20 weken echo, wit vlekje boven de maag

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Stn, 1 feb 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Stn

Stn Nieuw lid

1 feb 2023
    2
    0
    1
    Vrouw
    Hi mama’s

wij hebben vandaag de 20 weken echo gehad en daar zagen ze een wit vlekje boven het maagje.. omdat er verder geen afwijkingen gevonden zijn hoefde ik me volgens hun geen zorgen te maken en word het niet uitgebreid onderzocht, wel word het opgevolgd en moet ik over 4 weken terug komen om te zien hoe t met t vlekje is.

Verder was alles helemaal in orde.

heeft iemand hier ervaring mee ?

liefs een bezorgde mama

2. Stn

Stn Nieuw lid

1 feb 2023
    2
    0
    1
    Vrouw
    Niemand ?

3. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Met wit vlekje bedoelen ze waarschijnlijk een echodense focus. Mini had dat bij haar hart. Omdat ze ook erg klein was, was het bij ons een tweede marker, daardoor kwamen we wel in aanmerking voor verder onderzoek en zouden we sowieso extra controles krijgen ivm groeiachterstand. Tot ongeveer 34 weken zijn we 2-wekelijks in het ziekenhuis geweest voor groei-echo's, flow-metingen en algehele controles. Daarbij is het vlekje elke keer gezien, maar eigenlijk is daar nooit meer een verdere opmerking over gemaakt, de focus lag alleen op haar groei.
    Lang verhaal kort, mini is geboren met 41+3 en was de kleinste van mijn kinderen, maar met 3800gram en 50 cm nog steeds aardig bovengemiddeld. Door het hele moeilijke traject heb ik na een paar maanden een verwijzing gekregen naar de kinderarts. We waren door alles de hele zwangerschap zo gespannen geweest dat we ergens niet konden geloven dat ze gewoon klein was (ze is trouwens nog steeds ver beneden gemiddeld en de een na kleinste van de klas, terwijl haar broers altijd bij de langste horen). En ook het uitgebreide onderzoek bij de kinderarts liet niets zien, ze was gewoon een gezonde baby die zich prima ontwikkelde. De kinderarts legde toen uit dat de echo-apparatuur in de loop der jaren zoveel beter is geworden, dat ze nog aan het ontdekken zijn wat ze allemaal zien. Voor veel bevindingen is nog te weinig cijfermateriaal om te weten wanneer iets relevant is en wanneer niet. Voor de zekerheid volgen ze dus wel op, maar inmiddels is wel aardig duidelijk dat 1 bevinding eigenlijk geen bevinding is.
    Als er meerdere zaken worden gevonden, zoals bijvoorbeeld een verkort been, achterstand in groei, handjes die minder duidelijk in beeld te krijgen zijn, dan is dat reden voor echt verder onderzoek. In sommige gevallen kan er dan iets onderliggend zijn. Als er 1 marker wordt gevonden is dat eigenlijk altijd een toevalsbevinding. De ene bevinding is ook veel belangrijker dan de ander. Een korter been is veel vaker familiair, dan pathologisch, terwijl issues met botjes in de handen eerder reden tot zorg geeft. Een vlekje zoals bij jouw en onze mini is op zichzelf eigenlijk geen reden tot zorg. Omdat het nu is gezien willen ze het bij jullie opvolgen (en jullie waarschijnlijk ook, gewoon voor je nachtrust), maar volgens mij kan je de echoscopiste inderdaad geloven als ze zegt dat je je geen zorgen hoeft te maken.

Deel Deze Pagina