Halo iedereen, Met mij en het prinsesje in mijn buik is alles inorde, maar ik vroeg me eigenlijk het volgende af... Telkens wanneer ik voor een nieuwe echo ga, verspringt mijn zwangerschapstermijn enkele dagen. Toen ik net 26 weken dacht te zijn bleek het volgens de echo 27. In totaal ben ik tot nu toe ongeveer anderhalve week vooruit geschoven... wilt dit dan ook zeggen dat mijn uitgerekende datum ongeveer anderhalve week vroeger is?
Ik heb altijd begrepen dat ze alleen in de eerste 12 weken ofzo de termijn goed kunnen bepalen, omdat alle kindje in die eerste weken ongeveer even hard groeien. Daarna kan het best uiteen gaan lopen. Misschien bedoelen ze dat je kindje iets groter is dan gemiddeld en op die manier 'voorloopt'? Anders gewoon aan je verloskundige vragen bij je volgende afspraak.
Dit idd. De eerste 14 wk van een zwangerschap kun je de termijn "goed" vaststellen. Daarna zijn metingen niet meer van invloed op je uitgerekende datum, het is meer een indicatie van de groei van je kindje. Kennelijk is jouw bib dus iets vlotter met groeien dan gemiddeld. Ik zou overigens... (maar dat is mijn persoonlijke mening en ervaring) één en ander met een korreltje zout nemen. Die metingen komen zó nauwkeurig dat de geringste mm verschil al een paar dagen of meer verschil kan zijn. Bij onze peuter zaten ze er destijds ruim een kilo naast. Bij bib (nu bub) dachten ze eerst dat het een héééél groot kindje zou zijn, toen zou 't weer "klein" zijn, vlak voor de bevalling dachten ze weer dat het een forse baby zou zijn... uiteindelijk is bub een kleine baby...
De eerste weken van een zwangerschap groeien alle kindjes hetzelfde. Daarom maken ze een termijn echo. Na ongeveer 14 weken gaat elk kindje in eigen tempo groeien. Daarom zie je bij latere metingen elke keer een andere termijn. Dit heeft niks meer met je uitgerekende datum te maken maar dit gaat alleen maar over de groei. Als je ukkie dus volgens de echo een week verder is dan je termijn dan is je kindje iets groter dan gemiddeld. Bedenk wel dat het een indicatie is en dat het niet betekend dat je een groot kind gaat krijgen ofzo haha. Metingen zitten er ook wel eens naast en bij de volgende echo kan het ook zo ineens anders zijn
Termijn stellen ze vast tussen de 10-12 weken echo. Daarna gaat een kindje groeien volgens eigen schema. M'n oudste liep na de 16 weken standaard 3 weken voor op groei. Maar feit is dat haar exacte leeftijd, bevruchting ed allemaal bekend was door de ivf. M'n jongste liep standaard een week achter; maar ook toen alles bekend/ deze nog geen idee. Kortom; je ventje heeft het goed!