NIPT test

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Ikke101, 11 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ikke101

Ikke101 Actief lid

3 feb 2014
    450
    10
    18
    NULL
    NULL
    Hallo dames,

Zijn hier vrouwen die de NIPT test gedaan hebben? Ik heb begrepen dat die test EUR 590,- kost en enkel vergoed wordt wanneer de combinatietest een verhoogd risico geeft. Weet iemand hier of je met 41 jarige leeftijd altijd een verhoogd risico krijgt als uitslag van de combinatie test? Aangezien de verloskundige zoiets zei en ze de leeftijd ook mee berekenen in het resultaat... Verder, als je de NIPT test vergoed krijgt, krijg je het resultaat dan per e-mail, of via de verloskundige en kan je dan ook het geslacht gelijk vragen, of moet je dan bijbetalen?

2. mamavjulia

mamavjulia Fanatiek lid

13 jan 2012
    1.194
    0
    0
    Hier 39 jaar en zwanger van derde kindje en combinatietest gedaan. Als de test een verhoogd risico had aangegeven had ik een nipttest mogen doen die vergoed werd door het ziekenhuis.

En dan kom je ook als je wil het geslacht te weten.
    Waar ik woon werd dan wel naast de nipttest een vruchtwaterpunctie gedaan omdat de nipttest niet alles uitsluit. En niet 100 % betrouwbaar is.

Gelukkig had ik geen verhoogd risico.

3. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.472
    4.922
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Nee, je hebt niet automatisch een verhoogd risico bij 41, maar de kans is natuurlijk wel groter dan als je 25 bent.
    Wij hebben nipt in Brussel gedaan en zelf betaald. Hier testen ze ook op geslachtsgebonden afwijkingen, dus hoor je ook het gelaacht.
    In Nederland doen ze dat volgens mij niet en testen ze 'op papier' alleen trisomie 13,18 en 21.

4. Ikke101

Ikke101 Actief lid

3 feb 2014
    450
    10
    18
    NULL
    NULL
    Dank! Wel balen dat ze dat niet doen, ik zie namelijk 1 instantie die dit doet voor zowel Nederland als Belgie en op hun website staat dat het altijd automatisch geslachtsbepaling is, mits je antwoordt op hun email dat je dit wilt weten. Een moeilijke keuze, die NIPT is erg duur en als de combinatietest geen verhoogd risico geeft, is ook dat niet heel erg betrouwbaar. Lastige situatie...

5. Zomersproet

Zomersproet Fanatiek lid

17 apr 2014
    1.041
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben 41 en kreeg het ook niet standard betaald. Heb de combinatietest gedaan met het idee dat ik dan nog de NIPt kan doen. In het briefje met de uitslag stond dan ook dat ik met 41 vanwegen mijn leeftijd al een standard risico heb van 1:55 . Echter was mijn echo heel goed (nekplooi 1 mm) en de bloed waarden ook goed, waardoor mijn risico voor trisomie 21 werd bijgesteld tot 1:258 Bij een resultaat beneden 200 krijg je de NIPt vergoed. Mijn VK en de echoscopiste hadden allebei aangegeven dat de uitslag goed is, juist als je het zo bekijkt dat ik van 1:55 naar 1:258 heb kunnen 'bijwerken'. En ook op het briefje stond met de hand erbij geschreven 'uitslag goed!' Toch was het een lastige keuze , want voor de leek klinkt 258 ook niet echt super. Ik was toen echter al begin 14 e week toen ik de uitslag kreeg (het werd zo laat verstuurd) en vond het allemaal te laat worden met dan nog een NIPT . Ik zou dus aanraden om de NIPT gewoon vroeg te doen (kan al met 10 weken volgens mij) en zelf betalen, scheelt een hoop onzekerheid en getwijfel achteraf. Dan weet je het tenminste zwker. Ik heb nu nog af en toe twijfels . Zo van 'what if...' En dat alhoewel ook de 20 weken echo goed verliep.

6. Stiertje73

Stiertje73 VIP lid

27 feb 2011
    5.738
    268
    83
    Wij hadden een dik jaar geleden (toen was ik 40) wel een verhoogd risico bij de combinatietest (1:46 op Down en ongeveer 1:100 op beide andere 2 trisomieën). Helaas was de NIPT toen nog niet ingevoerd in Nederland. Ik wilde onder geen beding een vlokkentest of vruchtwaterpunctie vanwege het risico op een miskraam. We hebben heel erg in dubio gestaan om 'm in België te laten doen, maar uiteindelijk niet gedaan. Ik vond het de laatste weken voor de geboorte heel spannend of het allemaal wel goed zou zijn met onze dochter. Godzijdank kregen we een gezond kindje.
    Wij gaan nu weer de MMM in voor een brusje. Ik neig er sterk naar (mochten we nog een keer het geluk hebben om zwanger te worden) om deze keer wel de NIPT te laten doen, of we het nu wel of niet vergoed krijgen. Het scheelt een hoop onzekerheid.

7. Stiertje73

Stiertje73 VIP lid

27 feb 2011
    5.738
    268
    83
    Vruchtwaterpunctie is trouwens ook niet 100% betrouwbaar.

8. Maria999

Maria999 Fanatiek lid

5 jan 2012
    4.525
    2
    36
    Dat is maf! Het hele idee van nipt is toch juist dat je geen onnodig risico op een miskraam neemt met een vwp?

9. Bizzy

Bizzy Fanatiek lid

30 okt 2007
    2.828
    2
    36
    thuisblijf moeder
    rotterdam
    De nipt word hier alleen vergoed als je een verhoogde kans hebt op 1 van de 3 trimosomen die dan uit de combi test komen. Wat wel gratis is boven de 35 geloof ik.
    Wij wachten op de uitslag van de nipt maar krijgen geen geslacht te horen.
    Dit is voor het erasmus niet relevant om te onderzoeken .

