Echo: 5 dagen vroeger, hoe?

Discussion in 'Onderzoeken en echo's' started by Flamingo1990, Sep 24, 2018.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Flamingo1990

Flamingo1990 Niet meer actief

Dag allemaal,

Vandaag dacht ik met 7w4d mijn eerste echo te hebben. Ik heb 15 augustus een positieve ovulatietest gehad en volgens FF was m’n eisprong 16 augustus. Op 27 augustus testte ik duidelijk positief op de kv2v5 en de predictor.

Nu heb ik vandaag de echo gehad, zowel inwendig als uitwendig. De verloskundige ziet een prachtig kloppend hartje, maar een vruchtje dat 6w6d oud is.

Wat zou dit kunnen verklaren? Ik ben zo panisch dat het toch niet goed zit.. de VK was heel nuchter, maar merk dat ik me niet prettig bij haar voelde. Ze gaf geen duidelijk antwoord op m’n vraag hoe dit dan zou kunnen, gewoon van: ja het is nu eenmaal zo.

Ik probeer me vast te houden dat het gewoon goed zit en te genieten dat het mooi duidelijk klopte. Maar toch.. het spookt in m’n hoofd!

2. Beebylove

Beebylove Fanatiek lid

Mar 11, 2013
    1,850
    644
    113
    Female
    Op dot termijn kunnen ze nog wel eens mis meten. T gaat om mm en geen cm. Dus ja ze kunnen er zo 2 mm naast zitten en dat kan 5 dagen zijn.
    Nog niet te veel zorgen maken. Wanneer mag je weer?

Flamingo1990 likes this.
  3. YellowEyes

YellowEyes Fanatiek lid

Nov 28, 2017
    1,863
    2,324
    113
    Female
    Op dit termijn is het lastig meten en meten blijft sowieso een precisiewerkje. Een mm opschuiven en je bent zo een paar dagen verder of minder ver.

Zelfs bij een termijnecho wordt er rekening gehouden met een foutmarge wat betreft de uitgerekende datum. Het meten is gewoon lastig en daarnaast komt het ook wel eens voor dat het ene kindje sneller of minder snel groeit dan de ander.

Ik zou me geen zorgen maken, er zijn zelfs dames die IVF bijvoorbeeld hebben gehad en dat het termijn ook verschilt bij de echo.

Flamingo1990 likes this.
  4. Flamingo1990

Ik mag weer over 4 weken, op 22 oktober. Het stelt me wel gerust wat jullie zeggen. Zo spannend allemaal dit kindje krijgen gebeuren.......

YellowEyes likes this.
  5. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

Apr 15, 2011
    54,925
    15,587
    113
    Nabij Utrecht
    Idd... meetfoutje is op dit moment snel gemaakt :)

Jingle and Flamingo1990 like this.
  6. Flamingo1990

Ze heeft wel zowel inwendig als uitwendig een echo gemaakt, meerdere herhalingen van verschillende hoeken en welke variant ze ook koos het kwam allemaal op hetzelfde neer. Ik weet niet of dat uitmaakt?

7. Wij2018

Wij2018 Actief lid

Jul 21, 2018
    465
    156
    43
    Female
    Op die termijn had ik dat ook, zowel bij de eerste als bij mijn huidige zwangerschap. Rond de termijnecho van 12 weken was het weer bijgetrokken en bij mijn dochter bleef er 2 dagen verschil in zitten naar onderen en nu 1 dag naar boven.

Flamingo1990 likes this.
  8. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

Apr 15, 2011
    54,925
    15,587
    113
    Nabij Utrecht
    Nee maakt niet uit hoor :):)

Lekker gaan genieten :)

Flamingo1990 likes this.
  9. Whoopie

Whoopie Fanatiek lid

Jul 20, 2015
    1,488
    308
    83
    Had ik ook op die termijn. Dacht zeker 7 weken te zijn en volgens de echo 6+3... wel kloppend hartje. Ook onzekerheid natuurlijk. Later bij de echo op exact 8 weken, was ik ‘ineens’ 8+5! En dat klopte weer met de latere termijnecho rond 12 weken.

