NIPT test

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Ikke101, 11 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.472
    4.922
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
  2. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.472
    4.922
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Uitslag via een sms?!!?!?
    Dat slaat echt nergens op! Ik denk dat dit in kader van wet op de privacy niet eens mag!
    Wij mogen in het ziekenhuis niet eens uitslagen doorfaxen of mailen naar andere ziekenhuizen. Is in kader van 'patientveiligheid'.
    Daarnaast vind ik het petsoonlijk ook erg klant/patient-onvriendelijk.
    Ik zie ons al sms-en: mevrouw, u heeft leukemie (doe ik onderzoek voor), kunt u even bellen om een vervolgafspraak te maken?

3. Ikke101

Ikke101 Actief lid

3 feb 2014
    450
    10
    18
    NULL
    NULL
    Volgens mijn verloskundige is de NIPT 99% betrouwbaar en een vruchtwaterpunctie of vlokkentest 100%, omdat bij de laatste DNA gehaald wordt uit het vruchtwater of van de placenta. Als je DNA materiaal hebt kan je exact zien of het aantal chromosomen kloppen. Ze zei dat de NIPT enkel wordt vergoed wanneer de combinatietest een verhoogd risico geeft. En wanneer de NIPT zegt dat het niet goed is, moet je daarna alsnog een vruchtwater punctie doen, in geval je besluit het weg te laten halen, ze halen het namelijk niet weg enkel op basis van de NIPT. Maar als de NIPT niet goed is, welke 99% zekerheid geeft, is de keuze om een vruchtwaterpunctie te doen een heel stuk gemakkelijker natuurlijk.

4. Bizzy

Bizzy Fanatiek lid

30 okt 2007
    2.828
    2
    36
    thuisblijf moeder
    rotterdam
    Wij krijgen positieve uitslag met de post en negatieve uitslag een telefoontje vanuit het zh! ( hart sla telkens over als ik een onbekend nummer in me mobiel ziet staan)

5. Maria999

Maria999 Fanatiek lid

5 jan 2012
    4.525
    2
    36
    Als je om niet medische redenen voor een abortus kiest hoef je ook geen punctie te ondergaan. Dat lijkt me dus flauwekul.

6. angel02

angel02 Fanatiek lid

23 mei 2014
    3.866
    1.943
    113
    Nou woensdag weet ik meer laten we hopen dat het niet nodig is ;)
    Liefs

7. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.472
    4.922
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Eens met Maria. Recht op abortus heeft idd iedereen. Het is omdat de kans dus 1% is dat de afwijking alleen in de placenta zit en niet in het kind. Neem aan dat in zo'n geval niemand de kans wil lopen een gezond kindje weg te laten halen.

Hoop het ook voor je Angel!

8. Ikke101

Ikke101 Actief lid

3 feb 2014
    450
    10
    18
    NULL
    NULL
    Volgens mij kan dat niet, de placenta is gemaakt van exact hetzelfde DNA materiaal.

9. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.472
    4.922
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Nee, dat is niet waar. Vroeg in de celdeling komt er al verschil in wat de placenta moet worden en wat onderdeel van het kindje wordt (even simpel uitgelegd). Als de genetische fout daarna optreedt, dan kan het dus in het ene of het andere deel zitten.

10. MarlousAnne

MarlousAnne Actief lid

8 nov 2012
    296
    94
    28
    Dat kan wel. Dat is de reden dat de NIPT niet 100% betrouwbaar is. De chromosoom afwijking (trisomie) kan ook alleen in de placenta zitten en dan test de NIPT toch positief op 1 van de 3 geteste chromosoomafwijkingen.
    Je bent niet verplicht na een postieve uitslag alsnog een vruchtwaterpunctie te ondergaan. Het is je eigen beslissing.

11. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.472
    4.922
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Hehe, toch nog iemand die het met me eens is, haha. ;)

12. Ikke101

Ikke101 Actief lid

3 feb 2014
    450
    10
    18
    NULL
    NULL
    Ik bedoelde hier de vruchtwaterpunctie, niet de NIPT. Volgens de verloskundige is deze 100% betrouwbaar. Maarja, ik weet het niet verder... ;)

13. Nijntje27

Nijntje27 Fanatiek lid

27 aug 2008
    4.698
    0
    0
    Juf
    In de buurt van Oss
    Bij een goede uitslag van de nipt kreeg ik een sms, anders een telefoontje. Dit kreeg je ook te horen tijdens de intake...

