Nee, je maakt geen denkfout schrikje! En als je gewoon laag risico bent kun je er idd voor kiezen om alsnog (tegen betaling) de nipt te doen. Zwangernr6, hoe dichter je tegen de 40 loopt (of daarboven) wordt het idd steeds moeilijker om 'laag risico' uit te komen. Het 'leeftijdsrisico' weegt namelijk voor maar liefst 25% mee in de berekening. Het kan wel, maar dan moet je steeds extremere (mooie) waarden hebben voor bloed en nekplooi.
Tja ik ben 42, de statistische kans is al 1:50 geloof ik. Dus idd, dan moeten de anderandere scores wel heel goed zijn idd. Hoe lang vantevoren hebben jullie de afspraken in Brussel gemaakt?
Mijn NIPT test staat gepland op dinsdag 21/10. Afspraak gemaakt bij de prof. gisteren (vrij 17/10). Kostprijs 500. Ikzelf moet wel naar Brussel aangezien ze daar wel de test uitvoeren mbt tweeeiige tweelingen. Resultaat wordt me uiterlijk 10 werkdagen later getoond. Fetal Medicine Foundation Belgium - Niet Invasieve Prenatale Test (NIPT), FAQ
Afspraak maken in Brussel is idd een kwestie van enkele dagen. Anders kijk je alvast op de site. Je kunt ook online een afspraak maken, dus dan krijg je gelijk inzicht in hun hele agenda.
Ok. Ik dacht dat nl omdat een vriendin van mij destijds bij haar tweeling zs met de nekplooimeting kansen van 1:1500 (om en nabij) had, en zij was destijds 39. De kansen zijn wellicht hoger. Maar dat het meestal goed gaat heb ik voorbeelden zat van in mijn omgeving. Mijn oma bijv kreeg tussen haar 36ste en 45ste nog vijf kinderen, allemaal gezond
Hai Yaamke, Dank voor de info.Ik zie dat jij al een heel eind bent. Doe je de nipt vanwege een verdenking? Sterkte dan voor jullie!!
Hoi Schrikje, Ze hebben op de 20 weken echo bij baby 1, 2 softmarkers opgemerkt. Verwijd nierbekken en cyste in de hersenen, vandaar.. Dankjewel! Wachtweken gaan slopend zijn. Althans weten we dan met zekerheid of er iets scheelt ja of neen.. Die onzekerheid nu, is echt stresserend.
He meid, zo naar!! En je denkt natuurlijk steeds wat als, wat als, en wat doe je dan Wens je nogmaals veel sterkte! Dat de uitslag er maar snel mag zijn en gunstig natuurlijk.
Ik heb de nipt test vorige week gedaan in Brussel. Kosten waren 460 euro. Ik had 1:274 als uitslag en ik ben 28 jaar. Maar omdat ik ook een slecht werkende schildklier heb ( voor zwangerschap was het op peil maar sinds zwangerschap weer heel laag. Dus slik sinds ik weet dat ik zwanger ben weer tabletjes.) En ik onverwachts zwanger ben geworden dus had ook niet vooraf al foliumzuur geslikt pas met 6 weken toen ik achter kwam dat ik zwanger was. Ik loop ook in Brussel bij een gyneceloog en die zei je zit net in de midden als je er niet gerust op bent dan kan je de nipt test doen daar betaal je 460 voor en word niet vergoed in België. Of je ondergaat een vruchtwaterpunctie en dat was dan gratis. Me man wou niet dat ik een risico nam om een miskraam te krijgen daarom gekozen voor de nipt. Maar eerlijk wou ik voor de vruchtwaterpunctie want dan had je binnen een week al een resultaat. Niet een volledige maar wel grotendeels. Wou niet drie weken in spanning wachten voor de uitslag van de nipt test. Ik ben al 22 en 2 dagen. Dus weghalen zal ik toch niet doen. Maar dan weet ik wat me te wachten staat. Maar de 20 weken echo was wel goed. Ze hebben niks ongemerkt. En nekplooi was goed, mooie zenuwstelsel ondanks dat ik geen foliumzuur geslikt had. Nog maximaal 2 weken dan krijg ik de uitslag. Ben benieuwd.