10. Niki2014

Niki2014 Bekend lid

21 apr 2014
    656
    163
    43
    De NIPT is nog in onderzoek, omdat deze nieuw is. In NL ziekenhuizen doen ze daarom NIPT en vruchtwaterpunctie (bij verhoogd risico uit combinatietest. Boven 35 jaar kan er soms direct voor gekozen worden. In beide gevallen wordt dit vergoed) om resultaten te vergelijken en zo de betrouwbaarheid goed te kunnen onderzoeken, voordat de NIPT de echte standaard zou worden (ooit).

Het blijkt dat de NIPT voor 99% betrouwbaar is (mits goed uitgevoerd en mogelijk ivm bloedwaardes), maar dus niet 100% betrouwbaar.

11. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.472
    4.922
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Nipt is niet nieuw hoor! In zo'n beetje de halve wereld doen ze deze test al jaren! Maar nederland is altijd het braafste jongetje van de klas en wil (op medisch gebied) altijd weer opnieuw het wiel uitvinden, helaas.
    Nipt is bij een goede uitslag zo goed als 100%. Alleen bij een slechte uitslag geldt die 1%. Dit heeft niets met de test te maken, masr met het feit dat er een kleine kans is dat de afwijking alleen in de placenta zit en niet in het kind.
    Vandaar dat bij een slechte uitslag van de nipt een vruchtwaterpunctie wordt aangeraden ter gevestiging.

12. Niki2014

Niki2014 Bekend lid

21 apr 2014
    656
    163
    43
    Nee inderdaad, ik weet dat de NIPT niet nieuw is en in andere landen al jaren gebruikt wordt. Ik bedoelde dat het gebruik er van in NL nieuw is...klopt, ik was niet helemaal duidelijk.

13. mamavjulia

mamavjulia Fanatiek lid

13 jan 2012
    1.194
    0
    0
    De nipt is niet 100 % betrouwbaar want niet alles wordt getest met de nipttest. Daarom altijd pas gedaan na een combinatietest.
    Daarom wordt mocht ook de nipttest geen goede uitslag geven de vruchtwaterpunctie aangeboden.
    De twee testen samen geven dan ongeveer 100 % uitsluitsel.

14. Niki2014

Niki2014 Bekend lid

21 apr 2014
    656
    163
    43
    Of de test 100% betrouwbaar is of niet heeft niks te maken met of een test alles uitsluit. De betrouwbaarheid heeft te maken met of de uitslag van deze test op een betrouwbare manier informatie geeft over wat de test zou moeten testen. De test is niet minder betrouwbaar, omdat deze niet alles test.

De NIPT wordt overigens niet altijd pas gedaan na een verhoogd risico op de combinatietest, maar kan bij bekende risico;s of bij 35+ jaar ook direct aangeboden worden in NL ziekenhuizen. Bij mijn ziekenhuis in ieder geval wel.

15. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.472
    4.922
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    100% eens met het eerste deel!
    Het tweede deel weet ik zo net nog niet. Van 'de minister' mag het in ieder geval absoluut niet (wel bij bekende risico's, maar niet om de simpele reden dat een vrouw 35+ is)! Zelf ook navraag gedaan (zit/zat en werk in het umc) en ze zeiden dat ze het heel graag zouden willen aanbieden, maar niet mogen. Zelfs niet als je zelf betaalt!
    Wel kun je door een gaatje in de wet bloed laten afnemen in het olvg. Zij sturen het dan naar belgie. Wel op eigen kosten overigens.
    Zelf zijn we naar brussel geweest met 10 weken. Kost even wat geld, maar heb echt nooit spijt gehad!

16. Niki2014

Niki2014 Bekend lid

21 apr 2014
    656
    163
    43
    Oh dat is apart, want dat werd dus bij mijn ziekenhuis in mei/juni wel aangeboden aan iemand die 35+ was, zonder andere risico's. Ze gaven aan dat dit mocht ivm het onderzoek dat ze deden in dit zkh naar de NIPT. Een aantal zkh deden daar aan mee.
    Misschien mag het dan nu niet meer, geen idee of lieten ze het wel opsturen. Het werd overigens wel gewoon vergoed....vreemd.

17. angel02

angel02 Fanatiek lid

23 mei 2014
    3.866
    1.943
    113
    Begrijp ik goed dat je 41 bent want dan krijg je het vergoed hoor.ik ben 36 en mijn vk zei dat ik als ik het wil alle testen vergoed krijg omdat ik boven de 36 ben.
    Veel succes

18. angel02

angel02 Fanatiek lid

23 mei 2014
    3.866
    1.943
    113
    Toen ik bij de vk was gaf ze aan dat als ik na de combinatietest nog een nipt test wil ik dat 100% vergoed krijg omdat ik boven de 36 ben nu weet ik nog niet of ik het doe eerst maar even de combinatietest afwachten.;)

19. mamavjulia

mamavjulia Fanatiek lid

13 jan 2012
    1.194
    0
    0
    In mijn ziekenhuis wordt het alleen vergoed en gedaan na een verhoogde combinatietest dus onder de 1:200 en inderdaad na 36 jaar.

20. Nijntje27

Nijntje27 Fanatiek lid

27 aug 2008
    4.698
    0
    0
    Juf
    In de buurt van Oss
    Geslacht krijg je bij de nipt niet altijd te weten. In nijmegen krijg je een sms met de uitslag en that's it. Zeggen ze ook bij de intake dat ze niet naar het geslacht kijkem.
    hier na een verhoogd risico bij de combinatietest de nipt gedaan (en vergoed gekregen). Gelukkig was de uitslag van de nipt goed.

Deel Deze Pagina