Idd een kindje weghalen vanwege een slechte uitslag van de nipt mag niet (werd ook gezegd tijdens de intake en ook daar teken je dus voor).. Ik zou dan ook verplicht worden een vwpunctie te doen, voordat we de zwschap af zouden breken.

Heel veel sterkte met wachten meiden!

14. Maria999

Maria999 Fanatiek lid

5 jan 2012
    4.525
    2
    36
    Ze laten je daar kennelijk voor tekenen om zich juridisch in te dekken, maar voor een abortus binnen een bepaalde termijn gelden geen geldige of minder geldige redenen.

15. mamavjulia

mamavjulia Fanatiek lid

13 jan 2012
    1.194
    0
    0
    Het is trouwens ook niet standaard dat je een verhoogd risico bent. Ook als je 25 bent kan je een verhoogde uitslag hebben.

Mijn uitslag bij ruim 39 jaar was

1:1265 down
    1:3000
    1:3500

16. Marliesje83

Marliesje83 Fanatiek lid

20 jul 2011
    1.712
    0
    36
    NULL
    NULL
    Volgens mij gaat het hier om het verschil tussen abortus en zwangerschapsafbreking ivm afwijking. Als je je kindje weg laat halen omdat het een afwijking heeft, beval je in het ziekenhuis, krijg je je kindje en kun je afscheid nemen. Als je abortus laat plegen, dan halen ze het kindje gewoon weg, is geen bevalling en kun je ook geen afscheid nemen. Ik denk dat het verschil hem daar in zit. Abortus mag je altijd laten doen, maar denk dat voor het opwekken van de bevalling vanwege zwangerschapsafbreking ivm een afwijking de regels anders zijn.

17. Maria999

Maria999 Fanatiek lid

5 jan 2012
    4.525
    2
    36
    Ook abortussen (Latijn voor zwangerschapsafbreking) in een kliniek kunnen worden opgewekt met dezelfde medicatie als ze in het ziekenhuis gebruiken. Dan beval je thuis en kun je ook afscheid nemen. Ligt wel aan de termijn of dat kan.

18. Schrikje41

Schrikje41 Actief lid

29 mrt 2013
    287
    0
    0
    NULL
    NULL
    Maar bij abortus gelden weer andere regels, zoals bedenktijd en andere termijnen waarbinnen het mag. Als je een late NIPT zou hebben met slechte uitslag, en weigeren een vwp te ondergaan terwijl je het kindje wil laten weghalen, ben je misschien al buiten de termijn waarbinnen abortus mag in een abortuskliniek.

Afbreken ivm afwijking mag volgens mij veel langer (maar dan stellen ze dus bij NIPT wel de aanvullende eis van vwp blijkbaar) dan abortus in een kliniek. Wel tot 22 weken ofzo?! Want het kan ook nog na een hele slechte 20 weken echo natuurlijk. Los van NIPT of andere screening.

Verder lees ik even mee :) Wij gaan zeker voor de NIPT, zonder combinatietest, hoe eerder zekerhuid hoe beter. Als ik tenminste morgen een goede echo heb ;)

Iemand nog tips over kosten en handigheid van verschillende lokaties? OLVG is voor ons eenvoudig. Maar Brussel ook wel te organiseren.

Maakt het voor de betrouwbaarheid van de NIPT nog uit hoe vroeg je die laat doen?

Dank dames!

19. Maria999

Maria999 Fanatiek lid

5 jan 2012
    4.525
    2
    36
    Ik wil er geen abortusdiscussie van maken, maar dat mag tot 24 weken waar ziekenhuizen vaak 22 weken als grens aanhouden. Ik snap wel dat ze na een slechte nipt graag willen dat je een vwp ondergaat als je de zwangerschap wil laten afbreken, maar het is vrij bijzonder om het verplicht te stellen als bij de abortuskliniek om de hoek het argument 'het kind is ongewenst' voldoende is. Het getuigt van de dubbele standaard en oon wel van de dubbele moraal over dit onderwerp.

20. dorri

dorri Bekend lid

20 sep 2006
    916
    0
    0

mag ik vragen welk ziekenhuis dat is?

lfs, Dorri

Deel Deze Pagina