Precies! Met die argumentatie heb ik geprobeerd de verzekering zo ver te krijgen dat ze i.p.v. Een vwp een NIPT zouden vergoeden (ik mocht ook direct een vwp laten uitvoeren). Helaas niet gelukt.
Ah, jij kent dus ook de berekening? Ik heb aan mijn vk gevraagd hoe de berekening wordt uitgevoerd, maar daar wist ze niets van. Ook met googelen kwam ik niet verder. En van het ziekenhuis kreeg ik de bloedwaarden niet, daar kon degene die ik aan de telefoon had niet achter komen:x. Ik ben 38, nekplooi was 1,5 mm (de termijn was wel onduidelijk: ik werd drie of vier dagen naar voren gezet, maar voor de berekening van het risico namen ze de oude datum). Kans op Down was 1:454, de andere twee 1:5000. Dan moet 1 van de 2 bloedwaarden 'slechter' zijn geweest, toch? Ik heb me suf gegoogeld, want ik vind het gewoon interessant. Maar dan zie je ook dat de invloed van dikte van de nekplooi sterk varieert per paar dagen en de bloedwaarden ook. Dan ga je je weer afvragen hoe nauwkeurig het is (los van het feit dat het een kansberekening is), gezien het feit dat de meetmarges volgens mij 20 procent zijn? Nou ja, daar kom je dus pas achter als je met iemand kunt praten die er écht verstand van heeft, en dat is niet de vk en zelfs niet elke gynaecoloog, volgens mij. Het is een samenspel tussen gynaecologie en laboratorium natuurlijk, en de een weet niet zoveel van de ander. Sorry voor het kapen van het topic, maar ik had al eens eerder zelf een topic geopend met een aantal van dit soort vragen, maar dat was helaas onder de radar geraakt.
Hier een kleine update van mij. Tijdens mijn intake bij mijn vk vorige week werd me verteld dat zij ook de NIPT test afnemen in samenwerking met Gendia (Antwerpen)NIPT | Downsyndrome NIPT Ik heb op 3 november de termijn bepalings echo. Ik ben dan 10 weken en 4 dagen en dan wordt er meteen bloed afgenomen wat direct met DHL wordt opgestuurd naar Gendia. Kosten zijn 590 Euro (alles inbegrepen, ook geslachtsbepaling) de uitslag krijgen we met plus minus 14 dagen (of korter). Ik ben erg blij met deze mogelijkheid. Nu hoeven we er zelf niet speciaal voor naar België te rijden (wat ik anders ook had gedaan hoor) lfs, Dorri
Hai Dorri, Ja, fijn, dat is makkelijk geregeld! Vind je de aanvullende mogelijkheid van de nekplooimeting niet ook interessant? Omdat dat evt weer andere afwijkingen aan het licht kan brengen? Of bieden ze dat ook aan.
hoi, ik heb een NIPT test gehad in AMC Amsterdam vanwege een slechtere uitslag van de combinatie test. Er waren dus geen kosten voor ons aan verbonden. Leeftijd is geen reden om de NIPT test vergoed te krijgen, maar enkel bij een slechtere uitslag van combinatie test krijg je deze vergoed in NL (kans lager dan 1:200). Bij een hogere leeftijd heb je wel in de berekening een slechtere uitkomst van de combinatie test, dan bv. een 25-jarige. De combinatie test kijkt naar diverse hormonen bij de moeder en metingen van het kind (nekplooi), in combinatie met andere factoren zoals bv. leeftijd van de moeder. Ik had met name een slechte uitslag doordat mijn hormonen erg laag waren. Die lage hormonen zijn waarschijnlijk het gevolg van de ICSI behandeling met alle hormonen die ik in moest spuiten. De combinatie test is dus gewoon niet betrouwbaar in mijn geval (dit zei de gynacoloog van AMC letterlijk tegen mij, en dat ze in verhouding heel veel IVF/ICSI zwangeren voor de NIPT kreeg na een slechte uitslag van de combi test.). Dus ik heb (onnodig) veel stress ervaren door de stomme combinatie test. AMC doet een studie omdat de NIPT test erg nieuw is, dus ik moet diverse vragenlijsten invullen over stress ervaring tijdens de test. Ik heb aangegeven dat het voor alle vrouwen gewoon vergoed zou moeten worden ipv de vwp. Wij kregen niet het geslacht te horen, want het is een medische test volgens AMC. Ik had na 10 dagen (1,5 week) uitslag, AMC en VU delen de apparatuur om de NIPT test zelf uit te voeren. In Belgie kan je de test uitvoeren in o.a. Leuven, Brussel, Gent, Antwerpen. De kosten verschillen, dus het is handig om dit even uit te zoeken. De labs van deze ziekenhuizen staan in de VS, daarom duurt het langer om de uitslag te krijgen als je naar Belgie gaat. Je kan wel het geslacht laten bepalen als je naar Belgie gaat, als je maar betaald...
