Nipt test

Discussion in 'Onderzoeken en echo's' started by Dutchie, Apr 19, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Dutchie

Dutchie Lid

Jul 21, 2014
    11
    0
    1
    NULL
    NULL
    Hoi meiden,

Weet iemand of je in Nederland op eigen kosten de Nipt test kan laten uitvoeren zonder medische indicatie?
    Of moet je dan daarvoor naar België? En naar welk ziekenhuis in België kan je dan het beste naar toe?

Nu week 6 ingegaan, maar we hadden al voor de zwangerschap samen besloten om de Nipt test te laten doen ivm down syndroom in de familie. Ik weet niet of wij onder een medische indicatie vallen, maar het zou prettig zijn om zo'n test gewoon in eigen land te doen

2. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

Dec 1, 2014
    7,394
    5,298
    113
    De medische indicatie ligt er waarschijnlijk aan waar in de familie down syndroom voorkomt.
    Als je geen medische indicatie hebt, zijn er een paar instanties die de mogelijkheid bieden in nederland te prikken, het bloed wordt dan naar belgie opgestuurd, dus eigenlijk laat je dan de test in belgie doen. Je betaalt dan wel iets van 50 euro extra, maar als je in noord nederland woont, ben je dat natuurlijk ook aan reiskosten kwijt.
    Voordeel van toch in belgie doen, is dat je daar over het algemeen ook een echo krijgt met nekplooimeting (alleen de nekplooi kan ook op andere afwijkingen die niet uit de nipt komen wijzen), tenminste zo heb ik het gelezen (hier uiteindelijk alleen de combinatietest gedaan).

3. tatie

tatie Fanatiek lid

Feb 21, 2014
    1,026
    110
    63
    Van harte gefeliciteerd met je zwangerschap!! Wij hebben hem in week 11 in Amsterdam laten doen; makkelijk te vinden via google. Gaat inderdaad alsnog via België, maar we hadden op die manier geen reiskosten en het kostte zo geen hele dag. Uitslag volgde 8 dagen later (inclusief weekend) via de mail. Succes met jullie beslissing.

4. Vek

Vek Actief lid

May 10, 2013
    154
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik ga het mogelijk ook doen. Heb contact gezocht met gendia (=lab in antwerpen) en zij hebben aangegeven waar het hier in de buurt kan worden afgenomen.

5. Liefje13

Liefje13 Actief lid

Feb 26, 2015
    373
    17
    18
    NULL
    NULL
    Wij gaan hem ook doen in Amsterdam Zuid. Jammer alleen dat je in België een nekplooimeting erbij krijgt voor dezelfde prijs en in Nederland niet..

6. grl1980

grl1980 Actief lid

Aug 3, 2014
    219
    2
    18
    NULL
    Onze gynaecoloog bood het aan als optie: combinatietest of Nipt. Wij wilde alleen Nipt. Met verwijzing betaal je geen consult kosten, tenminste dit gas zo in het OLVG in Amsterdam. Het is duur en ik hoop dat het in de toekomst veel toegankelijker wordt. Zoveel beter dan de combinatietest.

7. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,466
    4,919
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    En vanuit België wordt het weer doorgestuurd maar Amerika, om het plaatje even compleet te maken 😉

Share This Page