NIPT test

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door MomQ 2 be, 25 mei 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MomQ 2 be

MomQ 2 be Bekend lid

28 jan 2012
    532
    0
    0
    Noord Holland
    Er moet me iets van het hart over de NIPT test.

Er bestaat dus nu een NIPT test (sinds april ook in NL) ...Alleen niet iedereen mag en/of kan er gebruik van maken hier?!?!

Allereerst moet je een verhoogd risico uitslag hebben van de combitest ..(terwijl dat deze helemaal niet zo betrouwbaar is).. dan kan je in aanmerking komen voor een NIPT test....maar dan wordt de combitest weer niet vergoed (wat ik al krom vindt) ...

Affijn, Je bent 'blij' als je geen verhoogd risico blijkt te hebben bij de combitest. Maar je wilt toch graag een NIPT test omdat deze wel betrouwbaar is ...dus moet je hier dan naar Belgie en komen de kosten voor de test voor eigen rekening (€500) ...

Wat dus inhoud dat als je het niet al te breed heb ....je dit gewoon niet kunt doen. En dat is wat mij enorm dwarszit..... want het moet toch voor iedereen mogelijk zijn om je ongeboren kind op (ernstige)afwijkingen te testen en niet alleen als je een gevuld spaarpotje hebt ...of zie ik dit nu zo verkeerd>? Graag hoor ik jullie mening :)

2. Bigflower

Bigflower Actief lid

13 mei 2014
    149
    0
    0
    therapeut burn out trajecten
    Naast de Hoofdstad.
    Ik ben het met je eens. Iedereen zou in aanmerking moeten kunnen komen voor de NIPT test. Een bezwaar die sommige mensen hebben is het vroeg weten van het geslacht. Als dat de reden is waarom het er niet door komt in de politiek, waarom geven ze dan gewoon niet alleen de uitslag voor de afwijking en niet het geslacht. Het geslacht is niet relevant ten opzichte van de afwijkingen.

Het is naar mijn idee gewoon te idioot voor woorden dat een prima test niet uitgevoerd mag worden omdat het niet voldoende in Nederland is onderzocht. Iedereen heeft recht op de wetenschap of zijn of haar kind gezond is. Daar heeft een spaarrekening niets mee te maken. (tenminste, zo zou het moeten zijn)

3. Bigflower

Bigflower Actief lid

13 mei 2014
    149
    0
    0
    therapeut burn out trajecten
    Naast de Hoofdstad.
    Wedden dat het over tien jaar standaard in het bloed onderzoek wordt meegenomen?

4. Blue 7

Blue 7 Actief lid

29 apr 2014
    278
    0
    0
    NULL
    NULL
    Vinden wij ook absurd! Was ten tijde van de combinatietest 39 jaar en uit de test kwam geen verhoogd risico. Maar het is niet meer dan een kansberekening dus gaf mij niet genoeg zekerheid. Ben dus toch gegaan voor de NIPT test in Antwerpen, ondanks de hoge kosten. Deze geef ik volgend jaar wel op bij de belastingdienst voor bijzondere ziektekosten. Hopelijk komt er dan een deel terug. :)

5. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Is idd absurd als je het mij vraagt.
    Combinatietest wordt overigens gewoon vergoed hoor als je 36 of ouder bent. Ook als daarna, bij hoog risico, een nipt volgt.

Wat ik het ergst vind is dat ik wel, vanwege mijn leeftijd, een punctie mag, die meer dan twee keer zo duur is als een nipt en ook nog eens kans geeft op een miskraam (al is die kans klein). Vind ik echt zot. Nederland moet weer eens opnieuw het wiel uitvinden, zoals bij heel veel medische behandelingen...

Wij zijn naar België gegaan. Op eigen kosten dus. Je kunt ook laten prikken in het olvg, maar ik erger me behoorlijk aan het feit dat ze je daar verplichten voor maar liefst 250 euro extra een voorlichtingsbijeenkomst bij te wonen. Echt afzetterij.

6. XmoonlightX

XmoonlightX Niet meer actief

Bij ons in het ziekenhuis deden ze net alsof het allemaal vergoedt wordt..
    Werd niet gewaarschuwd hoe het zit, alleen de vraag willen jullie het? Want het kan tegenwoordig ook in NL..

Gelukkig kijk ik verder dan m'n neus lang is, maar toch...

7. gitta

gitta Fanatiek lid

22 okt 2013
    2.625
    427
    83
  8. Vintage Rose

Vintage Rose Bekend lid

22 okt 2013
    641
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ja het is idd hartstikke krom. En dan wonen we in NL ;) je zou toch denken dat dat hier gewoon zou moeten kunnen ongeacht leeftijd, financien etcetera.
    Tien jaar hoeven we niet meer te wachten, volgens de gyn gaat de test volgend jaar de combi test vervangen. Voor ons te laat want wij hebben net de NIPT in Belgie laten uitvoeren. Wij wilden zekerheid ongeacht een eventuele uitslag van een combinatie test.

9. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat het echt de combinatietest gaat vervangen. Is veel duurder namelijk. En er moet nog steeds heel veel bezuinigd in de zorg.
    Wel zou het een alternatief kunnen zijn voor de puncties. Dus vergoeden boven de 36.
    Enige 'maar' daarbij is is dat er bij een punctie op nog veel meer chromosomale afwijkingen wordt getest dan alleen trisomie 13,18 en 21, zoals bij de nipt.
    Aan de andere kant zijn deze trisomieen denk ik wel de hoofdreden waarom mensen een punctie doen...

10. nana33

nana33 VIP lid

17 nov 2008
    5.536
    3
    0
    Aan de ene kant ben ik het met je eens dat medische zorg voor iedereen altijd even haalbaar zou moeten zijn, onafhankelijk van inkomen. Helaas is dit alleen gewoon niet haalbaar, tenzij we allemaal 80% belasting gaan betalen ofzo of er op iets anders heel erg wordt gekort ;).

Ik denk dat het niet zo heel lang meer gaat duren voordat de NIPT voor iedereen met een verhoogd risico (bijvoorbeeld boven de 35) vergoed zal worden. Dat deze niet standaard voor álle zwangeren vergoed wordt snap ik wel. Ten eerste komen veel van de afwijkingen gewoon heel erg weinig voor onder gezonde jonge vrouwen. Ten tweede is het niet waar dat de NIPT 100% betrouwbaar is. Bij een positieve uitslag (kindje heeft een syndroom) is de kans 1 op 100 dat dit een foutieve uitslag is, bij een negatieve 1 op 1000. Dus in weze werk je nog steeds met een kansberekening net als bij de combitest. Even als voorbeeldje: bij de combi kregen wij te horen dat de kans op een afwijking kleiner was dan 1 op 5000. Bij de NIPT kregen we een negatieve uitslag (normaal op alle geteste afwijkingen). We hebben dus in feite 5x zo weinig zekerheid bij de NIPT als bij de combi test.

11. Nephthys

Nephthys Fanatiek lid

9 aug 2013
    3.721
    3
    0
    Noord-Brabant
    Ik vind het hoe dan ook onzin dat de test hier niet allang voor alle vrouwen is ingevoerd! Het is een test zonder risico's! Dat kun je niet zeggen over vruchtwaterpunctie en vlokkentest...

12. Karin76

Karin76 Actief lid

9 aug 2011
    246
    0
    0
    NULL
    NULL
    Helemaal mee eens!! Wij hadden geen goede combinatie test uitslag en zijn dus naar Belgie gegaan. Toen meteen besloten dat bij een tweede weer te gaan doen. Maar tis idd best een flink bedrag wat je even af mag tikken.

Waar ik trouwens heel verbaas over was was dat mijn verloskundige vorige week vertelde dat de NIPT test nu idd wel in NL is, vergoed vor vrouwen boven de 36 met en verhoogd risico maar......dat je daarna dan toch óók nog een vruchtwaterpunctie/vlokkentest moet doen omdat het nog in de "test"fase zit!!
    Nou jaaa...dan ga je iets wat 100% uitsluitsel geeft, checken met iets wat dat niet geeft EN een risico met zich mee brengt.....:( Belachelijk

13. Fendi

Fendi Lid

3 jun 2013
    86
    0
    0
    Bussum
    Heb vandaag de NIPT in VUMC laten doen en de dokter zei dat de punctie alleen uitgevoerd wordt, als je na een slecht uitslag beslist om de zwangerschap te beëindigen.

14. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Karin, de nipt is niet 100%! Daarom het advies om bij een slechte uitkomst ter bevestiging een punctie te doen (die is namelijk wel 100%). Dit heeft niets met 'de testfase' te maken. Hetzelfde advies geven ze in het buitenland ook.
    Dit heeft grotendeels met de detectie-methode (test-methode) te maken, maar dat is misschien een te technisch en uitgebreid verhaal.
    Een andere reden is het feit dat bij de nipt het genetisch materiaal van de placenta wordt getest en niet van het kindje zelf. In zeldzame gevallen zit de afwijking niet in het kindje maar enkel in de placenta.

15. c85

c85 Lid

25 mrt 2009
    90
    0
    0
    ik ben het ook met je eens hoor! Het is een behoorlijk bedrag, ik zou het dus ook geen tweede keer meer doen. Ik ben zeker blij dat de uitslag geen afwijkende resultaten ziet dus ben ik wel geruster. Tjonge wat was ik blij vandaag de mail te krijgen durfde hem bijna niet te openen haha!!:p

Deel Deze Pagina