Klopt, ik hoef die combinatietest om die reden ook eigenlijk niet. Maar het wordt in 2015 dus zo dat als je een vruchtwaterpunctie of vlokkentest wilt, je eerst een combinatietest MOET hebben gedaan, ook als je al 36 bent. En ik sluit niet uit dat ik, ook als de NIPT in orde is, toch ook nog een vruchtwaterpunctie wil. Want met de vruchtwaterpunctie worden alle chromosomen onderzocht, terwijl nipt alleen test op down, en trisomie 13 en 18. Daarom zal ik de combinatietest wel moeten doen...
waarom willen jullie perse een vruchtwaterpunctie laten doen? die test is niet zonder risico's. Zijn er aangeboren afwijkingen in je familie waardoor jullie de VWP willen laten doen? lfs, Dorri
Meid wat fijn! heeeeel blij voor je! geniet van je zwangerschap! ik moet nog een paar dagen wachten.. best heel spannend.. lfs, Dorri
Daarom lijkt het me, alle redenen samengenomen, in jouw geval dus ook het beste om beide trajecten tegelijk te doorlopen, dan ondervang je zowel de onzekerheid van een combinatietest, als het feit dat je anders erg lang op de NIPT moet wachten en dat je dan daarvoor je eigen risico moet aanspreken. Een andere oplossing is er voor jou waarschijnlijk niet. Maar als je geen slechte uitslag van een combinatietest hebt, wordt een vwp straks dus ook niet meer vergoed. En die is volgens mij nog duurder dan een NIPT?
Ik ben al 36. dat is eigenlijk de enige reden. Ik twijfel nog wel hoor, over die punctie. Het is toch een risico. Misschien voel ik me na de combinatietest en de NIPT wel zodanig gerust dat ik het daarbij laat...
Dat is een goeie ja! Het lijkt erop dat als de combinatietest geen risico uitwijst (1:200) in 2015 de weg naar een vlokkentest/vruchtwaterpunctie niet meer open staat. Ook als je 36 bent! Zucht. Zo wordt de keuze wel lastig. Herstel: als de NIPT test niet goed is kun je wel een vruchtwaterpunctie of vlokkentest vergoed krijgen, die post hieronder. Vind het een eng idee dat je alleen de combinatietest kan doen en dat na een goede uitslag er geen invasieve screening meer mogelijk is. Ik denk dat in 2015 de vraag naar NIPT uit eigen zak zal exploderen!
Hier trouwens alles op een rijtje: Vergoeding NIPT test kosten De minister van Volksgezondheid heeft besloten dat alle zwangere vrouwen met een positieve uitslag bij de combinatietest voor vergoeding van de kosten van een NIPT test in aanmerking komen. Dit betekent dat al deze vrouwen, ongeacht hun leeftijd, de NIPT test per 1 januari 2015 vergoed krijgen. Hiervoor zal het Besluit Zorgverzekering worden aangepast. Omdat het Besluit Zorgverzekering maar eens per jaar wordt aangepast, gaat de nieuwe regeling per 1 januari 2015 in. Overgangsregeling vergoeding Nipt test kosten en ander prenataal onderzoek Ten eerste betekent dit dat tot en met 31 december 2014: alle vrouwen die zwanger zijn en waarbij een verhoogd risico bij de combinatietest is geconstateerd, de NIPT test gratis kunnen laten uitvoeren. Er geldt daarbij geen leeftijdsgrens. Bovendien hoeft geen eigen risico worden bijgedragen; alleen zwangere vrouwen van boven de 35 de kosten voor de combinatietest vergoed krijgen; zwangere vrouwen van boven de 35 de kosten van een vlokkentest of vruchtwaterpunctie vergoed krijgen. Ongeacht of zij een medische indicatie hebben. Nieuwe regeling vergoeding Nipt test kosten en ander prenataal onderzoek Ten tweede betekent dit dat per 1 januari 2015: zwangere vrouwen van boven de 35 die geen medische indicatie hebben de kosten van een vlokkentest of vruchtwaterpunctie alleen vergoed krijgen als er bij hen een verhoogd risico bij de combinatietest is vastgesteld; alle zwangere vrouwen de kosten voor de combinatietest uit eigen zak moeten betalen; alle vrouwen met een verhoogd risico op basis van de uitslag van de combinatietest het vervolgonderzoek vergoed krijgen. Hierbij kan worden gekozen tussen de NIPT test, de vlokkentest of een vruchtwaterpunctie; alle zwangere vrouwen met een afwijkende uitslag bij de NIPT test wordt geconstateerd zowel de kosten van de vlokkentest als de vruchtwaterpunctie vergoed krijgen; zwangere vrouwen met een verhoogd risico op basis van de resultaten van de combinatietest de kosten van een vervolgonderzoek weliswaar vergoed krijgen, maar daarbij wel rekening moeten houden met het toepasselijke eigen risico.
