarken, IJsland) ervoor heeft gezocht dat het aantal kinderen dat geboren wordt met Down flink is gedaald.

Als er minder kinderen met Down worden geboren, zal die vraag vast komen bij de ouders die er wel voor kiezen om hun kind geboren te laten worden. Het lijkt nu al of de de mensen die hun kind wel geboren laten worden, zich meer moeten verantwoorden dan de mensen die kiezen om de zwangerschap af te breken.

Ook zal er minder onderzoek gedaan worden naar Down, als er steeds minder kinderen komen met Down. Juist door al die onderzoeken is de kwaliteit van leven met Down de afgelopen jaren flink verbeterd.

17. nina3

nina3 Bekend lid

27 aug 2010
    795
    0
    16
    NULL
    NULL
    In het zwartboek staan veel oomerkingen van vrienden en familieleden maar ook vsn artsen en kraamhulpen die aangedragen zijn door ouders van Down kinderen. Het is soms te erg voor woorden wat mensen zeggen. Door de invoering van de Nipt wordt een kind met Down steeds uitzonderlijker. Daardoor zal het steeds moeilijker worden voor vrouwen in de toekomst om wel voor Down te kiezen. Als iedereen kiest voor bruine schoenen zal je niet zo snel kiezen voor felrode, bij wijze van..

18. Goldsword

Goldsword Fanatiek lid

14 dec 2013
    1.422
    0
    36
    NULL
    Rotterdam
    Ook ik moet toegeven dat ik het idee heb dat je nogal fel reageert en liever niet hoort dat er ook mensen zijn die er anders over denken.

Met betrekking tot het andere topic, heel erg voor die mensen, maar een totaal ander topic dan deze. Zij heeft niks aan een discussie, haar besluit staat vast en heeft alleen behoefte aan steun. Logisch. Dat ik er anders over denk betekent dus ook dat ik niet in haar topic ga lopen roepen dat ik waarschijnlijk een andere keuze zou maken. Dat zou inderdaad belachelijk en schaamteloos zijn en getuigen van een gebrek aan empathie. Dit topic gaat echter niet over een specifiek persoon en is daarom naar mijn mening ook een stuk beter geschikt om verschillende standpunten te delen, als het even kan met wederzijds respect.

Wat ik mij afvraag, en ik bedoel dit echt niet kwetsend, ook al lijkt het misschien zo. Het is iets wat ik mij afvraag, maar ik weet niet hoe ik het moet schrijven zonder dat het kwetsend kan overkomen (dat is dus niet mijn bedoeling!). Is het ook niet een deel denken aan jezelf, je eigen leven of je eigen gezin wanneer je ervoor kiest om de zwangerschap te beëindigen wanneer je zwanger bent van een kindje met het syndroom van Down? Omdat je leven drastisch zou veranderen en dit ook veel impact op eventuele andere kinderen zou hebben? Voor mij (en nogmaals, niet kwetsend bedoeld en ik heb het zelf nooit meegemaakt gelukkig en ik probeer alleen om inzicht te krijgen in andere mensen) komt het wel eens over alsof er gezegd wordt dat het voor het ongeboren kindje is om ondraaglijk leed te voorkomen, enkel uit liefde. Maar is het daarnaast ook voor mensen zelf en hun omgeving dat ze deze keuze maken?

19. tuc

tuc Niet meer actief

de mensen die zulke dingen vragen blijf je houden, het is onbegrijpelijk maar die zijn er. Ik snap je uitleg en die van nelta, maar nee ik verwacht niet dat dat toeneemt nadat de nipt meer toegankelijk is. Zoals ik eerder al zei is de mogelijkheid om een zwangerschap af te breken vanwege down (of een ander syndroom) er al, wat dat betreft veranderd er toch niks.

20. Niekepiek

Niekepiek Niet meer actief

Ik ben voor.
    Iedereen heeft een andere draagkracht en iedereen heeft andere denkwijzen.
    Je weet pas hoe je respons is als je zelf in een bepaalde situatie zit.
    Je hebt er mensen bij die het wel aan kunnen om een zwaar gehandicapt kind te verzorgen en bij te staan maar je hebt er ook mensen bij die hier niet capabel voor zijn.
    En 1 ding weet ik zeker, het is verschrikkelijk voor een kind als deze niet gewenst is, en de reden hiervan doet er eigenlijk niet toe.

En dan heb je uiteraard ook nog de verschrikkelijke situatie waarin vlinder zich heeft moeten bevinden, kiezen voor je kind en deze een lijdensweg besparen door een zwangerschap vroegtijdig af te breken.
    Sommige kinderen hebben nu eenmaal geen kwaliteit van leven en dan is het toch ongelofelijk moedig dat je in zo'n situatie er voor kiest om je kind leed te besparen i.p.v. voor je eigen egoïsme te kiezen en alles op zijn beloop te laten, omdat de natuur het blijkbaar zo wil of omdat jij graag op dat moment een kind wil (wat natuurlijk ook heel logisch is).
    Maar in tijden als deze werkt het nu eenmaal niet meer zo en gelukkig maar!

Deel Deze Pagina