Hoi , wij hebben de test ook onlangs gedaan in Antwerpen. Kosten 590,- de uitslag kregen we 1,5 week later, zonder geslacht, dat willen we niet weten. Zie ook dit filmpje waarin duidelijk wordt uitgelegd waarom juist de nipt-test..... Verboden test toch in Nederland - Video - Nieuwsuur.nl
Ik ben met 10 weken naar Gendia Antwerpen gegaan. Met 10 dagen de uitslag gekregen. Het kost veel geld, maar kan het iedereen aanraden.
Oh Kajsa, AMC doet dus ook een onderzoek naar de nipt. Goed om te weten, misschien voor een volgende x
Hallo, Ik heb 3 weken geleden de NIPT laten doen in het Maxima Medisch centrum in Eindhoven. Ik had, na de zelfgekozen combinatie test, een kansberekening van 1:170 op down en op de andere 2 afwijkingen 1:2600. Ik ben 31 jaar en kreeg door deze kansberekening de NIPT test vergoed. Eerst was de wachttijd op de uitslag 3 weken, maar sinds 13 okt 2014 duurt het nog "maar" 9 dagen. Mijn bloed werd onderzocht in Maastricht. Gelukkig is de test "negatief" uitgevallen en heeft ons tweede kindje dus geen down (99,9% kans op juiste uitslag van NIPT). Ook werd er gekeken naar de andere afwijkingen, maar deze waren ook "negatief". Het geslacht werd niet onderzocht en bekend gemaakt. Nu wordt mijn bloed nog verder onderzocht, op mijn verzoek, waarom de bloedwaardes die een verhoogde kans op down gaven zo hoog konden zijn. Ik ben benieuwd wat daar uit komt. Ook heb ik over 3 weekjes de 20 weken echo. Ik weet zeker dat het goed zal zijn, maar vind het toch nog wel spannend... Ik wens iedereen die nog moet wachten op de uitslag veel succes en hopelijk gaat de tijd snel voorbij!!
Ik heb me toch even aangemeld omdat ik heel graag mee wil praten over de NIPT. Ik heb 15-10 bloed laten prikken na een combinatietest met een verhoogd risico van 1:110. Dit kwam zeer onverwachts, ik ben 29, verder kerngezond en ik had nooit verwacht dat mijn uitslag in het verhoogde risico hokje zou komen. Helaas dus wel. Dus gelijk voor de NIPT gegaan. Bloedprikken en dan maar wachten. Bij goed nieuws krijgen we een brief, bij slecht nieuws een belletje van de gyn. Mijn bloed is op 15-10 per koerier naar het Erasmus Rotterdam gestuurd. Dat is inmiddels dik 2 weken geleden. In de folder staat dat het 10-15 werkdagen kan duren, maar de gyn had het over 14 dagen (kalenderdagen) en verder wordt er overal gesproken over 14 dagen. Vanmiddag de stoute schoenen aangetrokken en gebeld met het Erasmus (waar het onderzoek plaatsvind). Blijkbaar zijn er nog geen brieven met uitslag verstuurd. Het onderzoek was nog niet afgerond volgens de dame aan de telefoon. Helaas voor mij dus geen snelle uitslag Heb me er nu maar op ingesteld dat mijn uitslag pas dinsdag komt, is het eerder dan valt het gewoon mee. Het wachten is echt slopend... Zijn er hier meer dames die ervaring hebben met de NIPT onder de Trident studie en die er wellicht iets over willen delen? Ik voel me heel alleen in dit en ik hoop wat ervaringen te mogen horen. Bedankt.