Meten bij een vroege echo is zo onbetrouwbaar... het zag er goed uit, het hartje klopt, dus je mag ervan uitgaan dat het goed zit.

Flamingo1990 likes this.
  10. Jingle

Jingle Fanatiek lid

Nov 14, 2008
    1,200
    235
    63
    11-05-12 mirena laten verwijderen
    Ik doe deze zwangerschap mee aan een onderzoek en had daar op maandag een echo gehad. Hierbij kwam een termijn van 7 weken en 1 dag uit. 4 dagen later op vrijdag was ik voor een echo bij de gyn en daar kwam ze op 7 weken precies uit. Ik maakte me eerst ook zorgen omdat ik dacht dat hij misschien gestopt was met groeien maar de volgende echo klopte weer precies met die van dat onderzoeksbureau. Dus een paar mm naar links of rechts kan qua meting veel uitmaken!

Flamingo1990 likes this.
  11. Jippie

Jippie VIP lid

Feb 3, 2007
    11,784
    776
    113
    Je moet rekening houden met de foutmarge bij het meten. De meting mag maximaal een week verschillen met de zwangerschapsduur. Dus een week korter of een week langer. Zit je binnen die norm, dan is er niks aan de hand en ligt het waarschijnlijk aan de echo zelf. Je hoeft je dus helemaal geen zorgen te maken!

12. Flamingo1990

Dankjewel allemaal. Ik vind het zo jammer dat de VK dit niet tegen mij zei toen ik erna vroeg en zag dat ik in paniek raakte. Ik kreeg echt zo droog antwoord. Mijn vriend voelde zich ook niet helemaal serieus genomen en vond deze vrouw niet bepaald geruststellend noch bevestigend dat het fout zat.

13. Evi88

Evi88 Niet meer actief

@Flamingo1990 misschien goed om jouw gevoelens met de vk te delen? Als ze hier ook niet goed mee omgaat, kun je je afvragen of dit een goede samenwerking kan worden. Dat is toch wel de bedoeling natuurlijk.

14. Kroontje1992

Kroontje1992 Actief lid

Feb 9, 2018
    237
    221
    43
    Female
    Het is nog zo piepklein.. echt mm werk. Hoop dat je volgende echo beter gaat maar ik zo me er ook niet te druk om maken. Geniet!

Flamingo1990 likes this.
  15. Followyourdreams

Followyourdreams Fanatiek lid

Jan 10, 2018
    1,178
    651
    113
    Hier ook gehad , constant wat terug gezet en toen ik 9 weken zwanger was ineens 4 dagen
    Vooruit gezet

Flamingo1990 likes this.
  16. Flamingo1990

Je leest mijn gedachten. Ik wilde het nog een kans geven bij het intake gesprek (die is later dan de echo). De echo was heel gehaast. Als ik me dan weer of nog steeds niet prettig voel dan bespreek ik het en wil ik evt een ander. Ik moet mij namelijk wel prettig voelen bij de bevalling ed. Het hoort naast een spannende ook een mooie periode te zijn.

17. Evi88

Evi88 Niet meer actief

18. Flamingo1990

Even een update. Na wat bloedverlies dit weekend opnieuw bij de verloskundige geweest voor een echo. Helaas is het vruchtje een paar dagen na de eerste echo gestorven.. de echo liep waarschijnlijk achter omdat het niet goed zat. :( het vruchtje is uit zichzelf los aan het komen en de verloskundige verwacht een deze dagen een miskraam.

19. paula1984

paula1984 Niet meer actief

Ooo lieve @Flamingo1990 :cry: m'n hart huilt voor je :cry:

20. Simmy

Simmy Fanatiek lid

Mar 2, 2013
    1,067
    313
    83
    He wat naar. Sterkte! Xx

Share This Page