Ok. ieder zijn ding natuurlijk maar bedenk goed dat een vruchtwaterpunctie niet zonder risico is. Ik ben zelf 39 jaar en voor mij stond al vast dat ik de NIPT wilde laten doen. Ik wil namelijk niet wachten op de (twijfelachtige) uitslag van de combinatietest. Ik wil zo snel als mogelijk weten of ons kindje down heeft of niet i.v.m. mogelijk vervolgonderzoek en / of afbreken van de ZS, dan is elke dag 1 dag te veel. Ik verdien ook geen vetpot maar daar heb ik die 590 euro die wij moeten betalen voor de NIPT dubbel en dwars voor over! Je laat jullie toekomst toch niet afhangen van een vergoeding van een zorgverzekeraar?! Mijn advies aan jou is om zo snel mogelijk een NIPT te laten doen. dan weten jullie al heel veel meer en kunnen jullie beslissen hoe je verder wil. Heel veel succes met jullie beslissingen hierover! lfs, Dorri
Dank! Ik denk er eigenlijk precies zo over als jij, behalve dan dat ik twijfel over nog een vruchtwaterpunctie na de NIPT. Daarmee sluit je in aanvulling op de NIPT, nog meer uit! Daar staat dan wel weer een risico op een miskraam tegenover... Ik hoop voor een goede uitslag voor jou! Wat spannend!!
tja meis het zijn moeilijke dingen om over na te denken en lastige beslissingen om te maken. ik kan nu alleen maar hopen dat de uitslag van de NIPT heel positief is en dan denk ik dat wij het daarbij laten maar natuurlijk zullen wij daar dan ook nog wel over praten.. bedankt voor je meeleven, ik hoop voor jullie ook dat alles positief uitpakt en gaat zoals jullie dat graag willen. lfs, Dorri
Sterkte met wachten nog Dorri en bedankt voor je lieve berichtje. Ik sluit me aan bij de dames dat ik sowieso een Nipt zou laten doen. Ik ben dan nu 29 en ik heb de combitest gedaan (en dus zelf betaald) met een slechte uitslag, dus Nipt gedaan (die daardoor nu vergoed wordt) Maar zou ik het over mogen doen dan zou ik een Nipt gedaan hebben zonder combitest. Liever een uitslag van de Nipt zonder een verhoogd risico donderwolk boven mijn hoofd. En daarnaast had ik die EUR 160,- met liefde dan direct bij het potje voor de Nipt gestopt. Maargoed, jij krijgt je combitest nu nog vergoed, dus waarom niet zoals Gitta zegt de trajecten van combitest en Nipt tegelijkertijd laten lopen? Mocht de uitslag van de combi slecht zijn, dan kun je de Nipt overslaa en voor een VWP gaan. Aangezien ze bij een goede Nipt (in NL zoals bij mij) geen VWP meer doen. Succes met je keuze!
Ik zou hier de uitslag nog met jullie delen! Lieve meiden! Net de mail van Gendia binnen! alles is goed en mijn dochter haar diepgekoesterde wens gaat in vervulling.. ze krijgt een zusje! ik heb net van opluchting een flink potje zitten janken! bedankt voor het meeleven! ik ben ZO gelukkig! Heel veel liefs, Dorri
Er staat inderdaad dat nipt alleen screened op 13,18 en 21 maar ze kunnen we degelijk ook de andere chromosomen zien. Het enige is dat je met vwp echte cellen van het kindje onderzoekt en met nipt niet dus je kan niet uitsluiten met nipt (en vlokkentest ook niet) of afwijking evt alleen in placenta zit (zoals bij mij het geval was) en dat kan met vwp wel. Bij mij kwam dus uit nipt chromosoomafwijking (7) maar er ligt nu een kerngezond meisje van 7 weken op me te slapen